2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Hege Haukeland Liadal, Sonja Mandt, Arild Grande og Anette Trettebergstuen, fra Høyre, lederen Svein Harberg, Kårstein Eidem Løvaas og Mette Tønder, fra Fremskrittspartiet, Laila Marie Reiertsen og Ib Thomsen, og fra Kristelig Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, viser til lovforslaget og peker på at vi har en god og lang erfaring med utenrettslig klagebehandling i Norge. Tilbudet på forbrukerområdet baserer seg i hovedsak på en modell bestående av Forbrukertvistutvalget (FTU) og bransjevise klagenemnder. I tillegg mekler Forbrukerrådet i saker som hører inn under Forbrukertvistutvalgets saksområde, før saken eventuelt bringes inn for Forbrukertvistutvalget. Komiteen registrerer at tilbudet ikke er dekkende for alle varer og tjenester hvor det inngås kontrakt mellom forbruker og næringsdrivende.
Komiteen ser at forbrukere i økende grad handler over landegrensene, både via Internett og i forbindelse med reiser eller opphold i utlandet. Komiteen viser til at EU, som ledd i å høyne forbrukervernet nasjonalt og ved handel over landegrensene, i 2013 vedtok to rettsakter som har som formål å etablere et tilbud om utenrettslig klagebehandling av god kvalitet for de fleste forbrukerkontrakter. I tillegg vil det bli etablert en nettbasert klageportal som gjør det enkelt for forbrukerne å klage i saker oppstått ved netthandel over landegrensene. Utenrettslige klageorganer som oppfyller direktivets krav, skal knytte seg til klageportalen, slik at klager og kommunikasjon med partene kan formidles via portalen.
Komiteen støtter departementets forslag om en modell der kravene til nemnder i stor grad harmoniseres, dels ved en godkjenningsordning for de avtalebaserte nemndene, dels ved endring av lover og forskrifter som regulerer øvrige nemnder. Komiteen understreker at for å sikre et heldekkende tilbud er det tilført ressurser til Forbrukerrådet som pålegges oppgaven med å mekle i alle saker der det ikke finnes noe annet innmeldt klageorgan.
Komiteen viser til at mange av høringsinstansene, som Advokatforeningen, Finanstilsynet, Forbrukerrådet, mfl., generelt er positive til forslaget til valg av modell, til regulering av de frivillige nemndene og til en felles helhetlig lovgivning for klageorganene på forbrukerområdet. NHO er enig med departementet i at det er behov for å styrke dagens norske system for å kunne oppfylle EØS-forpliktelser som følger av ATF-direktivet og NTF-forordningen.
Komiteen registrerer også at Forbrukerombudet på sin side foreslår en annen organisering av klagetilbudet. Ombudet mener at et meklingstilbud ikke gir forbrukerne et godt nok tilbud, og at det i stedet bør etableres et helhetlig system ved å bygge ut Forbrukertvistutvalget til en ny «forbrukerklagenemnd». Komiteen viser til at dette forslaget ble vurdert i NOU 2010:11. Komiteen støtter departementet i sin vurdering av at Forbrukerrådets lange erfaring med mekling og at det kan vises til gode meklingsresultater, gjør det mest hensiktsmessig å legge denne oppgaven til Forbrukerrådet. Komiteen ser det som positivt at sentrale aktører som blir berørt av forslaget i store trekk er positive til det som nå foreslås.
Komiteen viser til at høringsinstansene i all hovedsak er positive til at det gis et utvidet klagetilbud til forbrukerne, men at enkelte aktører er kritiske til at Forbrukerrådets rolle som pådriver for forbrukerinteressene kan være vanskelig å forene med nøytralitet i saksbehandlingen overfor partene. Komiteen ser at partenes tillit til meklingsorganet er avgjørende for at tilbudet skal tas i bruk og fungere godt, og viser til det pågående arbeidet med å vurdere det forbrukerpolitiske virkemiddelapparatet hvor roller, oppgaver og organisering vurderes nærmere. Komiteen støtter derfor at det av hensyn til implementeringsfrister og effektiv ressursbruk er hensiktsmessig å legge meklingsoppgaven til Forbrukerrådet på dette tidspunkt.
Komiteen viser til at departementet har prioritert arbeidet med ny lov om klageorganer for forbrukersaker som inkluderer ny godkjenningsordning. Prioriteringen er gjort av hensyn til at det etter at loven er vedtatt, blir rimelig tid for gjennomføring av de formelle prosesser både hos klageorganene og fra myndighetenes side i forbindelse med søknad om og behandling av godkjenning og innmelding til EU-kommisjonen, og støtter dette.
Komiteen har foretatt følgende korrigeringer i lovteksten:
I forsikringsavtaleloven § 18-5 annet ledd første punktum er det gjort en mindre rettelse ved at formuleringen «godkjent i medhold av lover krevd, …» skal lyde «godkjent i medhold av lov er krevd, …». Videre er det i pakkereiseloven lagt inn overskrift til § 2-4 som lyder: «§ 2-4. Forbruker». Det er i tillegg foretatt en rettelse i lov om avtalar med forbrukar om oppføring av ny bustad m.m. i nytt § 64 annet ledd. Her er tittelen på loven det vises til korrigert idet den skal lyde: «lov om klageorganer for forbrukersaker». Videre er det foretatt en rettelse i lov om klageorganer for forbrukersaker § 17 første ledd bokstav a. «Erstatningsrettslig» som er kommet inn i formuleringen «fremme erstatningsrettslig søksmål» ved en ren inkurie, er blitt slettet.