Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Ruth Grung, Ingvild Kjerkol, Tove Karoline Knutsen, Torgeir Micaelsen og Freddy de Ruiter, fra Høyre, Kristin Ørmen Johnsen, Elisabeth Røbekk Nørve, Sveinung Stensland og Tone Wilhelmsen Trøen, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud, lederen Kari Kjønaas Kjos og Morten Wold, fra Kristelig Folkeparti, Olaug V. Bollestad, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, og fra Venstre, Ketil Kjenseth, viser til representantforslag fra Senterpartiet om likeverdig tilgang til laboratorietjenester etter at EUs postdirektiv er innført og lørdagspost avviklet. Etter at den nye postloven trådte i kraft 1. januar 2016, med avvikling av postombæring på lørdager som et av tiltakene, har forslagsstillerne merket seg at det flere steder i landet meldes om vanskeligheter som følge av at posten ikke distribuerer laboratorieprøver på lørdager. Prøver som er tatt fredag, risikerer å bli for gamle for prosessering. En av konsekvensene blir ifølge forslagsstillerne at legekontorer og sykehus reduserer antall dager for prøvetaking.
Komiteen merker seg at forslagsstillerne viser til at Stortingets utredningsseksjon på oppdrag har undersøkt status på det aktuelle feltet, blant annet gjennom stikkprøver ved enkelte fastlegekontorer, gjennom å fremskaffe informasjon om den midlertidige ordningen i Troms fylke og ved kontakt med Legeforeningen som peker på at utfordringen også gjelder sykehjem og avtalespesialister.
Komiteen merker seg at forslagsstillerne mener at helse- og omsorgsministerens svar på skriftlig spørsmål 12. februar 2016 (Dokument nr. 15:519 (2015–2016)) ikke er tilfredsstillende. I sitt svar skriver helse- og omsorgsministeren følgende:
«Likevel gir avvikling av postombæring lørdager utfordringer som helsetjenesten må tilpasse seg. Jeg vil følge nøye med på utviklingen fremover for å sikre meg at disse endringene ikke går ut over pasienten».
Komiteen viser videre til at forslagsstillerne ber regjeringen sørge for en formålstjenlig permanent løsning for distribusjon av laboratorieprøver på fredager, slik at disse kan komme til laboratorier lørdager. Videre ber forslagsstillerne om at løsningen ikke skal medføre merkostnader for pasienter, kommuner eller helseforetak, og at regjeringen sørger for midlertidige løsninger som ivaretar et likeverdig helsetilbud og pasientsikkerhet.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at ved Fürst Medisinsk Laboratorium, som er Norges største laboratorium, blir over 10 000 prøver mottatt og behandlet årlig og rundt 1/5 del av prøvene blir sendt via Posten. Disse medlemmer vil påpeke at det er satt i gang flere kompenserende tiltak som følge av at Posten ikke lenger har postomdeling til alle på lørdager fra 1. mars i år. Blant annet er det opprettet flere henteruter, og det er mulig å sende prøvene med Posten ekspress som sikrer at posten kommer frem neste dag.
Disse medlemmer vil videre peke på at regjeringen følger nøye med på situasjonen og eventuelt ser på hvordan man ytterligere kan forbedre tilbudet, slik at man ivaretar pasientene på en best mulig måte. Disse medlemmer viser til helse- og omsorgsministerens brev av 29. april 2016 hvor han sier at en uforholdsmessig kostnadsøkning som følge av behov for endrede postrutiner, vil bli håndtert i de årlige budsjettbehandlingene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til helse- og omsorgsministerens svar på skriftlig spørsmål 12. februar 2016 (Dokument nr. 15:519 (2015–2016)). Disse medlemmer mener konsekvensene for laboratorietjenestene i helsetjenesten ikke kan sies å ha vært tilstrekkelig adressert i forbindelse med Stortingets behandling av postloven i juni 2015. Helsedirektoratet var høringsinstans og fanget ikke opp denne negative konsekvensen som rammer mange laboratorieklinikker landet over og i neste instans rammer pasientene som er avhengig av å få prøver analysert. Disse medlemmer vil vise til at i høringsnotatet til ny postlov og postforskrift er forsendelser med biologisk innhold og medisiner vurdert. Fra høringsnotatet siteres: «Tidskritiske analyser sendes i dag med andre distribusjonsløsninger slik som ekspressendinger».
Disse medlemmer registrerer at flere laboratoriemedisinske klinikker, blant andre St. Olavs Hospital laboratoriemedisinske klinikk, opplyser at majoriteten av prøvesendinger inn til klinikken i dag sendes i «konvolutt for forsendelse av biologisk innhold» og distribueres via ordinær postombringing. Ordinær postombringing er dermed hovedregelen og ikke unntaket slik høringsnotatet konkluderer.
Disse medlemmer støtter forslagsstillerne, og mener det er oppstått en vanskelig situasjon for pasientene og for helsetjenesten. Regjeringen må sikre at besparelser for Posten ikke fører til økte utgifter for sykehusene, og leve opp til målsettingen om å skape pasientens helsetjeneste.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet viser til at spesialisthelsetjenestens formål er å yte gode og likeverdige spesialisthelsetjenester til alle som trenger det, når de trenger det. Disse medlemmer mener myndighetene må sørge for en infrastruktur som understøtter dette formålet. Distribusjon av post er nødvendig infrastruktur dersom befolkningen skal sikres god og likeverdig rett til laboratorietjenester. Som helse- og omsorgsministeren skriver i sitt svarbrev til komiteen datert 29. april 2016, er holdbarheten til biologiske prøver begrenset og avhengig av temperatur. Noen analyser krever transporttid på prøvematerialet på under 2–3 døgn for ikke å bli ødelagt eller være av dårlig kvalitet.
Disse medlemmer merker seg at helse- og omsorgsministeren bekrefter at etter at Posten Norge avviklet lørdagsomdeling av brev fra 5. mars 2016, er det et redusert tilbud rundt om i landet fordi man nå ikke kan få sendt laboratorieprøver med post fredag (med ankomst laboratorium lørdag). Statsråden skriver at:
«Ut fra den dokumentasjon jeg har i dag vil det være regionale variasjoner når det gjelder i hvor stor grad helsetjenesten blir påvirket.»
Disse medlemmer merker seg videre at statsråden i sitt svarbrev bekrefter at de kompenserende ordningene som er innført, har varierende utstrekning og medfører kostnader for helsetjenesten. Legekontorer sender prøver via post eller henteservice. Henteservice har best dekning rundt byene. Statsråden skriver:
«Fürst private laboratorium har en stor andel av markedet. De opplyser at de mottar prøver fra ca. 1200 legekontor (80 % av kontorene). De mottar 20 % av analysene per post. Fürst har utstrakt henteservice til rundt 850 legekontorer, hovedsakelig på Østlandsområdet, samt rundt store byer som Bergen, Stavanger, Haugesund, Trondheim, Bodø mm. Som følge av bortfall av postombæring på lørdager er det etablert henteservice på fredager en del steder. Det mottas prøver per post fra ca. 350 legekontorer. Disse er jevnt fordelt over landet med fra 10 til 40 kontorer i hvert fylke. Felles for dem er at de ligger utenfor «allfarvei» og må sørge for alternative forsendelser.»
Disse medlemmer viser til at statsråden opplyser at det ved de regionale helseforetakene er opprettet nye henteruter på fredager og at dekningen av henterutene er svært forskjellig i forskjellige regioner:
«I Helse Sør-Øst er det god dekning med henteruter i det sentrale Østlandsområdet, mens områder perifert i Hedmark, Buskerud og Telemark må i større grad benytte Postens ekspresstjenester. I Finnmark er det henteservice på kun 7 av 23 legekontorer.»
Disse medlemmer viser videre til at statsråden oppgir at merkostnadene forventes å reduseres noe ved at Helseforetakenes innkjøpsservice (HINAS) har et oppdrag med nasjonal anskaffelse.
Disse medlemmer mener at det ikke kan aksepteres at tilbudene for forsendelser av laboratorieprøver kan variere både i kvalitet, utstrekning og kostnad for helsetjenesten. Dette gir et dårligere tilbud til befolkningen, svekket pasientsikkerhet og mangelfull utnyttelse av kapasitetene i helsetjenesten. Disse medlemmer mener derfor at det er betenkelig at statsråden i sitt svarbrev til komiteen kun redegjør for situasjonen og ikke varsler at regjeringen kommer til å iverksette tiltak.
Disse medlemmer mener at helsetjenesten ikke kan definere noen områder som «periferere» eller utenfor «allfarvei», fordi alle innbyggere i Norge har krav på likeverdige spesialisthelsetjenester uansett bosted. Helseforetakene var blant dem som advarte mot konsekvensene før loven trådte i kraft. Disse medlemmer vil dessuten presisere at ulempene innføringen av EUs tredje postdirektiv har fått for helsetjenesten ikke begrenser seg til distriktene, men gjelder også for byer og tettsteder.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener det er kritikkverdig at myndighetene ikke har sørget for ordninger som ville hindret de utslagene loven nå har fått.
Disse medlemmer mener at et effektivt distribusjonsnett for laboratorieprøver må sikres, uten merkostnader for pasienter, foretak, avtalespesialister eller kommuner.
Disse medlemmer mener myndighetene må sørge for permanente og formålstjenlige løsninger til det beste for pasientene.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge for en formålstjenlig permanent løsning for distribusjon av laboratorieprøver på fredager, slik at disse kan komme til laboratoriet på lørdag.»
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet fremmer i tillegg følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge for at løsningen som innføres for distribusjon av laboratorieprøver, ikke medfører merkostnader for pasienter, kommuner, avtalespesialister eller helseforetak.»
«Stortinget ber regjeringen sørge for midlertidige løsninger som ivaretar befolkningens rett til et likeverdig helsetilbud og pasientsikkerheten.»
Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet er kjent med at det kan gi utfordringer for helsetjenesten at postombæring på lørdager avvikles, og vil presisere at det er viktig at dette ikke går ut over pasientene.
Disse medlemmer viser videre til at det ved de regionale helseforetakene har opprettet nye henteruter på fredager. Dekningen av henterutene er pr. i dag forskjellig i forskjellige regioner. Utviklingen vil bli fulgt nøye opp av Helse- og omsorgsdepartementet.
Disse medlemmer viser til at det også vil være regionale variasjoner når det gjelder i hvor stor grad helsetjenesten blir påvirket ved avvikling av postombæring på lørdager. Noen analyser kan gjøres på legekontor, som for eksempel INR-undersøkelsen. Den gjøres i dag på flertallet av legekontorer. Både Fürst og helseforetakene har utvidet henteservice til legekontorer. Helseforetakenes innkjøpsservice (HINAS) har et oppdrag med nasjonal anskaffelse for å kompensere for endringen i postombæringen. Ved en nasjonal anskaffelse forventes det at merkostnadene kan reduseres noe.
Disse medlemmer påpeker at de budsjettmessige konsekvensene vil bli håndtert i de ordinære budsjettprosessene.