Sammendrag
I dokumentet fremmes følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen foreslå nødvendige regelendringer og tiltak for å sikre at minoritetsspråklige får mulighet til å kombinere ulike ordninger språkopplæring, introduksjonsordning og andre ordninger med formell utdanning og arbeide – etter modell fra forsøkene med opplæringstilbud for helsefagarbeidere i Røros og Gloppen kommuner.»
Forslagsstillerne peker på at det er behov for å bruke både tiden og pengene mer effektivt når flyktninger skal integreres, og få opplæring og utdanning i Norge. Nødvendig fleksibilitet i hele systemet som har ansvar for integrering, utdanning og arbeid, må til. I tillegg er det nødvendig å se på endringer i bosettingsordningen. Forslagsstillerne peker på at Integreringsprogrammet må gjøres mer fleksibelt og må kunne benyttes til å gi formell kompetanse og forlenges når det er en del av et fastlagt løp. Språkopplæring og arbeid må kobles sammen så flyktningene oppnår bedre og mer formell kompetanse raskere. Det er også behov for å tilpasse ulike utdanningsløp gjennom vekslingsmodellen eller andre tilpasninger, slik at de kan rettes mer direkte mot behov i kommunesektoren eller i annet lokalt arbeidsliv. Det vil gi flere mulighet til fullført løp, mer praktisk opplæring og bedre språkopplæring som en del av det formelle opplæringsløpet.
Flere steder i landet er det nå satt i gang fireårige løp for helsefagarbeidere, blant annet i Røros og Gloppen kommuner.
Bakgrunnen er de problemene som mange asylsøkere/flyktninger har med å få seg utdanning og arbeid.
Det vises til dokumentet for nærmere beskrivelse av forslaget.