Søk

Vedlegg

Vedlegg

Brev fra Nærings- og fiskeridepartementet v/statsråd Monica Mæland til næringskomiteen, datert 27. juni 2016

Dokument 8:103 S (2015-2016) Representantforslag fra stortingsrepresentantene Helga Pedersen og Odd Omland om å flytte forvaltningen av investeringsfondet for Nordvest-Russland til Kirkenes

Jeg viser til brev fra næringskomiteen av 15.06.16 vedlagt representantforslag 103 S (2015 2016) av 07.06.16 fremmet av stortingsrepresentantene Helga Pedersen og Odd Omland. Næringskomiteen ber om departementets vurdering av forslaget.

Stortingsrepresentantenes forslag er delt i tre deler:

"1:Stortinget ber regjeringen flytte forvaltningen av Investeringsfondet for Nordvest-Russland til Sør-Varanger.

2:Stortinget ber regjeringen komme tilbake med nye retningslinjer som bidrar til at Investeringsfondet for Nordvest-Russland kan benyttes til å utløse lønnsomme prosjekter i nordområdene.

3:Stortinget ber regjeringen vurdere konsekvensene av en sammenslåing av Nordvest-Russland-fondet (NVR) og Øst-Europa-fondet (ØSE)."

Generelt om investeringsfondene
Investeringsfond for Nordvest-Russland (NVR)

Investeringsfondet ble opprettet i 1996 med en ramme på 150 mill. kroner. Fondet har som formål å fremme næringssamarbeid mellom Norge og Nordvest-Russland. Prosjekter som kan bidra til næringsvirksomhet i Sør-Varanger kommune skal prioriteres slik at dette området kan videreutvikles for næringsvirksomhet rettet mot Nordvest-Russland. NVR kan saminvestere med en norsk investor for inntil 30 mill. kroner i prosjekter i Nordvest-Russland, dvs. fylkene Murmansk og Arkhangelsk, det autonome området Nenets og republikken Karelen. NVR har gjennomført 15 investeringer. Porteføljen i dag består av 3 aktive investeringer.

Aktiviteten i fondet er preget av den vanskelige økonomiske situasjonen i Russland og av politiske forhold man på norsk side ikke har kontroll over. Russlands innføring av forbud mot import av blant annet norsk sjømat i august 2014, har hatt stor innvirkning på én investering i porteføljen, et selskap som eksporterte fisk til Russland. For øvrig har norske aktørers vilje til å etablere seg i fondets dekningsområde blitt sterkt redusert pga. situasjonen i landet, og på russisk side har vestlige lands innføring av restriktive tiltak mot Russland som følge av landets folkerettsstridige handlinger i Ukraina, virket inn på russiske partneres tilgang til finansiering.

Investeringsfond for Øst-Europa (ØSE)

Investeringsfondet ble opprettet i 1997 med en ramme på 70 mill. kroner. Fondet ble i 2000 tilført 50 mill. kroner slik at investeringsmidlene totalt utgjør 120 mill. kroner. Fondet har som formål å fremme næringssamarbeid mellom Norge og landene i øst. ØSE kan saminvestere med en norsk investor for inntil 15 mill. kroner i prosjekter i områder i Russland som ikke dekkes av NVR, Hviterussland, Ukraina, øvrige eks-Sovjet-land og østeuropeiske stater som ikke er medlemmer av EU. ØSE har gjennomført 25 investeringer. Porteføljen i dag består av 9 aktive investeringer.

Felles for begge fond

Fondene kan investere i aksjekapital og tilby ansvarlige lån til prosjekter hvor norske bedrifter etablerer seg i fondenes dekningsområder. Dette innebærer at fondene deltar i prosjekter på samme vilkår som private partnere. Fondene tar aldri en majoritetsposisjon ved at det maksimalt kan investeres tilsvarende 49 pst. eierandel i et prosjekt, beløpsmessig begrenset oppad til norske medinvestorers investering eller maksgrensen på 30/15 mill. kroner.

Begge fondene administreres av Innovasjon Norge (IN).

Evaluering av investeringsfondene i 2015

På oppdrag fra IN evaluerte konsulentselskapet Menon fondene i 2015. Evalueringen omfattet fondenes måloppnåelse, virkning, resultat og effekter, samt ulike sider ved utforming av fondene, rammevilkårene, organiseringen og praktiseringen. Hovedkonklusjonene i evalueringsrapporten er at NVR fremstår som ikke samfunnsøkonomisk lønnsomt, mens ØSE er på kanten til å være det. Menons viktigste forslag til endringer, dersom fondene ikke skulle avvikles, var:

  • De to investeringsfondene slås sammen

  • Det foretas endringer i retningslinjene, blant annet i målene for investeringsfondet

  • Det geografiske virkeområdet utvides til også å omfatte EU-land

  • Det bør vurderes å skille ut forvaltningen av fondene fra IN til en selvstendig statlig organisasjon.

Evalueringsrapporten har vært til behandling i INs administrasjon og styre. I brev av 30.4.2016 til departementet anbefalte IN at begge investeringsfondene avvikles. Dersom fondene videreføres anbefaler IN at forvaltningen av fondene flyttes fra IN til en annen operatør.

I sin anbefaling viser IN til at fondene ble til i en annen tid og at det er grunn til å stille spørsmål om de har utspilt sin rolle. De viser til at det over tid har vist seg krevende å finne relevante og gode prosjekter, at interessen fra norsk næringsliv er beskjeden og at flere av investeringene har marginal tilknytning til Norge. Fondene er små og dyre i drift. IN peker også på at det er betydelig risiko innenfor samfunnsansvar, herunder korrupsjon, ved investeringer i fondenes geografiske virkeområde. Detter påfører IN en risiko som selskapet mener ikke er akseptabel sett i forhold til INs samlede virksomhet.

Forslagene i evalueringsrapporten og innspill fra IN er til vurdering i departementet. Vurderingene vil omfatte alle de forhold som er trukket frem i evalueringsrapporten og i INs anbefalinger, herunder spørsmål om fondene bør avvikles og, ved en videreføring, spørsmålene om sammenslåing av fondene, endringer i retningslinjene, geografisk virkeområde og administrasjon av fondene

Om lokaliseringsspørsmålet

Spørsmålet om lokalisering og flytting av fondsadministrasjonen til Kirkenes har vært vurdert tidligere. IN opprettet et lokalkontor for fondsvirksomheten i Kirkenes i 2006. Kontoret hadde én ansatt. Lokalkontoret mottok svært få henvendelser. Etter ca. 2,5 år sa den ansatte opp sin stilling og IN vedtok da at lokalkontoret skulle legges ned. For å opprettholde en form for lokal tilstedeværelse ble det inngått en avtale med Kirkenes næringshage om bruk av en 1/3 av en konsulents arbeidstid til å håndtere eventuelle søkere på fondets vegne og generell oppfølging av investeringer. Dette kontoret mottok også svært få henvendelser, og i 2013 sa IN opp avtalen slik at fondene ikke lenger hadde lokal representasjon i Kirkenes.

Dersom det blir besluttet å videreføre fondene vil det være naturlig å vurdere lokaliseringsspørsmålet på nytt.