Følgende forslag fremmes i representantforslaget:
«Stortinget ber regjeringen foreta en samlet
gjennomgang av viktige kulturminner og fremme en sak for Stortinget
om en helhetlig plan for ivaretagelsen av landets viktigste kulturminner.»
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Eva Kristin Hansen, Per Rune Henriksen, Tone-Helen
Toften og Terje Aasland, fra Høyre, Tina Bru, Odd Henriksen, Eirik Milde
og Torhild Aarbergsbotten, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen
og Øyvind Korsberg, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, fra
Senterpartiet, Marit Arnstad, fra Venstre, lederen Ola Elvestuen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Heikki Eidsvoll Holmås, og fra Miljøpartiet
De Grønne, Rasmus Hansson, er enig i at det er viktig å
forvalte godt den kulturarv som ligger i kulturminnene våre. Komiteen viser
til at det er et felles nasjonalt ansvar å ivareta det mangfoldet
av bygninger, anlegg og fartøy som sammen og hver for seg har en
unik verdi. Vedlikehold forutsetter kunnskap, og det er eksempler
på at velment vedlikehold med mangler av kunnskap har ført til uheldige
konsekvenser. Det er hevet over tvil at kulturminnene skaper stolthet
og identitet og kan spille en vesentlig rolle for opplevelse og
næringsutvikling.
Komiteen viser til at det er
også et selvstendig poeng at klimaendringer kan medføre forsterket
eller endret vedlikeholdsbehov for flere av kulturminnene – og i
noen tilfeller også et helt nytt skadebilde.
Komiteen vil likevel peke på
at man så sent som i juni 2013 behandlet Meld. St. 35 (2012–2013) «Framtid
med fotfeste. Kulturminnepolitikken», og at man da gjennomførte
en helhetlig gjennomgang i saksfeltet. Oppfølgingen av denne meldinga
har hatt en senere framdrift enn ønsket. Komiteen ber
derfor regjeringen komme tilbake med en full gjennomgang av måloppnåelsen
og en konkretisering av vegen videre i statsbudsjettet for 2017.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre,
Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne, viser
til at det er nødvendig at regjeringen allerede nå begynner arbeidet
med kulturminnepolitikken for tiden etter 2020, slik at Stortinget
har et godt grunnlag for å videreutvikle kulturminnepolitikken fram
mot 2030.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne foreslår:
«Stortinget ber regjeringen foreta en samlet
gjennomgang av viktige kulturminner og fremme en sak for Stortinget
om en helhetlig plan for ivaretagelse av landets viktigste kulturminner.»
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti vil peke på at det i 2005 og
2013 ble lagt fram stortingsmeldinger om kulturminnepolitikken som
det var bred enighet om i Stortinget. Det var også konsensus om
at Kulturminne-Norge skulle være i havn med en storstilt satsing
innen 2020. I perioden 2005–2013 ble tilskuddsmidlene i kulturminnevernet
trappet kraftig opp med dette målet for øye. Disse medlemmer konstaterer
at regjeringen de to siste budsjettårene ikke har fulgt opp denne
opptrappingen. Selv om samarbeidspartiene på Stortinget har bidratt med
enkelte økninger i budsjettbehandlingene, kan det synes som om Høyre
og Fremskrittspartiet har gitt opp å nå de nasjonale målsettingene
i 2020.
Disse medlemmer minner om at
Riksantikvarens tilskuddsordninger og Kulturminnefondet er dramatisk
underfinansiert. Disse medlemmer minner også om at
stortingsflertallet har avvist forslag om kraftig styrking, og at
det heller ikke har vært villig til å utrede/innføre skatte- og
avgiftsinsentiver for eiere av fredede og verneverdige kulturminner. Etter disse
medlemmers mening er det så langt i denne stortingsperioden
lagt for liten vekt på arbeidet for å nå de nasjonale målsettingene
for kulturminnevernet, noe som er en trist skjebne for en opptrappingsplan
som i sin tid var både nødvendig og tverrpolitisk forankret.
Familie- og kulturkomiteen viser til Energi-
og miljøkomiteens brev datert 18. februar og utkast til innstilling
til Dokument 8:12 S (2015–2016) Representantforslag om en samlet
gjennomgang av viktige kulturminner.
Komiteen har ingen merknader, men viser til
de respektive partiers merknader i Energi- og miljøkomiteen.
Forslag fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen foreta en samlet
gjennomgang av viktige kulturminner og fremme en sak for Stortinget
om en helhetlig plan for ivaretagelse av landets viktigste kulturminner.
Komiteen har for øvrig ingen
merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget til
å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:12 S (2015–2016)
– Representantforslag fra stortingsrepresentantene Arild Grande, Tone
Merete Sønsterud, Åsmund Aukrust, Rigmor Aasrud og Sonja Mandt om
en samlet gjennomgang av viktige kulturminner – vedlegges protokollen.
Jeg er glad for at forslagstillerne setter fokus
på hvor viktig det er å ta vare på kulturarven. Dette er det lett
å erklære seg enig i. Utfordringene på feltet er imidlertid kompliserte
og sammensatte og tiltakene for å møte disse må gjenspeile dette.
Bevilgningene på kulturminneområdet går til
å følge opp politikken i St.meld. nr. 16 (2004 – 2005) Leve med
kulturminner og Meld. St. 35 (2012 – 2013) Framtid med fotfeste.
I siste melding, som ble behandlet av Stortinget i 2013, er både
ambisjonsnivået og målene som Stortinget vedtok i 2005 videreført.
Målsettingen er å ta vare på mangfoldet av kulturminner og kulturmiljø
som bruksressurser og som grunnlag for kunnskap, opplevelser og
verdiskaping. Det er også et mål at et utvalg av kulturminner og kulturmiljø
som dokumenterer geografisk, sosial, etnisk, nærings- og tidsmessig
bredde skal ha varig vern innen 2020, ved fredning. Bevilgningen
omfatter midler til å sikre, sette i stand og holde ved like fredete
og verneverdige kulturminner og kulturmiljø og midler til å føre
videre arbeidet med verdiskaping knyttet til kulturminner og kulturmiljø.
Brann er den største trusselen mot Norges 1000 år
gamle byggeskikk i tre. Trehusmiljøene er særlig utsatt for storbrann
når det er ekstremvær slik vi har opplevd de siste årene. Det er
28 gjenværende stavkirker og 180 kartlagte uerstattelige trehusmiljøer. De
er ikke tilstrekkelig sikret mot brann. Dette utgjør 15 000-20 000
bygninger hvor en stor andel er private boliger. Historiske trehusmiljø
er identitetsskapende, og i mange tilfeller sentrale arenaer for
lokal verdiskaping, blant annet knyttet til reiseliv. I revidert nasjonalbudsjett
for 2014 ble det bevilget 10 mill. kroner ekstra til brannsikring
av tette trehusmiljø og stavkirker. I budsjettet for 2015 ble budsjettet
styrket med 20 mill. kroner til arbeidet med brannsikring av tette
trehusmiljø og stavkirker. Denne store satsingen til brannsikring
av stavkirker og tette trehusmiljø videreføres i budsjettet for
2016.
Vernearbeidet er organisert i ti bevaringsprogram som
er de viktigste virkemidlene for å nå 2020 målene. Innsatsen i disse
ti tematiske bevaringsprogrammene er avgjørende for å sette i stand
og vedlikeholde kulturminner av høy nasjonal verdi. Vi har oppnådd
mange gode resultater og for flere av programmene ser det ut som
vi skal nå 2020-målene. Istandsettingsprogrammet for stavkirker
er sluttført i tråd med målet nå i 2015, slik at innsatsen nå kan
konsentreres om det løpende vedlikeholdet og sikringsarbeidet. Også
for bevaringsprogrammet for teknisk-industrielle kulturminner, bevaringsprogrammet
for middelalderruiner, bevaringsprogrammet for bergkunst og bevaringsprogrammet
for utvalgte arkeologiske kulturminner og kulturmiljø vil målene
i stor grad bli nådd.
Andre program har store utfordringer mht etterslep.
Etterslepet er størst innenfor programmet for fredete kulturminner
i privat eie, bevaringsprogrammet for fartøyvern med fartøyvernsentrene
og innenfor bevaringsprogrammet for samiske kulturminner. Innsatsen
innenfor disse programmene har derfor hatt særlig prioritert de
siste årene, men situasjonen er fremdeles krevende.
Forslagstillerne peker på viktigheten av en
samordnet bruk av virkemidler på tvers av statlige sektorers ansvarsområder.
Sektorprinsippet innebærer at ulike statlige sektorer har et selvstendig
ansvar for å ta vare på og forvalte kulturhistoriske verdier innenfor
eget ansvarsområde. Klima- og miljødepartementet har en viktig
tverrsektoriell rolle i oppfølgingen av kulturminnepolitikken og
har gjennom prosjektet Statens kulturhistoriske eiendommer oppnådd mange
gode resultater. Dette er et av de største fredningsprosjektet som
har vært gjennomført i Norge. Alle statens sektorer og virksomhetsområder
har registrert og vurdert de kulturhistoriske verdiene knyttet til
deres eiendommer. Tilnærmet 10.000 eiendommer har vært vurdert og
nesten 1000 eiendommer er fredet.
Når det gjelder grensesnittet inn mot Kulturdepartementets
ansvar for museumssektoren og Nærings- og fiskeridepartementets
ansvar for verdiskaping og reiseliv er jeg enig med forslagsstillerne
at dette er viktige områder for samarbeid som bør utvikles
videre.
Fremdriften i flere av bevaringsprogrammene
er som fremholdt ovenfor svakere enn ønskelig. Regjeringa vil derfor
i budsjettforslaget for 2017 komme tilbake til en full gjennomgang
av måloppnåelsen så langt og en vurdering av veien videre. Dette
er varslet i Prop. 1 S (2015-2016). Jeg mener dette på en god måte
gir rom for å fange opp intensjonen i dokument 8 forslaget. Jeg
ser derfor ikke grunnlag for en egen gjennomgang utover det som
er varslet i budsjettet.
Oslo, i energi- og miljøkomiteen, den 11. mars
2016
Ola Elvestuen | Rigmor Andersen Eide |
leder | ordfører |