Samferdselsdepartementet
foreslår i denne proposisjonen endring i yrkestransportloven. Det
foreslås en ny § 11a som vil gi departementet hjemmel til å fastsette
forskrift om energi- og miljøkrav ved kjøp av kjøretøy til veitransport.
Den nye lovbestemmelsen vil åpne for at departementet i forskrift
kan sette bestemte miljøkrav ved kjøp av kjøretøy for de transportører
som har løyve etter yrkestransportloven, og som skal oppfylle offentlig
tjenesteplikt. Miljøkravet vil gjelde for kjøretøy som benyttes
til levering av den offentlige tjenesten.
Departementet foreslår
samtidig endring i anskaffelsesloven som forvaltes av Nærings- og
fiskeridepartementet. Den nye lovbestemmelsen vil åpne for at departementet
i forskrift kan sette bestemte miljøkrav til kjøretøy ved offentlige
anskaffelser som omfattes anskaffelsesloven.
Direktiv 2009/33/EF
Om fremme av rene og energieffektive veigående motorvogner ble innlemmet
i EØS-avtalen 4. oktober 2013. Samtykkeproposisjonen, Prop. 49 S
(2013–2014), ble lagt frem 20. mars og behandlet i Stortinget 6. mai
2014.
Direktivet foreslås
implementert i norsk rett ved ny forskrift som hjemles både i lov
16. juli 1999 nr. 69 anskaffelsesloven og i yrkestransportloven.
Bakgrunnen for lovendringene er å sikre nødvendige hjemmelsbestemmelser
for den nye forskriften om energi- og miljøkrav ved inngåelse av
kontrakt om kjøp av kjøretøy til veitransport.
I kap. 3 gjøres det
rede for gjeldende rett.
I kap. 4 gjøres det
rede for høringsnotatets forslag og i kap. 5 høringsinstansenes
merknader og departementets vurderinger.
De økonomiske og
administrative konsekvenser av forslag til lovendringer vil i seg
selv ikke medføre økt administrasjon eller økte økonomiske konsekvenser
for dem som omfattes av endringene.