Sammendrag
Samferdselsdepartementet legger i denne proposisjonen fram forslag om bompengefinansiering av E6 på strekningen Kolomoen–Moelv. Utbyggingen vil skje i regi av Nye Veier AS.
Prosjektet omfatter sammenhengende utbygging av 42,7 km firefelts veg med standard bredde og fysisk midtdeler på hele strekningen. Det tas utgangspunkt i dagens veg som utvikles til firefelts veg.
Prosjektet er i Meld. St. 25 (2014–2015) På rett vei definert i oppstartsporteføljen til Nye Veier AS.
Nye Veier AS har besluttet at strekningen E6 Kolomoen–Moelv er en av de første delstrekningene som bygges ut. Lokalpolitiske vedtak er allerede fattet og prosjektet er klart for utbygging. Hele strekningen Kolomoen–Moelv planlegges åpnet for trafikk i 2021.
Strekningen går gjennom kommunene Stange, Hamar og Ringsaker i Hedmark fylke. Strekningen Kolomoen–Moelv er i dag vel 42,7 km lang og har i hovedsak standard som avkjørselsfri tofelts veg, med enkelte trefeltsstrekninger.
I perioden 2007–2014 har det vært en trafikkvekst på 10,3 pst. i tellepunktet ved Brumunddal, dvs. en gjennomsnittlig trafikkvekst på 1,4 pst. per år. Det har vært størst årlig trafikkvekst fra 2012.
Strekningen har svært mange alvorlige ulykker. Siden 2005 er 17 personer drept i trafikkulykker på E6 mellom Kolomoen og Moelv. 12 av disse ulykkene, dvs. 70 pst., var møteulykker.
Det er lagt til grunn fartsgrense 110 km/t på hele strekningen unntatt mellom kryssene ved Kåterud og Vien der det er forutsatt fartsgrense 100 km/t. På strekningen Kåterud–Arnkvern–Nydal er det søkt fravik for å kunne få fartsgrense 110 km/t.
I prosjektet inngår en rekke støytiltak, vilttiltak og lokale trafikksikkerhetstiltak.
Vegutbyggingsavtalen mellom Samferdselsdepartementet og Nye Veier AS regulerer omfanget av utbyggingsprosjektet.
Reguleringsplan for strekningen Kolomoen–Kåterud i Stange kommune ble vedtatt i Stange kommunestyre 24. oktober 2012. Strekningen Kåterud–Arnkvern i Hamar kommune ble vedtatt i Hamar kommunestyre 17. februar 2016. Strekningen Arnkvern–Moelv i Ringsaker kommune har vært delt i tre reguleringsplaner som har blitt vedtatt i Ringsaker kommunestyre 12. desember 2012, 19. juni 2013 og 7. mars 2014.
Det er gjennomført kvalitetssikring av kostnadsoverslag.
I vegutbyggingsavtalen for prosjektet som er inngått mellom Samferdselsdepartementet og Nye Veier AS, har partene avtalt at utbyggingen skal gjennomføres innenfor en økonomisk ramme på 9 530 mill. 2016-kroner. Det er i denne prisen tatt utgangspunkt i en forventet kostnad (P50) på 8 586 mill. 2016-kroner og lagt til et risikopåslag på 11 pst.
Nytteberegningene i Meld. St. 25 (2014–2015) På rett vei viser strekningene Kolomoen–Brumunddal og Brumunddal–Moelv som to av de mest samfunnsøkonomisk lønnsomme stekningene å bygge ut i Nye Veiers portefølje.
Finansieringsopplegget for E6 Kolomoen–Moelv omfatter statlige midler over kap. 1321 post 70 Tilskudd utbyggingsselskapet for veg, samt bompenger. Bompengeandelen utgjør 52 pst. Finansieringsplan er basert på forventet utbyggingskostnad og vist i tabell nedenfor.
Finansieringsplan for E6 Kolomoen–Moelv
Mill. 2016-kroner | |||
2014–2015 | Etter 2015 | Sum | |
Statens vegvesen | |||
1320.30 | 43 | 43 | |
Nye veier | |||
1321.70 | 4 063 | 4 063 | |
Bompenger | 125 | 4 355 | 4 480 |
Sum | 168 | 8 418 | 8 586 |
Ettersom utbyggingen skal skje i regi av Nye Veier AS, forutsetter Samferdselsdepartementet at statlig bidrag bevilges over kap. 1321 post 70 Tilskudd utbyggingsselskapet for veg.
Bompengeselskapet er gitt mulighet til å forskuttere inntil 130 mill. kroner til planlegging av prosjektet. Midlene tilbakebetales med bompenger etter at innkrevingen på strekningen Kolomoen–Moelv har startet opp.
Det er forutsatt fire bomstasjoner på strekningen. For å unngå for stor trafikklekkasje til parallelle sideveger er det forutsatt to bomstasjoner på fv. 84. Takstene er basert på lik takst per km for alle delstrekninger. Det gis 20 pst. rabatt ved bruk av elektronisk brikke for kjøretøy i takstgruppe 1 og ingen rabatt for kjøretøy i takstgruppe 2. Det forutsettes at takstene blir justert med konsumprisindeksen.
Eventuelle kostnadsøkninger over forventet kostnad (P50) ut over prisstigning skal dekkes med statlige midler innenfor ramme til Nye Veier AS og bompenger etter samme prosentvise fordeling som innenfor prosjektets avtalte kostnad. Kostnadsreduksjoner fordeles på samme måte.
Samferdselsdepartementet legger stor vekt på å videreføre utbyggingen av E6 som møtefri veg nordover fra Kolomoen. Det er særlig viktig å bedre trafikksikkerheten.
Samferdselsdepartementet viser til at det som hovedregel ikke skal etableres bomsnitt på sideveger/avlastet vegnett. Med mye lokaltrafikk og mange lokalveger vil det meste av trafikkavvisningen som følger av bompengene medføre økt trafikk på lokalvegene. Bakgrunnen for plassering av bomsnitt på lokalvegene er ønske om å redusere denne effekten.
I tråd med etablert praksis skal forutsetningene for innkrevingsopplegget være nøkterne og gi en robust finansieringsplan. Dette gjelder fortsatt.
Samferdselsdepartementet slutter seg til bompengeopplegget slik det fremgår av proposisjonen.