Sammendrag
Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen fram forslag om bompengefinansiering av prosjektet E18 Rugtvedt–Dørdal i Telemark. Utbyggingen vil skje i regi av Nye Veier AS. Strekningen fra Langangen til Dørdal betraktes som en sammenhengende enhetlig strekning, men bygges ut i to trinn. E18 Rugtvedt–Dørdal er første utbyggingsetappe.
Prosjektet E18 Rugtvedt–Dørdal er bl.a. omtalt i Meld. St. 26 (2012–2013) Nasjonal transportplan 2014–2023, der det legges til grunn anleggsstart i første fireårsperiode forutsatt tilslutning til et opplegg for delvis bompengefinansiering av utbyggingen. Det legges nå opp til anleggsstart i 2017, og det er planlagt at strekningen åpnes for trafikk i 2020.
Dagens veg har varierende standard med mye randbebyggelse og mange kryss og avkjøringer. Sammen med stor trafikk fører dette til mange alvorlige ulykker og dårlig framkommelighet, særlig i helgene, og trafikken gir miljøulemper for randbebyggelsen. Årsdøgntrafikk (ÅDT) på strekningen varierer mellom 10 000 og 11 000 kjøretøy.
Prosjektet omfatter bygging av 16,8 km ny firefelts veg. Det vil i tillegg bli bygd 1,2 km tofelts veg for sammenkopling med dagens veg. Kryssene bygges planskilte. Den nye vegen reduserer kjørelengden med 1,6 km for strekningen Rugtvedt–Dørdal.
Reguleringsplanene for prosjektet ble vedtatt av Bamble kommune i april 2013.
I vegutbyggingsavtalen for E18 Langangen–Rugtvedt–Dørdal som er inngått mellom Samferdselsdepartementet og Nye Veier AS, har partene avtalt at utbyggingen skal gjennomføres innenfor en økonomisk ramme på 4 772 mill. 2016-kroner. Det er i prisen tatt utgangspunkt i en forventet kostnad (P50) på 4 460 mill. 2016-kroner og lagt til et risikopåslag på 7 pst.
Nytteberegningene i Meld. St. 25 (2014–2015) På rett vei viser strekningen Rugtvedt–Dørdal som en av de mest samfunnsøkonomisk lønnsomme strekningene i Nye Veiers portefølje. For strekningen Langangen–Rugtvedt er det i meldingen til Stortinget ikke angitt nettonyttetall. Nye Veier AS vil i sitt videre arbeid videreutvikle og komplettere samfunnsnytteberegningene for hele prosjektporteføljen.
Forslag til opplegg for delvis bompengefinansiert utbygging av prosjektet E18 Rugtvedt–Dørdal ble behandlet av lokale myndigheter i 2015.
Finansieringsopplegget for E18 Rugtvedt–Dørdal omfatter statlige midler over kap. 1320 post 30 Riksveginvesteringer i perioden 2011–2015 og kap. 1321 post 70 Tilskudd utbyggingsselskapet for veg etter 2015, samt bompenger. Bompengeandelen utgjør 40,6 pst. Finansieringsplan er basert på forventet utbyggingskostnad og vist i tabell nedenfor.
Finansieringsplan for E18 Rugtvedt–Dørdal
Mill. 2016-kroner | |||
2011–2015 | Etter 2015 | Sum | |
Statens vegvesen | |||
1320.30 | 94 | 94 | |
Nye Veier AS | 2 555 | 2 555 | |
1321.70 | |||
Bompenger | 42 | 1 769 | 1 811 |
Sum | 136 | 4 324 | 4 460 |
I perioden 2011–2015 er det bevilget til sammen 94 mill. 2016-kroner til prosjektet innenfor kap. 1320 post 30 Riksveginvesteringer. Siden prosjektet skal gjennomføres i regi av Nye Veier AS, forutsetter Samferdselsdepartementet at resterende statlig bidrag bevilges innenfor kap. 1321 post 70 Tilskudd utbyggingsselskapet for veg.
Finansieringsopplegget bygger på innkreving i begge retninger i en automatisk bomstasjon på ny E18, på strekningen mellom Rugtvedt og Langrønningen. Innkrevingen vil starte opp når den nye vegen åpnes for trafikk.
Det er lagt til grunn 20 pst. rabatt for lette kjøretøy (takstgruppe 1) med brikke og gyldig avtale. Tunge kjøretøy (takstgruppe 2) betaler tre ganger lettbiltakst, og det gis ikke rabatt. Det er lagt til grunn følgende takster (2016-kroner): Takstgruppe 1: 42 kroner, takstgruppe 2: 126 kroner. Takstene forutsettes regulert i samsvar med prisstigningen.
Eventuelle kostnadsøkninger over forventet kostnad (P50) ut over prisstigning skal dekkes med statlige midler innenfor rammen til Nye Veier AS og bompenger etter samme prosentvise fordeling som innenfor prosjektets avtalte kostnad. Kostnadsreduksjoner fordeles på samme måte.
Trafikkforutsetningene framgår av proposisjonens kapittel 4. Følgende basisforutsetninger er for øvrig lagt til grunn for finansieringsanalysen:
Lånerente: 5,5 pst.
Årlig prisstigning: 2,5 pst.
Årlige innkrevingskostnader: 6 mill. 2016-kroner
Andel som bruker brikke: 80 pst.
Innkrevingsperioden er regnet til om lag 15 år. Brutto bompengeinntekter er beregnet til 2 520 mill. 2016-kroner, der 1 811 mill. 2016-kroner er forutsatt benyttet til å dekke deler av investeringskostnader, 619 mill. 2016-kroner til å dekke finansieringskostnader og 90 mill. 2016-kroner til å dekke innkrevingskostnader og kostnader til drift av bompengeselskapet.
Samferdselsdepartementet har gitt tillatelse til at bompengeselskapet kan ta opp et lån på om lag 180 mill. 2016-kroner til planlegging/prosjektering inkludert arkeologiske undersøkelser i 2015. Telemark fylkeskommune har påtatt seg garantiansvar for 127 mill. 2016-kroner.
Ny firefelts veg vil redusere reisetiden. Prosjektet gir dermed store framkommelighetsgevinster for trafikantene. I tillegg gir redusert trafikk langs dagens E18 tryggere forhold for lokaltrafikken og myke trafikanter samt reduserte nærføringsulemper for bebyggelsen. Det ventes nedgang i antall ulykker.
Både Telemark fylkeskommune og Bamble kommune har sluttet seg til opplegg for delvis bompengefinansiert utbygging av prosjektet E18 Rugtvedt–Dørdal. Samferdselsdepartementet slutter seg til opplegget. Det omfatter også foreslått opplegg med vurdering av trafikkregulerende tiltak på dagens E18 dersom trafikken blir for høy.