Regjeringen sikter i meldingen på å utvikle
en samordnet og helhetlig politikk for voksne med lite utdanning,
svake grunnleggende ferdigheter eller ikke godkjent kompetanse.
Bakgrunnen er at en betydelig andel av befolkningen står utenfor
eller i fare for å falle utenfor arbeidslivet. Arbeidsledigheten
er økende. Kompetanse er en kilde til selvstendighet, sosial mobilitet
og deltakelse.
Fra høsten 2015 er det kommet et høyt antall asylsøkere
til Norge. Dette vil få betydning for arbeidsmarkedet framover.
Regjeringen vil legge til rette for at de som får opphold raskt
lærer seg norsk og deltar i arbeidsmarkedet, og det vil da bli større
etterspørsel etter opplæring og kvalifisering.
Målet for regjeringen er at den enkelte skal
ha en kompetanse som danner grunnlag for stabil og varig tilknytning
til arbeidslivet. Flere samfunnsutfordringer gjør det nødvendig
å bedre voksnes muligheter til å styrke sin kompetanse, øke sine
muligheter til å delta i opplæring og få sin medbrakte kompetanse
godkjent. Mange av utfordringene går på tvers av sektorlinjer. Derfor
er denne meldingen utarbeidet av Kunnskapsdepartementet, Arbeids-
og sosialdepartementet og Justis- og beredskapsdepartementet i fellesskap.
Meldingen framholder at utenforskap, i betydningen
å stå utenfor arbeidsliv og utdanning, har store omkostninger for
den enkelte og for samfunnet. Strategier og tiltak rettet mot voksne
med svak kompetanse, liten tilknytning til arbeidslivet eller som
ikke har fått godkjent medbrakt kompetanse, vil kunne fremme sosial
mobilitet og slik på lang sikt hindre at fattigdom går i arv. Det
vil kunne ha betydning for barns utvikling og læring senere i livet,
og deres muligheter i arbeidslivet.
Regjeringen mener det er viktig å ta i bruk
ressursene innvandrere bringer med seg og sørge for at deres kompetanse
raskt kommer til nytte i arbeidslivet. Gode muligheter for kvalifisering,
opplæring og rask godkjenning av medbrakt kompetanse er sentrale faktorer
for å lykkes med integreringsarbeidet – særlig i en periode da det
kommer mange flyktninger til landet. Kvalifiseringsløpene for innvandrere
som har behov for opplæring og utdanning, må være fleksible og effektive.
I tillegg til tiltakene som legges fram i meldingen,
ser regjeringen behov for å videreutvikle integreringspolitikken
ytterligere for å bidra til at de som nå får opphold i Norge, i
større grad, og raskere, kommer i arbeid eller utdanning. Regjeringen
vil legge fram en egen melding om integreringspolitikk for Stortinget
våren 2016. Regjeringen har også nedsatt et ekspertutvalg til å
skissere langsiktige konsekvenser av høy innvandring for det norske
samfunnet.
Regjeringens ambisjon er å utvikle et kunnskapssamfunn
der voksne som har problemer med å få varig tilknytning til arbeidslivet,
får tilgang til opplæring som gir kompetanse som arbeidslivet har
behov for. Hver enkelt har et ansvar for å skaffe seg kunnskap og
ferdigheter som det er behov for i arbeidslivet. Myndighetene skal
legge forholdene til rette, men samtidig kreve en aktiv innsats
av den enkelte.
Regjeringen ønsker å innføre tiltak som samlet sett
skal sørge for at alle voksne som trenger det, skal få hjelp til
å kartlegge sin kompetanse og få god veiledning om hvilken opplæring
de trenger for å kunne få arbeid. Den enkelte skal, ved behov, få
nødvendige, fleksible og tilpassede tilbud om opplæring som kan
føre dem nærmere arbeid. Eksempler her er kurs i lesing og skriving
og opplæring innenfor fag- og yrkesopplæring. Opplæringstilbudet
skal i størst mulig grad være arbeidsrettet og kunne kombineres
med arbeid. Det er et mål at ingen skal vente i lang tid for å få
godkjent sin medbrakte kompetanse, og at den enkelte raskt skal
få identifisert hvilken kompetanse som er nødvendig for å få en
godkjenning.
For å nå disse ambisjonene blir et bredt samarbeid
viktig. Regjeringen vil derfor samarbeide med partene i arbeidslivet
og andre aktører om en kompetansepolitisk strategi som skal legge
grunnlag for å heve kompetansenivået til både enkeltmennesker og virksomheter.
Målgruppen for meldingen er sammensatt. Mange
av tiltakene i meldingen er utformet med tanke på fleksibilitet
og individorientering og bør derfor kunne treffe ulike målgruppers
behov. Betydningen av tverrsektorielt samarbeid understrekes.
Tidlig innsats overfor barn og unge i barnehage, grunnskole
og videregående opplæring er avgjørende for å hindre utenforskap
i voksen alder. Meldingen tar ikke for seg grunnopplæring for barn
og unge eller frafall i videregående opplæring. Men regjeringens
strategier og tiltak for å forebygge frafall er kort omtalt i meldingen.
Det finnes flere årsaker til utenforskap. Helseproblemer
kan blant annet bidra til at voksne faller utenfor arbeidslivet.
Samtidig kan mangel på mestring og problemer med å få innpass i
arbeidslivet gi helseproblemer. Helseutfordringer er ikke et hovedtema
i meldingen. Men noen tiltak skisseres for at flere av de som har
både helseproblemer og manglende kompetanse, kan få et bedre opplæringstilbud.
Andre årsaker til utenforskap behandles ikke
i meldingen. Men regjeringen har flere strategier for å forebygge
og forhindre utenforskap, deriblant tiltak mot fattigdom, blant
både barn og voksne, samt tiltak for personer som ikke kommer inn
i arbeidslivet på grunn av for eksempel ulike funksjonsnedsettelser, rusproblemer
og ulike former for diskriminering. Regjeringen har også tiltak
for å fremme entreprenørskap og stimulere til at flere deltar i
arbeidslivet og bruker sin kompetanse.
Regjeringen peker på at forslagene til tiltak
i meldingen har som mål å få flere over i varig arbeid, noe som
også vil gi økt produktivitet og innsparinger i trygdeutbetalingene.
Når det for øvrig gjelder økonomiske og administrative konsekvenser
av meldingen, vil forslag som krever bevilgningsøkninger bli fremmet
for Stortinget i forbindelse med de årlige statsbudsjettene. Det
tas forbehold om at enkelte av de regelverksendringer som følger
av meldingens forslag til tiltak, først vil kunne gjennomføres når
det er budsjettmessig dekning for dem.
Meldingen har tre hovedinnsatsområder som til sammen
skal skape bedre tilgang til opplæring for voksne og et bedre grunnlag
for samarbeid mellom utdannings-, integrerings- og arbeidsmarkedsmyndighetene.
Det er behov for å skape en mer fleksibel og
individorientert opplæring som er utviklet på voksnes premisser
og som kan gi raskere overgang til arbeid og/eller videregående
opplæring. Regjeringen vil iverksette flere tiltak som til sammen
skal bidra til at voksne med svake grunnleggende ferdigheter skal
få identifisert sine opplæringsbehov og få et relevant opplæringstilbud.
Regjeringen vil sette i gang utvikling av kartleggingsverktøy
for grunnleggende ferdigheter som kan benyttes på tvers av sektorene
og som kan bidra til at behov for opplæring i grunnleggende ferdigheter
kan avdekkes og følges opp av ulike opplæringsaktører. Et nettbasert
opplæringstilbud i lesing, regning og skriving skal utvikles som
et lavterskeltilbud til personer som foretrekker en nettbasert løsning.
Regjeringen vil også sette i gang forsøk med
forberedende voksenopplæring, det vil si modulstrukturert opplæring
på grunnskolens nivå. Voksne er ofte lite motiverte for tradisjonell
opplæring i grunnskolens fag og vanligvis mest opptatt av å komme
raskest mulig ut i arbeid. Opplæringsløpet kan bli unødig langt
for dem som trenger grunnskoleopplæring for voksne. Modulstrukturert
opplæring skal gjøre det enklere å veksle mellom opplæring og arbeid
og andre forpliktelser. Voksne med innvandrerbakgrunn utgjør i dag
over 90 pst. av deltakerne i ordinær grunnskoleopplæring for voksne.
Det skal derfor utvikles læreplaner for forsøkene som er bedre tilpasset voksnes
behov, også behovene til voksne innvandrere.
Regjeringen ser behov for å styrke muligheten for
å få kurs i grunnleggende ferdigheter i regi av Arbeids- og velferdsetaten.
Etaten vil også delta i forsøk med modulstrukturert opplæring på
nivået under videregående opplæring. Voksne med lite utdanning og/eller
svake grunnleggende ferdigheter er overrepresentert blant personer
tilmeldt Arbeids- og velferdsetaten. Ledige og personer med nedsatt
arbeidsevne kan få opplæring gjennom etaten dersom de vurderes å
ha behov for kvalifisering for å komme i arbeid. Tiltakstilbudene
fra Arbeids- og velferdsetaten har imidlertid vist seg å være vanskelig
å dra nytte av for mange arbeidssøkere med svake grunnleggende ferdigheter.
utvikle verktøy for
å kartlegge grunnleggende ferdigheter
utvikle et nettbasert lavterskeltilbud
for voksne med svake grunnleggende ferdigheter
gjennomføre forsøk med forberedende voksenopplæring,
inkludert utvikling av nye læreplaner og moduler som er tilpasset
voksne – også voksne med et annet morsmål enn norsk
at Arbeids- og velferdsetaten skal delta
i forsøk med modulstrukturert opplæring på nivået under videregående
opplæring
utvikle opplæringen i Arbeids- og velferdsetaten ved
å gi et bedre kurstilbud i grunnleggende ferdigheter
Blant voksne mellom 25 og 66 år er det rundt 560 000
personer som har grunnskole som høyeste fullførte utdanning, tilsvarende
om lag 20 pst. Videregående opplæring, spesielt fag- og yrkesopplæring, øker
mulighetene for å få et stabilt fotfeste i arbeidslivet. Opplæring
av en viss varighet som kan gi formell kompetanse, gir også god
effekt på overgangen til arbeid for arbeidssøkere og personer med
nedsatt arbeidsevne. I dag er det noen grupper som ikke har rett
til videregående opplæring, og som derfor har større risiko for
å havne utenfor arbeidslivet.
Framskrivinger av behov for kompetanse tilsier at
etterspørselen etter de med yrkesfaglig utdanning vil øke. Regjeringen
mener derfor det er behov for å styrke mulighetene for voksne til
å ta slik utdanning, og vil iverksette tiltak for å gjøre videregående
opplæring mer tilgjengelig for voksne, særlig fag- og yrkesopplæring.
Regjeringen vil utvide retten til videregående opplæring.
I første omgang vil en ta sikte på å fjerne de begrensninger i retten
som har virket særlig urimelige.
Voksne har andre behov for fleksibilitet og
inntekt under opplæring enn ungdom. Regjeringen vil derfor etablere
en ny vei til fag- og svennebrev for voksne som gir voksne mulighet
til å kombinere opplæring med arbeid og inntekt. For å gjøre det
enklere å kombinere utdanning med arbeid og andre aktiviteter skal
det også igangsettes forsøk med modulstrukturert opplæring for voksne
i lærefag innenfor utvalgte yrkesfaglige utdanningsprogrammer. Dersom målet
er et fag- eller svennebrev, skal deltakeren opp til en ordinær
fag- eller svenneprøve, og utvikling av modulene skal skje i nært
samarbeid med partene i arbeidslivet. Ikke alle deltakere vil ende
opp med fagbrev, men med modulene vil de ha en dokumentert kompetanse
som de kan ha nytte av for å komme raskere i arbeid.
Mange arbeidssøkere vil ha behov for videregående
opplæring for å få stabil tilknytning til arbeidslivet. Regjeringen
ønsker å prioritere yrkesrettet opplæring innenfor Arbeids- og velferdsetatens
opplæringstiltak. Gjennom innføring av et to-årig opplæringstiltak
vil flere voksne som faller utenfor dagens lovverk, kunne få et
tilbud om yrkesfaglig utdanning. Fleksible ordninger som tillater
voksne å ta opplæring i form av moduler, vil også kunne gjøre det
enklere for Arbeids- og velferdsetaten å benytte tilbud om videregående
opplæring som tiltak for arbeidssøkere.
foreslå at opplæringsloven
endres slik at ungdomsretten til videregående opplæring går direkte
over i voksenretten
vurdere å endre opplæringsloven slik at
voksne som har gjennomført videregående opplæring i utlandet og
som ikke får denne anerkjent i Norge, får rett til videregående
opplæring
etablere en ordning med fagbrev på jobb
i samarbeid med partene i arbeidslivet, som en alternativ vei til
fag- og svennebrev
gjennomføre forsøk med modulstrukturert
opplæring for voksne i lærefag innenfor utvalgte yrkesfaglige utdanningsprogrammer
styrke tilbudet til arbeidssøkere gjennom
et toårig yrkesrettet opplæringstiltak for personer over 19 år med
svake grunnleggende ferdigheter, og som står uten rett til videregående
opplæring etter opplæringsloven
senke aldersgrensen for utdanning som arbeidsmarkedstiltak
fra 26 år til 22 år for personer med nedsatt arbeidsevne
Kompetansenivået og behovet for opplæring varierer
betydelig blant personer med innvandrerbakgrunn. Innvandrere er
overrepresentert blant personer med lang høyere utdanning. Samtidig
har en større andel innvandrere lav utdanning og svake grunnleggende
ferdigheter, sammenliknet med resten av befolkningen. Innvandrere
vil ha mange av de samme behovene for opplæring som andre voksne.
Mange har i tillegg behov for norskopplæring, og en del har behov
for arbeidsrettede tiltak. Det er en utfordring at mange som har
utdanning og kompetanse fra utlandet, har problemer med å få denne
godkjent, og at Norge dermed går glipp av kompetent arbeidskraft.
De særskilte kvalifiseringsordningene for flyktninger
og innvandrere består i hovedsak av introduksjonsprogrammet, opplæring
i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere og Jobbsjansen. Alle
ordningene stiller store krav til individuell tilrettelegging. Dette
er ofte krevende for kommunene å få til. Når det gjelder introduksjonsprogrammet
er det betydelige forskjeller mellom kommunene i både praksis og
resultater.
Det er behov for å heve kvaliteten og bedre
effektiviteten i opplæringen i norsk og samfunnskunnskap og introduksjonsprogrammet
for nyankomne innvandrere. Regjeringen vil gjennomføre tiltak som
gir deltakerne i disse ordningene bedre muligheter til å skaffe
seg en kompetanse som er etterspurt i arbeidslivet, blant annet
gjennom å øke arbeidsrettingen. At lærerne i norskopplæringen har
relevant faglig spisskompetanse, har også stor betydning for kvaliteten
i opplæringen.
Det er også viktig at utdanning lar seg kombinere med
deltakelse i de særskilte kvalifiseringsordningene. For svak kobling
mellom introduksjonsprogram, norskopplæring, grunnskoleopplæring
og videregående opplæring for voksne og arbeidsmarkedsopplæring
kan føre til at opplæringen den enkelte mottar, blir lite helhetlig
og i mange tilfeller tar unødvendig lang tid. Modulstrukturert opplæring
kan være enklere å kombinere med andre ordninger, som igjen kan bidra
til raskest mulig overgang til arbeidslivet. For innvandrere som
har behov for bistand fra Arbeids- og velferdsetaten, kan norskopplæring
som del av arbeidsmarkedstiltak være nødvendig.
Mange innvandrere vil ha behov for å få godkjent medbrakt
kompetanse i Norge. For dem som må forholde seg til de ulike godkjenningsordningene,
kan dagens systemer virke uoversiktlige. Prosessen fram til godkjenning
kan bli lang. Dette bidrar til at mange innvandrere ikke effektivt
får brukt eller videreutviklet sin kompetanse.
Det er derfor behov for å bedre godkjenningsordningene
for utenlandsk utdanning og bidra til enklere tilgang til informasjon
om disse. Dette blir også tema i den kommende integreringsmeldingen.
legge til rette for
å øke bruken av grunnskoleopplæring og videregående opplæring i
introduksjonsprogrammet
fjerne begrensningen om at kun deler av
videregående opplæring kan inngå i introduksjonsprogrammet
utrede hva som bør være minimumsinnholdet
i introduksjonsprogrammet, særlig for å øke bruken av arbeidsrettede
tiltak
utrede om introduksjonsloven skal endres
for å øke bruken av muligheten til å forlenge programmet utover
to år, til inntil tre år
vurdere hvordan deltakere i introduksjonsprogrammet
og opplæring i norsk og samfunnskunnskap som har omsorgspermisjon,
kan følges tettere opp for å motivere dem til å gjenoppta kvalifiseringen
etter permisjonen
innføre krav om at lærere som skal undervise
i norsk etter introduksjonsloven, skal ha faglig fordypning i relevante
fag. Det må utredes hvordan kompetansekrav skal innføres, og hvilke
dispensasjonsordninger som eventuelt skal gjelde
utvikle felles moduler og en ny læreplan
for forberedende voksenopplæring i samarbeid mellom utdannings-
og integreringssektoren
prøve ut opplæring i moduler fra grunnskole
og videregående opplæring i kombinasjon med opplæring i norsk og
samfunnskunnskap og introduksjonsprogrammet som en del av forsøk
med modulstrukturert opplæring for voksne
endre reglene for hva som skal gi fritak
fra plikt til opplæring i norsk og samfunnskunnskap i forskrift
til introduksjonsloven
- gjennomgå regelverkene for opplæring
i norsk og samfunnskunnskap etter introduksjonsloven og opplæring
for voksne etter opplæringsloven for å fjerne eventuelle formelle
hindringer for samordning av opplæring etter de to regelverkene
utvikle opplæringen i Arbeids- og velferdsetaten ved
å gi et bedre kurstilbud i arbeidsrettet norskopplæring
etablere en nasjonal godkjenningsordning
for utenlandsk fagopplæring
etablere en nasjonal godkjenningsordning
for utenlandsk fagskoleutdanning
vurdere tiltak som kan gi økt forutsigbarhet,
større grad av likebehandling og enkel tilgang til informasjon og
veiledning for ikke-EØS-borgere som søker om godkjenning til lovregulerte
yrker. Arbeidet vil inkludere en vurdering av en informasjonsportal
styrke tilbudet om kompletterende utdanninger
i høyere utdanning