Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Åsmund Aukrust, Eva Kristin Hansen, Per Rune Henriksen, Anna Ljunggren og Terje Aasland, fra Høyre, Torhild Aarbergsbotten, Tina Bru, Odd Henriksen og Eirik Milde, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen og Øyvind Korsberg, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, fra Senterpartiet, Marit Arnstad, fra Venstre, lederen Ola Elvestuen, fra Sosialistisk Venstreparti, Heikki Eidsvoll Holmås, og fra Miljøpartiet De Grønne, Rasmus Hansson, viser til at den nye klimaavtalen som ble vedtatt i Paris er et gjennombrudd i det internasjonale klimaarbeidet, og at Norge under skiftende regjeringer har vært en pådriver i dette arbeidet. Komiteen viser til at Paris-avtalen omfatter alle verdens land, og derfor er en betydelig utvidelse av Kyoto 2-avtalen og Cancun-avtalen. Komiteen viser til at avtalens formål er å holde den globale oppvarmingen under 2 grader, og at landene skal arbeide for at temperaturøkningen ikke overstiger 1,5 grader.

Komiteen har merket seg at landene har forpliktet seg til å arbeide for at globale utslipp når toppen så raskt som mulig, og deretter reduseres raskt – med sikte på at verdens land blir klimanøytrale i løpet av andre halvdel av dette århundre.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, viser til at vedtatte norske klimamål om 40 pst. reduksjon i utslippene innen 2030 vil være nok til å oppfylle målene i Paris-avtalen. Flertallet viser til at Paris-avtalen inneholder en forpliktelse om at landene skal revidere og melde inn oppdaterte klimamål hvert femte år. Flertallet legger til grunn at Norges reviderte mål vil være i tråd med ambisjonene i avtalen.

Flertallet har merket seg at Norge har inntatt en offensiv rolle for å gjøre EUs kvotesystem (EU ETS) mer effektivt. Flertallet viser til at klima- og miljøministeren i mars 2015 sendte brev til EUs kommisjonær for klima med henstilling om å ta grep for å sikre at EU ETS er i tråd med de overordnede klimamålene. Flertallet viser til at statsråden i sin henvendelse til EU understreker at den beste måten å øke effektiviteten i kvotehandelssystemet på vil være å redusere antallet kvoter. Flertallet har også merket seg at statsrådens brev til EU inneholder en rekke andre forslag for å utvide kvotehandelssystemets virkeområde og forenkle lover og regler som regulerer systemet.

Flertallet viser til at Stortinget i klimaforliket (Innst. 390 S (2011–2012)) vedtok at norsk klimapolitikk skal ha som overordnet mål at Norge er karbonnøytralt innen 2050. Flertallet har videre merket seg at Norge i 2015 sendte inn sitt indikative bidrag til FN for perioden frem til 2030, hvor målet er å kutte minst 40 pst. av utslippene sammenlignet med 1990-nivå. Flertallet viser til at Stortinget har sluttet seg til at dette skal skje i samarbeid med EU, og at målet skal bekreftes eller oppdateres innen 2020.

Flertallet har merket seg at femte hovedrapport fra FNs klimapanel (IPCC) gir lite grunnlag for å vurdere hva som er nødvendig for å begrense global oppvarming til 1,5 grader. Paris-avtalen oppfordrer IPCC til å legge frem en ny spesialrapport i løpet av 2018 med mer kunnskap om utslippsbaner og konsekvenser av en målsetting om 1,5 graders oppvarming. Flertallet mener det vil kreve mye av verdens land dersom verden skal nå togradersmålet og bevege seg mot 1,5 grader.

Flertallet har merket seg at regjeringen er i dialog med EU om felles oppfyllelse av klimamålene for 2030, og at Norge ikke kan inngå en avtale med EU før regelverket er ferdigstilt innenfor unionen. Flertallet viser til at en slik avtale vil gi Norge et ambisiøst mål for kutt i ikke-kvotepliktig sektor i tråd med innsatsfordelingen som EU vedtar.

Flertallet har merket seg at EU åpner for fleksibel gjennomføring av utslippsmålet i ikke-kvotepliktig sektor, slik at man kan bidra til utslippsreduksjoner i andre land i EU. For land med BNP over EU-gjennomsnittet åpnes det også for å gjennomføre utslippsreduksjoner i ikke-kvotepliktig sektor ved kjøp av kvoter i EUs kvotehandelssystem. Denne adgangen til bruk av kvoter fra EUs kvotehandelssystem kan kun benyttes én gang, og må besluttes før 2020. Fleksibel gjennomføring av klimamålene skal bidra til at de mest kostnadseffektive tiltakene gjennomføres først.

Flertallet imøteser at regjeringen orienterer Stortinget om oppfølgingen av Paris-avtalen og om fremdriften i arbeidet med nytt regelverk i EU, som Norge kan slutte seg til.

Et annet flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, mener det vil være svært vanskelig å gi en oversikt over aktuelle tiltak for å oppfylle 2030-målet allerede våren 2016, før EU-regelverket er vedtatt. Dette flertallet viser til at Stortinget i behandlingen av Meld. St. 13 (2014–2015) ga regjeringen i oppdrag å komme tilbake til Stortinget med en sak om nye tiltak «(…) etter at innsatsfordelingen er klar (…)».

Dette flertallet viser til at regjeringen og samarbeidspartiene fører en offensiv klimapolitikk, og at Norges innmeldte mål til forhandlingene i Paris var blant de mest ambisiøse av alle landene. Dette flertallet viser til at regjeringen og samarbeidspartiene i statsbudsjettet for inneværende år øker ambisjonene i klimapolitikken.

Dette flertallet viser til at innskuddet i Fondet for klima, fornybar energi og energiomlegging er kraftig økt, og at det gjennomføres en historisk sterk satsing på jernbane, belønningsordning for kollektivtrafikk og gang- og sykkelveier.

Dette flertallet viser videre til at budsjettavtalen inneholder tiltak for reduserte utslipp i transportsektoren – som for eksempel tilskudd til ladeinfrastruktur for elbiler.

Dette flertallet viser til at det også skal etableres et Fornybar AS, at forskningsinnsatsen er styrket, og at det er en rekke nye initiativ innenfor grønn skipsfart og i det internasjonale klimaarbeidet.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet merker seg nye tall fra IEA som viser at klimautslippene i fjor sto stille for andre år på rad, samtidig som det er global vekst økonomisk.

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Venstre, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De grønne vil peke på at en avtale om å arbeide for at den globale oppvarmingen ikke skal overstige 1,5 grader, grovt sett innebærer en dobling av ambisjonsnivået i gjennomføringen av internasjonal klimapolitikk. Temperaturen på jorda har allerede steget med nær 1 grad sammenliknet med førindustriell tid. Å begrense økningen til ytterligere 0,5 grader, fremfor 1,0 grader, vil derfor kreve langt mer ambisiøse utslippsmål enn de som ligger til grunn i klimaforliket og Meld. St. 13 (2014–2015) om en felles utslippsforpliktelse med EU.

Disse medlemmer vil peke på at klimaavtalen fra Paris inneholder et system med revisjoner av målene for å skjerpe ambisjonene, og at EU-landene allerede har startet diskusjonen om å skjerpe utslippsmålet for 2030. Land som Tyskland, Portugal, Østerrike og Luxembourg gikk på et miljøministermøte i mars 2016 inn for å skjerpe målsettingen for 2030. Disse medlemmer mener Norge må være en pådriver for en slik ambisjonsøkning. Norge må uansett forberede seg på at grunnlaget for forhandlinger med EU om et norsk utslippsmål for ikke kvotepliktig sektor kan bli endret. I tillegg bør Norge ta initiativ overfor EU til at nedtrappingen av kvotetaket i EU bør skje raskere enn planlagt.

Disse medlemmervil vise til at alle utsettelser av konkrete tiltak vil gjøre det vanskeligere og dyrere å innfri målsettingene Norge signerte på i Paris. Den siste IPCC-rapporten omtaler scenarioer for en utslippsbane som begrenser den globale oppvarmingen til 1,5 grader. Felles for alle scenarioene er at omfattende tiltak må iverksettes umiddelbart. Disse medlemmer viser til at en studie publisert i tidsskriftet Nature våren 2015 av forskere fra blant annet Potsdam Institute for Climate Impact Research slår fast at 1,5-gradersscenarioet innebærer at det gjenværende karbonbudsjettet for det 21. århundre må halveres sammenliknet med togradersscenarioet. Dypere og raskere utslippskutt vil være nødvendig i alle sektorer, og verden må bli et nullutslippssamfunn 10–20 år tidligere enn i et scenario der maksimalt to graders oppvarming er målet.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne mener det er svært uheldig at Norge i dag mangler en tydelig og tallfestet målsetting for hvor mange tonn klimagasser som skal slippes ut i Norge i 2030 utenfor kvotepliktig sektor. Dette skaper usikkerhet og uforutsigbarhet for næringsliv, forvaltning og politikere. Disse medlemmer mener derfor at Norge bør fastsette en egen målsetting for tallfestede klimakutt i Norge snarest mulig, som også er i samsvar med Paris-avtalen.

Disse medlemmer vil understreke at det vil være uheldig å vente på EUs arbeid med å avklare byrdefordelingen mellom landene, eller å vente på den varslede spesialrapporten fra IPPC, før Stortinget oppdaterer klimamålet for 2030 i tråd med Paris-avtalen.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne mener det vil være uproblematisk å fastsette et slikt mål før byrdefordelingen i EU er vedtatt. Forpliktelser som pålegges gjennom vår deltakelse i EUs klimapolitikk bør forstås som et internasjonalt minstekrav for norsk klimapolitikk, ikke som en hindring for å vedta en mer oppdatert og ambisiøs klimapolitikk i tråd med Paris-avtalen.

Disse medlemmer vil også peke på at det er store muligheter knyttet til å være et foregangsland for utvikling av utslippsfrie løsninger. Disse medlemmer er derfor overrasket over at regjeringspartiene argumenterer for å utsette en ambisjonsøkning i norsk klimapolitikk, og at regjeringen vurderer å kjøpe seg fri fra store utslippskutt – også i ikke-kvotepliktig sektor.

Disse medlemmer vil i tillegg minne regjeringen på at man også har et kuttmål for 2020. Som følge av Stortingets vedtak i siste klimaforlik skal utslippene i Norge være på maksimalt 47 millioner tonn i 2020. Disse medlemmer forventer at regjeringen raskt iverksetter de tiltakene som er nødvendige for å følge opp Stortingets vedtak.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen i løpet av 2016 fremme en sak med gjennomgang av hva en ambisjon om maksimum 1,5 graders global oppvarming betyr for Norge, og hvilke konkrete tiltak regjeringen vil gjennomføre for å bidra til dette målet, nasjonalt og på den enkelte sektor, inklusive kvotepliktige sektorer.»

«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med et oppdatert norsk klimamål for 2030, som er i tråd med 1,5-gradersmålet.»

«Stortinget ber regjeringen ta initiativ til en økning i nedtrappingstakten for kvotetaket i EUs kvotesystem, slik at denne samsvarer med en utslippsbane i tråd med 1,5-gradersmålet.»

Komiteens medlem fra Miljøpartiet De Grønne mener at Norges utslippsmål for 2030 bør skjerpes til minst 60 prosent reduksjon i utslipp fra norsk territorium.