Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Per Rune Henriksen, Anna Ljunggren, Audun Otterstad
og Terje Aasland, fra Høyre, Tina Bru, Odd Henriksen, Eirik Milde og
Torhild Aarbergsbotten, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen og
Øyvind Korsberg, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide,
fra Senterpartiet, Marit Arnstad, fra Venstre, lederen Ola Elvestuen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Olivia Corso Salles, og fra Miljøpartiet
De Grønne, Rasmus Hansson, ser at det er behov for å gjøre endringer
i naturmangfoldloven for å bedre ivaretakelsen av arter og biologisk
mangfold, og for å sikre bærekraftig handel av truede arter av vill
flora og fauna som er regulert etter CITES-konvensjonen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, ser også behovet for en
mer effektiv håndheving av EUs tømmerforordning i henhold til EØS-avtalen. Flertallet mener
at det er sentralt å forhindre at fremmede organismer som det er
forbudt å importere, omsette eller sette ut etter reglene i naturmangfoldloven
eller tilhørende forskrifter, slipper ut i miljøet og forårsaker
uheldige følger for det biologiske mangfoldet. I tillegg er det
viktig å fjerne slike gjenstander og organismer fra omsetning, slik
at en ikke bidrar til et uønsket marked for disse.
Flertallet ser derfor at det
er behov for adgang til beslag og inndragning når det gjelder gjenstander og
organismer som er forbudt å innføre, utføre, omsette eller sette
ut i henhold til CITES-regelverket, naturmangfoldlovens regler om
fremmede organismer og EUs tømmerforordning. Flertallet ser at det er behov
for at administrative myndigheter kan foreta slike handlinger, slik
at beslag og inndragning kan foregå uten unødig opphold.
Flertallet påpeker at det ikke
gis noen generell adgang til administrative beslag eller inndragning
etter naturmangfoldloven. Adgangen gjelder for «ting» som levedyktige
organismer som omfattes av CITES-regelverket eller regelverket for
fremmede organismer, eller på gjenstander som er døde CITES-eksemplarer,
produkter der bestanddeler av CITES-organismer inngår, eller importert
tømmer eller treprodukter som er ulovlig å omsette etter tømmerforordningen.
Det er ikke adgang til administrativt beslag eller inndragning av
utbytte eller av «ting» av vesentlig verdi. Flertallet påpeker også at
administrativt beslag ikke skal erstatte en påtalemessig forfølging
der påtalemessig forfølging er ønskelig. De alvorlige sakene bør
politianmeldes og ikke avgjøres administrativt.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet viser til at Politidirektoratet, Økokrim
og Østfold politidistrikt motsetter seg forslagene til lovendringer om
administrativt beslag og administrativ inndragning i sin helhet,
mens Landbruks- og matdepartementet, NORSKOG og Norges Bondelag
delvis motsetter seg forslagene.
Dette medlem har
særlig merket seg at Økokrim skriver:
«For levende planter
og dyr som kan true naturmangfoldet gir naturmangfoldloven § 69
de nødvendige hjemler […]. I tillegg bør Klima- og miljødepartementet
[…] vurdere å utvide ordningen med Viltfondet, som er en enklere
ordning, til å omfatte ulovlig innførte planter og ulovlig innførte
dyr som ikke er vilt, samt organismer som er satt ut i strid med reglene
med naturmangfoldloven kapittel IV.»
Dette medlem noterer
seg også at Landbruks- og matdepartementet uttaler at forslaget
vil pålegge forvaltningsmyndighetene økte kostnader og administrative
oppgaver, samtidig som de vil kunne pålegge private aktører nye
byrder, krav og forpliktelser. Dette medlem er langt på vei
enig, og vil derfor gå imot forslaget om administrativt beslag og administrativ
inndragning i den form det nå foreligger.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Senterpartiet, ser det også som formålstjenlig
at det gjøres klargjøringer og endringer i naturmangfoldloven og
viltloven der bestemmelser har avløst tidligere lovverk, eller det
er åpenbare inkurier i ordlyd i naturmangfoldloven og viltloven.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet støtter i hovedsak de klargjøringer og oppretting
av inkurier i naturmangfoldloven og viltloven som er foreslått i
proposisjonen. Dette
medlem er imidlertid skeptisk til den form forslaget til klargjøring
av forbudet mot unødig skade og lidelse på viltlevende dyr og deres
reir, bo eller hi nå har fått, og vil stemme imot dette.