Romertall I fremmes
av komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig
Folkeparti og Venstre.
Romertall II fremmes
av komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig
Folkeparti, Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk Venstreparti.
Romertall III, VI
og XI fremmes av komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Kristelig
Folkeparti, Senterpartiet, Venstre og Sosialistisk Venstreparti.
Romertall V fremmes
av komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti.
Romertall VII, X
og XIII fremmes av komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet,
Venstre og Sosialistisk Venstreparti.
Romertall IV, VIII,
IX og XII fremmes av hele komiteen.
Komiteen har for øvrig ingen
merknader, viser til meldingen og råder Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
I
Stortinget ber regjeringen
vurdere en gjennomgang av det nasjonale kvalitetsvurderingssystemet (NKVS)
og komme tilbake til Stortinget på egnet måte i løpet av våren 2017.
Kvalitetsvurderingssystemet skal ivareta skolens brede kunnskapssyn,
bygge på tillit til lærerne og legge til rette for økt profesjonelt
handlingsrom.
II
Stortinget ber regjeringen
i samarbeid med lærer- og skolelederorganisasjoner vurdere hva sektoren trenger
i det lokale arbeidet med læreplan, og utarbeide støttemateriell/veiledninger
for å underlette dette arbeidet.
III
Stortinget ber regjeringen
sikre at det er lærernes ansvar og faglige skjønn som skal avgjøre
hvilke metoder og virkemidler som skal tas i bruk i undervisningen
for å nå kompetansemål og oppfylle skolens generelle samfunnsmandat.
IV
Stortinget ber regjeringen
i forbindelse med arbeidet med å fornye læreplanens generelle del
og fagfornyelsen sikre et verdiløft i skolen gjennom bedre å innlemme
formålsparagrafens fellesverdier i alle fag og på alle nivåer i
skolen.
V
Stortinget ber regjeringen
om ikke å øke grensen for omprioritering av fag- og timefordelingen
fra 5 pst. til 10 pst.
VI
Stortinget ber regjeringen
komme tilbake til Stortinget med en plan for hvordan de praktisk-estetiske fagene
i skolen kan styrkes på kort og lang sikt. Planen må også omhandle
rekruttering av kvalifiserte lærere til de praktisk-estetiske fagene.
VII
Stortinget ber regjeringen
sørge for at kunst- og håndverksfaget beholdes som et samlet fag.
VIII
Stortinget ber regjeringen
sørge for at innovasjons- og entreprenørskapskompetanse vektlegges og
inkluderes i fornyelsen av fag og læreplanarbeidet.
IX
Stortinget ber regjeringen
vurdere å sette av tid på timeplanen til å jobbe med tema som klassemiljø, elevmedvirkning,
holdningsarbeid og livsmestring, og komme tilbake til Stortinget
om dette på egnet måte. Stortinget forutsetter at regjeringen henter
inn vurderinger og synspunkter fra sektor i dette arbeidet.
X
Stortinget ber regjeringen
sikre at andelen pedagogikk i ny lærerutdanning ikke blir svekket
sammenlignet med dagens grunnskolelærerutdanning.
XI
Stortinget ber regjeringen
om ikke å innføre en ny eksamensordning der alle elever må avlegge
eksamen i engelsk, matematikk og norsk.
XII
Stortinget ber regjeringen
gjennomgå hvordan standpunktvurdering og eksamen samlet sett kan
gi pålitelig og relevant informasjon om elevenes kompetanse, og
komme tilbake til Stortinget med en vurdering av hvordan vurderingssystemene
bedre kan legge til rette for elevenes læring.
XIII
Stortinget ber regjeringen
nedsette et ekspertutvalg som skal vurdere på hvilke måter dagens
eksamenssystem kan videreutvikles, og hvordan standpunktvurdering
og eksamen samlet kan gi pålitelig og relevant informasjon om elevenes
kompetanse. Vurdering av elevenes kompetanse på tvers av fag bør
inngå i ekspertutvalgets mandat.
XIV
Meld. St. 28 (2015–2016)
– om Fag – Fordypning – Forståelse. En fornyelse av Kunnskapsløftet
– vedlegges protokollen.