Sammendrag
Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen fram forslag om bompengefinansiering av prosjektet E18 Tvedestrand–Arendal i Aust-Agder. Utbyggingen vil skje i regi av Nye Veier AS.
Prosjektet E18 Tvedestrand–Arendal er bl.a. omtalt i Meld. St. 26 (2012–2013) Nasjonal transportplan 2014–2023. Prosjektet er i Meld. St. 25 (2014–2015) På rett vei definert som ett av utbyggingsselskapets prosjekter på E18.
Nye Veier AS har besluttet at prosjektet er det første prosjektet som selskapet ønsker å sette i gang. I samsvar med selskapets mandat om mer helhetlig utbygging av vegstrekninger, planlegger selskapet å kontrahere hele strekningen fra Tvedestrand til Arendal i en samlet entreprise. Strekningen planlegges åpnet for trafikk høsten 2019.
I proposisjonenes kapittel 2 gis en nærmere omtale av utbyggingen. Prosjektet omfatter bygging av 23 km ny firefelts veg, hovedsakelig i ny trasé. Vegen bygges med vegbredde 20 meter fram til nytt kryss ved Longum. Strekningen mellom Longum og Harebakken bygges med vegbredde 23 meter. Ny E18 er om lag 1,6 km lengre enn dagens E18. Grunnet høyere fartsnivå er reisetiden beregnet til å bli redusert med om lag åtte minutter.
I prosjektet inngår bygging av fire tunneler med lengder fra 200 til 800 meter og seks større bruer. Det er planlagt to nye planskilte kryss på strekningen med kobling til dagens E18. I prosjektet inngår også bygging av en ny vegforbindelse mellom Krøgenes og Longum. Innenfor rammen til prosjektet er det også satt av midler til tiltak på dagens E18, som nedklassifiseres til fylkes-/kommunal veg.
Reguleringsplanene for prosjektet ble vedtatt av Tvedestrand kommune i juni 2014 og av Arendal kommune i mai 2014.
Høsten 2015 ble det gjennomført ekstern kvalitetssikring av kostnadsoverslag og trafikkgrunnlag. Kvalitetssikrer angir en forventet kostnad (P50) på om lag 5 180 mill. kroner omregnet til 2016-kroner. Kvalitetssikrer vurderer den økonomiske usikkerheten i prosjektet til å være noe større enn hva Statens vegvesen vurderer den til å være. Den økonomiske ramme som prosjektet med 85 pst. sannsynlighet vil kunne realiseres innenfor P85, er hhv. 6 130 mill. 2016-kroner (SVV) og 5 860 mill. 2016-kroner (kvalitetssikrer).
I Vegutbyggingsavtalen for prosjektet som er inngått mellom departementet og Nye Veier AS har partene avtalt at utbyggingen skal gjennomføres innenfor en økonomisk ramme på 5 890 mill. 2016-kroner. I prisen er det tatt utgangspunkt i en forventet kostnad (P50) på 5 505 mill. kroner.
Prosjektets samfunnsøkonomiske netto nytte er beregnet til 1,0 mrd. kroner. Netto nytte over totale kostnader er beregnet til 0,9 mrd. kroner.
Forslag til opplegg for delvis bompengefinansiert utbygging av prosjektet E18 Tvedestrand–Arendal ble behandlet av lokale myndigheter i 2015 og i februar 2016. Vedtakene er gjengitt i proposisjonens kapittel 3.
Gjennom sitt vedtak i fylkestinget 9. februar 2016 har Aust-Agder fylkeskommune vedtatt å stille selvskyldnergaranti for et maksimalt bompengelån på 3 300 mill. kroner
I kapittel 4 redegjøres det for trafikkgrunnlaget.
I kapittel 5 redegjøres det for utbyggings- og finansieringsopplegget. Finansieringsopplegg omfatter statlige midler over kap. 1320 post 30 Riksveginvesteringer i 2014 og 2015 og kap. 1321 post 70 Tilskudd utbyggingsselskapet for veg etter 2015, samt bompenger. Fylkeskommunen har akseptert at utvidelsen av prosjektet til også å omfatte delstrekningen Stølen–Harebakken finansieres med bompenger. For å finansiere denne utvidelsen, samt noen andre kostnadsøkninger, er bompengebidraget økt med i overkant av 800 mill. kroner i forhold til det som ble lagt til grunn i Meld. St. 26 (2012–2013). Bompengeandelen utgjør etter dette 37,67 pst.
Finansieringsplan er vist i proposisjonens tabell 5.1., og er basert på P50.
Finansieringsopplegget bygger på etterskuddsinnkreving i to automatiske bomstasjoner på ny E18, jf. figur 2.1 i proposisjonen. Det er forutsatt bompengeinnkreving i begge retninger i begge bomstasjoner. Innkreving starter etter planen opp i 2019. Takstnivå for bompenger er vist i proposisjonens tabell 5.2.
I tråd med lokalpolitiske vedtak legges det til grunn at det i utgangspunktet ikke skal innføres bompengeinnkreving på dagens E18. Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til hvilke tiltak som er aktuelle å gjennomføre dersom det blir uønsket trafikkøkning på lokalvegnettet.
Følgende basisforutsetninger er lagt til grunn for finansieringsanalysen:
Lånerente: 5,5
Årlig prisstigning: 2,5 pst.
Årlige innkrevingskostnader i to bomstasjoner: 16 mill. kroner
Andel som bruker brikke: 80 pst.
Innkrevingsperioden er regnet til om lag 15 år. Brutto bompengeinntekter er beregnet til om lag 3 620 mill. kroner der om lag 2 070 mill. kroner er forutsatt benyttet til å dekke deler av investeringskostnadene, om lag 1 310 mill. kroner til å dekke finansieringskostnader og om lag 240 mill. kroner til å dekke innkrevingskostnader og kostnader til drift av bompengeselskapet.
Samferdselsdepartementet har gitt tillatelse til at bompengeselskapet kan ta opp et lån på om lag 120 mill. kroner i 2015.
I kapittel 7 gir Samferdselsdepartementet sin vurdering av prosjektet.
Det fremheves at ny firefelts veg vil redusere reisetiden med om lag åtte minutter. Prosjektet gir dermed store framkommelighetsgevinster for trafikantene. I tillegg gir redusert trafikk langs dagens E18 tryggere forhold for lokaltrafikken og myke trafikanter. Det ventes nedgang i antall ulykker.
Lokale myndigheter ber i sitt vedtak om at det vurderes om delstrekningen Harebakken–Stoa kan bygges sammen med strekningen Stølen–Harebakken. Samferdselsdepartementet påpeker at det ikke stilles bompenger til disposisjon til videre planlegging av tilstøtende strekninger på E18 fra dette prosjektet.
Aust-Agder fylkeskommune forutsetter i sitt vedtak, av 16. juni 2015, at prosjektet kan legge til grunn en beregningsteknisk rente på om lag 3 pst. som følge av den foreslåtte ordningen med rentekompensasjon for bompengelån. Samferdselsdepartementet viser til at flertallet i Stortinget ikke sluttet seg til den foreslåtte ordningen med rentekompensasjon for bompengelån. Bompengeopplegget i denne proposisjonen er derfor basert på en beregningsteknisk rente på 5,5 pst., og forutsetter videre en selvskyldnergaranti fra Aust-Agder fylkeskommune for bompengeselskapets lån. Samferdselsdepartementet slutter seg til det foreslåtte takstopplegget for prosjektet.