Søk

Sammendrag

Samferdselsdepartementet foreslår i denne proposisjonen endring i yrkestransportloven. Det foreslås en ny § 11a som vil gi departementet hjemmel til å fastsette forskrift om energi- og miljøkrav ved kjøp av kjøretøy til veitransport. Den nye lovbestemmelsen vil åpne for at departementet i forskrift kan sette bestemte miljøkrav ved kjøp av kjøretøy for de transportører som har løyve etter yrkestransportloven, og som skal oppfylle offentlig tjenesteplikt. Miljøkravet vil gjelde for kjøretøy som benyttes til levering av den offentlige tjenesten.

Departementet foreslår samtidig endring i anskaffelsesloven som forvaltes av Nærings- og fiskeridepartementet. Den nye lovbestemmelsen vil åpne for at departementet i forskrift kan sette bestemte miljøkrav til kjøretøy ved offentlige anskaffelser som omfattes anskaffelsesloven.

Direktiv 2009/33/EF Om fremme av rene og energieffektive veigående motorvogner ble innlemmet i EØS-avtalen 4. oktober 2013. Samtykkeproposisjonen, Prop. 49 S (2013–2014), ble lagt frem 20. mars og behandlet i Stortinget 6. mai 2014.

Direktivet foreslås implementert i norsk rett ved ny forskrift som hjemles både i lov 16. juli 1999 nr. 69 anskaffelsesloven og i yrkestransportloven. Bakgrunnen for lovendringene er å sikre nødvendige hjemmelsbestemmelser for den nye forskriften om energi- og miljøkrav ved inngåelse av kontrakt om kjøp av kjøretøy til veitransport.

I kap. 3 gjøres det rede for gjeldende rett.

I kap. 4 gjøres det rede for høringsnotatets forslag og i kap. 5 høringsinstansenes merknader og departementets vurderinger.

De økonomiske og administrative konsekvenser av forslag til lovendringer vil i seg selv ikke medføre økt administrasjon eller økte økonomiske konsekvenser for dem som omfattes av endringene.