Friluftsloven
og allemannsretten
Allemannsretten til ferdsel, opphold
og høsting som er nedfelt i friluftsloven, er av stor betydning
for mulighetene til å utøve friluftsliv.
Friluftsloven fra 1957 ble til i en
tid da særlig fotturer og høstingsaktiviteter utgjorde kjernen i
friluftslivet i Norge. Konfliktsituasjonene loven tok sikte på å
løse gjaldt i hovedsak mellom grunneierinteressene og allmennhetens
interesser. Friluftsloven er endret flere ganger siden 1957, senest
i 2011, og endringene har bidratt til å klargjøre og styrke allemannsretten.
Friluftslivet i Norge har siden loven
ble vedtatt blitt stadig mer mangfoldig. Flere aktiviteter er kommet
til og flere brukergrupper deltar i friluftsaktiviteter. Velstandsutviklingen
har ført til at folk bruker fritiden sin annerledes enn for noen
tiår siden, og som blant annet vises ved villighet til å reise lenger,
investere i mer utstyr og prøve ut nye friluftslivsaktiviteter.
I meldingen er det gitt en gjennomgang
av spørsmål knyttet til endringer i friluftsloven eller annet lovverk
som følge av et endret og mer mangfoldig friluftsliv, spørsmål om
restriksjoner på ferdsel i verneområdene, forholdet mellom grunneier
og allmennhet, spørsmål om å fastsette en sentral forskrift til
friluftsloven om telting og ferdsel i innmark, regelverket for avgiftsinnkreving
for tilgang til friluftslivsområder, og spørsmål om endringer i
annet lovverk.
Det vises til at utvikling mot et
mer mangfoldig friluftsliv og økende urbanisering og økende deltagelse
i friluftsliv vil trolig innebære ytterligere utfordringer for allemannsretten,
og det kan oppstå behov for økt regulering eller tilrettelegging
for ulike typer ferdsel. Reguleringer kan innebære at ulike aktiviteter
begrenses til bestemte tidspunkt eller til bestemte arealer, og
slik regulering kan vedtas av kommunene i lokale forskrifter etter
friluftsloven.
Et alternativ til økt regulering kan
være økt satsing på veiledning om allemannsretten, herunder plikten
til hensynsfull og aktsom opptreden. Friluftsloven § 11 gir en generell
plikt til å opptre varsomt og hensynsfullt for å ikke volde skade
eller ulempe for grunneier, bruker eller andre, eller påføre miljøet
skade. Bestemmelsen omtales gjerne som en «allemannsplikt». De fleste
konfliktene i dagens friluftsliv vil etter regjeringens oppfatning
kunne løses dersom aktsomhetsplikten i friluftsloven § 11 etterleves.
En rekke frilufts- og idrettsorganisasjoner har gått sammen om å
konkretisere «allemannspliktene» som rettesnorer for god oppførsel.
Regjeringen ser dette som et viktig konfliktdempende tiltak, og
vil oppfordre kommunene til å forsøke å løse konflikter gjennom
veiledning og tilrettelegging før det vurderes forskrifter som innskrenker
allemannsretten.
Regjeringen mener det er viktig at
fylkeskommuner, kommuner og frivillige organisasjoner samarbeider
om informasjonsopplegg om allemannsretten.