Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

3. Forslag om endringer av inntekter og utgifter

Bevilgningen på posten gjelder utgifter til regjeringens medlemmer, statssekretærer, politiske rådgivere samt enkelte andre utgifter knyttet til politisk ledelse i departementene.

Stortinget vedtok 10. juni 2015 regulering av godtgjørelsene for stortingsrepresentantene og regjeringens medlemmer som tilsvarer en lønnsvekst på om lag 2,7 prosent. I tilknytning til Stortingets vedtak har Statsministerens kontor besluttet å regulere godtgjørelsene for statssekretærer og politiske rådgivere tilsvarende. Dette medfører en utgiftsøkning på 1,4 mill. kroner.

Videre er det besluttet å ilegge enkelte avgåtte statssekretærer og politiske rådgivere karantene. Dette medfører engangsutgifter på 0,7 mill. kroner.

Det foreslås på denne bakgrunn at bevilgningen under post 1 økes med til sammen 2,1 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Forslag til endringer under utgiftskapitlene 41 og 45 og under inntektskapittel 3041 ble vedtatt av Stortingets presidentskap 1. oktober 2015.

Stortinget oppgir at lønnsveksten har vært lavere enn tidligere antatt og ber om at post 1 reduseres med 7,4 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Stortinget oppgir at lønnsveksten har vært lavere enn tidligere antatt og ber om at post 70 reduseres med 1,9 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Stortinget anslår at utgiftene under post 73 blir 0,3 mill. kroner høyere enn tidligere antatt og ber om at posten økes tilsvarende i nysalderingen.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Ny nasjonal institusjon for menneskerettigheter er vedtatt etablert fra 1. januar 2015 og er organisatorisk underlagt Stortinget. Den nye institusjonen er lokalisert og har administrativ tilknytning til Sivilombudsmannen.

Stortinget anslår at utgiftene vil være 3 mill. kroner lavere enn tidligere antatt og ber om at posten reduseres tilsvarende i nysalderingen.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlem fra Senterpartiet vil fremheve temaområdet kvinner, fred og likestilling som et sentralt satsingsområde i utviklingspolitikken. Dette medlem vil vise til at organisasjonene Nobel Women’s Initiative og Women’s International League for Peace and Freedom (WILPF) tidligere i år fikk beskjed om at de etter en grundig faglig vurdering var tildelt til sammen 21,5 mill. kroner i støtte fra Norad. Dette medlem vil videre vise til at beskjed fra Norad om at midlene likevel ikke blir tildelt, kom i november, etter at midlene var tatt i bruk. Dette medlem mener dette er klart uheldig og mener organisasjonene bør tildeles midler i tråd med opprinnelig vedtak, og foreslår derfor å øke bevilgningen til kap. 164 post 70 med 21,5 mill. kroner. Dette medlem viser for øvrig til merknader i Innst. 145 S (2015–2016) fra utenriks- og forsvarskomiteen.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2015 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

164

Fred, forsoning og demokrati

70

Fred, forsoning og demokratitiltak, kan overføres, forhøyes med

21 500 000

fra kr 524 600 000 til kr 546 100 000»

Komiteens medlem fra Senterpartiet går imot regjeringens foreslåtte kutt på 34,5 mill. kroner under kap. 164 post 72. Gjennom å reversere regjeringens foreslåtte kutt ønsker dette medlem å sikre støtten til organisasjoner som arbeider med kunnskaps- og informasjonsarbeid knyttet til nedrustningsspørsmål. Dette medlem viser for øvrig til merknader i Innst. 145 S (2015–2016) fra utenriks- og forsvarskomiteen.

Komiteens medlem fra Senterpartiet foreslår å øke bevilgningen under kap. 440 post 1 med 20 mill. kroner. Dette medlem vil vise til at regjeringen 26. november 2015, etter at blant annet Senterpartiet hadde tatt til orde for styrket grensekontroll, innførte midlertidig grensekontroll. Denne grensekontrollen er senere blitt forlenget. Dette medlem mener at det i dagens situasjon er viktig å opprettholde og forsterke grensekontrollen og den økte territorialkontrollen ved de viktigste norske grenseovergangene. Det er, etter dette medlems mening, også viktig at økt grensekontroll ikke går utover ordinært politiarbeid i politidistriktene. Derfor mener dette medlem at innføringen av økt grensekontroll må følges av økte bevilgninger til formålet.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2015 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

440

Politidirektoratet – politi- og lensmannsetaten

1

Driftsutgifter, forhøyes med

20 000 000

fra kr 13 770 905 000 til kr 13 790 905 000»

Komiteens medlem fra Senterpartiet mener kommunenes kostnader til pålagte tjenester til beboere i asylmottak, transittmottak og akuttmottak må fullfinansieres. En ekstern rapport fra 2013 viste at det var et gap på 70 pst. mellom kommunenes reelle utgifter og vertskommunetilskuddet til helse, skole, barnevernstjenester m.m. Vertskommunetilskuddet er etter dette økt noe, men gir ikke på langt nær kostnadsdekning. Dette medlem foreslår derfor å øke bevilgningen for 2015 med 100 mill. kroner under kap. 490 post 60. Etter gjeldende regelverk gis tilskuddet i form av en grunnsats per kommune og satser per mottaksplass. Kommuner som har fått etablert flere mottak, får én grunnsats. Tilleggsbevilgningen som dette medlem foreslår skal disponeres ved at det gis et ekstratilskudd på kr 100 000 per mottak utover ett. For øvrig skal økt tilskuddsramme fordeles gjennom økning i satser per mottaksplass.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2015 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

490

Utlendingsdirektoratet

60

Tilskudd til vertskommuner for asylmottak, forhøyes med

100 000 000

fra kr 372 204 000 til kr 472 204 000»

Komiteens medlem fra Senterpartiet viser til at regjeringen i Kommuneproposisjonen for 2015 varslet at det skulle arbeides videre med sektornøklene for båt og ferje fram mot statsbudsjettet 2015. Dette ble ikke fulgt opp. En samlet komité viser i sin innstilling til Kommuneproposisjonen for 2016 til at ferjefylkene har utfordringer med kostnadsvekst ved nye anbud. Dette medlem konstaterer at det er allmenn forståelse i Stortinget for at de vedtatte kostnadsnøklene i inntektssystemet ikke gir dekning for fylkenes utgifter til båt og ferjedrift. Det er innført en tapskompensasjonsordning, men heller ikke denne gir faktisk kompensasjon. Dette medlem foreslår å øke bevilgningen for 2015 med 100 mill. kroner under kap. 572 post 64. Det legges til grunn at kystfylkene på Vestlandet og i Nord-Norge får tilbakeført bevilgninger i henhold til sin relative andel av båt- og ferjedrift.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2015 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

572

Rammetilskudd til fylkeskommuner

64

Skjønnstilskudd, forhøyes med

100 000 000

fra kr 627 000 000 til kr 727 000 000»

Posten dekker bl.a. utgifter til kjøp av vedlikehold av det økonomiske modellapparatet MODAG og MSG fra Statistisk sentralbyrå (SSB).

Indirekte kostnader ved vedlikeholdstjenester har tidligere vært dekket over SSBs budsjett.

For 2015 foreslås disse utgiftene dekket over Finansdepartementets budsjett, og post 21 foreslås økt med 1,7 mill. kroner. Dette er en ompostering av eksisterende utgifter, jf. forslag under SSBs budsjett nedenfor.

Videre foreslås posten redusert med 0,4 mill. kroner som følge av lavere aktivitet i utviklingsprogrammet Olje for utvikling. Posten kan reduseres med ytterligere 2 mill. kroner som følge av lavere utredningsbehov i Finansdepartementet enn tidligere lagt til grunn.

Det foreslås på denne bakgrunn at bevilgningen under post 21 reduseres med netto 0,7 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Avinor AS dekker Toll- og avgiftsetatens merutgifter ved prøveprosjektet om forenklet transfer ved Oslo lufthavn, Gardermoen. Som følge av halvårsdrift i 2015, mot forutsatt helårsdrift i budsjettet, blir utgiftene vesentlig lavere enn tidligere forutsatt.

Det foreslås at bevilgningen under post 1 reduseres med 19,3 mill. kroner. Reduksjonen motsvares av tilsvarende lavere refusjonsinntekter fra Avinor AS. Det vises til omtale under kap. 4610 post 5 nedenfor.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

De av Skatteetatens innkrevingsutgifter som dekkes av andre, ventes å bli 3 mill. kroner høyere enn lagt til grunn i saldert budsjett. Skatteetatens refusjonsinntekter fra datatjenester for andre statlige virksomheter ventes å bli 8 mill. kroner lavere enn lagt til grunn i saldert budsjett. Det vises til omtale under kap. 4618 postene 2 og 3 nedenfor.

Det er gitt merinntektsfullmakt for kap. 1618 post 1 knyttet til merinntekter på kap. 4618 postene 2 og 3. Det foreslås derfor at bevilgningen under kap. 1618 post 1 reduseres med 5,0 mill. kroner, tilsvarende netto endringer på kap. 4618 postene 2 og 3.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Det foreslås at indirekte kostnader ved vedlikehold av økonomiske modeller som SSB utfører for Finansdepartementet, omposteres i statsbudsjettet for 2015. Det vises til omtale under kap. 1600 post 1 ovenfor.

Det foreslås at bevilgningen under post 1 reduseres med 1,7 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Posten omfatter utgifter som SSB har ved brukerfinansierte oppdrag. Ompostering av indirekte kostnader som omtalt ovenfor, innebærer at post 21 økes med 1,7 mill. kroner, tilsvarende reduksjonen på post 1.

Det foreslås at bevilgningen under post 21 økes med 1,7 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Bevilgningen på posten gjelder renteutgifter på statslån med ulike rentebetingelser samt statlige fond og ordinære kontolån som er plassert som innskudd i statskassen. Som følge av lavere rentenivå vil renteutgiftene på eksisterende lån bli lavere enn tidligere anslått.

Bevilgningen under post 89 foreslås som følge av dette redusert med 1 724,3 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Komiteens medlem fra Senterpartiet er bekymret for at hyppigere forekomster av ekstremvær fører til store skader som følge av flom og skred, sist etter uværet Synne på Sør-Vestlandet. Dette medlem mener derfor at midlene til flom- og skredsikring må økes med 50 mill. kroner til forebyggende tiltak mot flom- og skredskader.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2015 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1820

Norges vassdrags- og energidirektorat

22

Flom- og skredforebygging, forhøyes med

50 000 000

fra kr 336 404 000 til kr 386 404 000»

Bevilgningen er motpost til tilleggsbevilgninger til blant annet forhandlinger hvor staten er part, herunder lønnsoppgjøret for statsansatte, regulering av pensjoner mv. i folketrygden, takstoppgjøret for privatpraktiserende leger, fysioterapeuter og psykologer og regulering av godtgjørelsen til vernepliktige, og til uforutsette utgifter. Bevilgningen på posten settes ned i forbindelse med nysalderingen på høsten, og ikke etter hvert som merutgifter pådras gjennom året. I saldert budsjett 2015 var bevilgningen på kap. 2309 post 1 på 10 458,0 mill. kroner. Bevilgningen ble redusert med 2 999,9 mill. kroner ved Stortingets behandling av Prop. 119 S (2014–2015), jf. Innst. 360 S (2014–2015).

Ved behandlingen av Prop. 128 S (2014–2015) vedtok Stortinget en bevilgning under kap. 2315 post 1 på 413,0 mill. kroner til merutgifter etter lønnsoppgjøret i staten. Finansdepartementet fikk fullmakt til å fordele bevilgningen på departementenes poster med lønnsbevilgning. De endelige beregningene viser at virkningene for statsbudsjettet for 2015 av lønnsoppgjøret i 2015 er 3,5 mill. kroner høyere enn tidligere anslått, jf. vedlegg 4. I Prop. 132 S (2014–2015) ble det foreslått utgiftsøkninger på i alt 3,2 mrd. kroner som følge av regulering av grunnbeløpet og pensjoner i folketrygden mv., mens det i Prop. 113 S (2014–2015) ble foreslått økte utgifter på 1,0 mill. kroner som følge av regulering av godtgjørelsen til vernepliktige. Ved behandlingen av Prop. 136 S (2014–2015) fikk regjeringen fullmakt til å endre bevilgningene til de regionale helseforetakene, kommunene og trygderefusjonene for legehjelp, psykologhjelp og fysioterapi fra 1. juli 2015 på bakgrunn av forhandlingene med Den norske legeforening, Norsk psykologforening, Norsk fysioterapeutforbund, Norsk manuellterapeutforening og Privatpraktiserende fysioterapeuters forbund. Det er kommet til enighet mellom staten og organisasjonene som innebærer økte utgifter i 2015 med 62,8 mill. kroner. Merutgiftene til inntekts- og trygdeoppgjør mv. utgjør samlet sett 3 701,7 mill. kroner i 2015.

Bevilgningen dekker også enkelte mindre, uforutsette utgifter som regnskapsføres på kapitlet, samt merutgifter det er gitt tilsagn om gjennom samtykke fra Finansdepartementet eller ved kongelig resolusjon. Posteringene kommer fram ved framleggelsen av statsregnskapet.

Det legges opp til at det skal stå igjen 50 mill. kroner på posten etter nysalderingen, som skal dekke de mindre, utforutsette utgiftene. Bevilgningen foreslås på denne bakgrunn redusert med 7 408,1 mill. kroner i nysalderingen, hvorav inntekts- og trygdeoppgjør mv. utgjør 3 701,7 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

I forbindelse med Stortingets behandling av Prop. 128 S (2014–2015), jf. Innst. 373 S (2014–2015), ble det bevilget 413 mill. kroner på kap. 2315 til dekning av utgifter ved lønnsreguleringen for arbeidstakere i det statlige tariffområdet. Finansdepartementet fikk fullmakt til å fordele bevilgningen på departementenes poster med lønnsbevilgning. De endelige beregningene viser at virkningene for statsbudsjettet for 2015 av lønnsoppgjøret i 2015 er 3,5 mill. kroner høyere enn tidligere anslått, jf. vedlegg 4. Det foreslås derfor at bevilgningen på kap. 2315 post 1 økes med 3,5 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

I saldert budsjett 2015 ble det på kap. 2800 post 50 bevilget 303 955 mill. kroner. Grunnlaget for overføringen er statsbudsjettets netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten. Bevilgningen foreslås redusert med 75 273 mill. kroner i denne proposisjonen, slik at samlet bevilgning på kap. 2800 post 50 blir 228 682 mill. kroner. Overføringen til Statens pensjonsfond utland vil først bli fastsatt endelig i forbindelse med avleggelsen av regnskapet for 2015, basert på regnskapsførte inntekter fra petroleumsvirksomheten.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Posten dekker inntekter som følge av at staten er tilkjent saksomkostninger i sivile saker der Regjeringsadvokaten er prosessfullmektig. Det anslås at inntektene vil øke med 4,6 mill. kroner sammenlignet med det som lå til grunn i saldert budsjett.

Det foreslås på denne bakgrunn at bevilgningen under post 1 økes med 4,6 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Stortinget opplyser at leieinntektene under post 3 blir 0,5 mill. kroner lavere enn forutsatt og ber om at posten reduseres i nysalderingen.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Aktiviteten i utviklingsprogrammet Olje for utvikling blir lavere enn forutsatt. Dette motsvares av tilsvarende reduksjon under kap. 4600 post 2 Diverse refusjoner. Det vises til omtale under kap. 1600 post 1.

Det foreslås at bevilgningen under post 2 reduseres med 0,4 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Bevilgningen på posten gjelder blant annet inntekter fra vinningsavståelse ved brudd på verdipapirloven og gebyrer som ilegges ved for sent innlevert regnskap eller brudd på forskriftene om melde- og flaggingsplikt.

Basert på regnskap per september 2015 ligger inntektene an til å bli 1,3 mill. kroner høyere enn forutsatt i saldert budsjett.

Det foreslås at bevilgningen under post 86 økes med 1,3 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Utgiftene med tilhørende refusjon fra Avinor AS blir 19,3 mill. kroner lavere enn anslaget som lå til grunn for saldert budsjett 2015. Det vises til nærmere omtale under kap. 1610 post 1 ovenfor.

Det foreslås at bevilgningen under post 5 reduseres med 19,3 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Mindre bruk av alminnelig namsmann i skatteregionene har ført til lavere refusjonsinntekter.

Det foreslås at bevilgningen under post 1 reduseres med 7 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Posten omfatter refusjoner for utgifter Skatteetaten ved Statens innkrevingssentral har til tjenester for oppdragsgivere, i hovedsak innkreving av kringkastingsavgift for NRK AS. Inntektene ventes nå å bli 3 mill. kroner høyere enn forutsatt i saldert budsjett.

Det foreslås at bevilgningen under post 2 økes med 3 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Posten omfatter bl.a. refusjoner for datatjenester som utføres for andre statlige virksomheter.

Regnskapsutviklingen tilsier at inntektene vil bli 8 mill. kroner lavere enn gjeldende bevilgning på posten.

Det foreslås at bevilgningen under post 3 reduseres med 8 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Økt bruk av særnamsmannskompetanse i skatteregionene gir økte inntekter under post 5.

Det foreslås at bevilgningen under post 5 økes med 4 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Regnskapsutviklingen tilsier at inntektene under post 85 vil øke med 50 mill. kroner sammenlignet med gjeldende bevilgning på posten.

Bevilgningen under post 85 foreslås økt med 50 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Regnskapsutviklingen tilsier at inntektene under post 88 vil øke med 60 mill. kroner sammenlignet med gjeldende bevilgning på posten.

Det foreslås at bevilgningen under post 88 økes med 60 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Posten omfatter inntekter fra gebyr for regelbrudd som kan ilegges arbeidsgivere som ikke kan framlegge oppdatert personalliste. På grunnlag av oppdatert regnskapsinformasjon anslås inntektene å øke med 11,5 mill. kroner sammenlignet med gjeldende bevilgning på posten.

Det foreslås at bevilgningen under post 89 økes med 11,5 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Posten gjelder inntekter fra utførte oppdrag. Som omtalt under kap. 1600 post 1, foreslås ompostering av indirekte kostnader knyttet til vedlikehold av økonomiske modeller som SSB utfører for Finansdepartementet. Disse inntektene føres over post 2 Oppdragsinntekter.

Det foreslås at bevilgningen under post 2 økes med 1,7 mill. kroner

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

På grunnlag av oppdatert regnskapsinformasjon anslås inntektene å øke med 2 mill. kroner sammenlignet med gjeldende bevilgning på posten.

Det foreslås at post 85 økes med 2 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

På dette kapitlet inntektsføres uforutsette inntekter det ikke er naturlig å føre under andre kapitler. I saldert budsjett 2015 er det på kap. 5309 Tilfeldige inntekter, post 29 Ymse bevilget 150 mill. kroner. Bevilgningen ble økt med 100 mill. kroner i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2015.

Blant annet i lys av regnskapsførte inntekter på posten per 30. september 2015 anslås inntektene nå til 450 mill. kroner i 2015. Bevilgningen på kap. 5309 Tilfeldige inntekter, post 29 foreslås derfor økt med 200 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

På denne posten inntektsføres summen av avskrivninger på statens kapital som bevilges på underpost 3 i statens forretningsdrift (kap. 2445–2490). På bakgrunn av endringer på disse underpostene foreslås bevilgningen på kap. 5491 post 30 økt med 46,7 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Posten gjelder avgifter som er avviklet i statsbudsjettet. Det er ikke budsjettert med betalinger på denne posten i statsbudsjettet for 2015. Netto refusjoner i 2015 anslås til 6,2 mill. kroner som i hovedsak gjelder tilbakebetaling av avgift på båtmotorer.

Det foreslås nå bevilget -6,2 mill. kroner på post 70.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

På denne posten inntektsføres summen av renter av statens kapital som bevilges på underpost 4 i statens forretningsdrift (kap. 2445–2490). På bakgrunn av endringer på disse underpostene foreslås bevilgningen på kap. 5603 post 80 økt med 89 000 kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Innestående på statskassens foliokonto forrentes på bakgrunn av renten Norges Bank får på sine utenlandske fordringer. På grunn av lavere rentenivå enn tidligere forutsatt vil det ikke bli inntektsført renter i 2015.

Det foreslås at bevilgningen på post 80 reduseres med 435 mill. kroner til null.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Posten omfatter blant annet renter av statens bankinnskudd til bruk av utenriksstasjonene.

På grunnlag av regnskap foreslås bevilgningen under post 81 økt med 0,5 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Posten gjelder renteinntekter som staten får på egenbeholdning av statspapirer for markedspleieformål.

På grunnlag av endrede forutsetninger foreslås post 82 økt med 27 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Posten gjelder renteinntekter av innskudd fra statens regnskapsførere i banker utenom konsernkontoordningen, utlån som blir forvaltet av Finansdepartementet og andre departementer og andre renteinntekter av alminnelige krav. Renteinntektene anslås å bli 5 mill. kroner høyere enn tidligere forutsatt.

Det foreslås at bevilgningen på post 83 økes med 5 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

De regionale helseforetakene kan ta opp lån i statskassen til investeringsformål. Rentene kapitaliseres og tillegges lånene gjennom en egen låneordning for opptrekksrenter under Helse- og omsorgsdepartementets kap. 732 postene 83 og 91. Kap. 5605 post 84 er den motsvarende inntektsposten. Videre inntektsføres renter av de regionale helseforetakenes trekk på driftskredittrammen på denne posten.

Det foreslås at bevilgningen på post 84 reduseres med 59,3 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

I 2015 har Den nordiske investeringsbank betalt utbytte til den norske stat tilsvarende 88,6 mill. kroner. Dette er 5,9 mill. kroner mer enn gjeldende budsjett.

Det foreslås at bevilgningen under post 85 økes med 5,9 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

På kap. 5800 post 50 ble det i saldert budsjett 2015 bevilget 174 224,5 mill. kroner som overføring fra Statens pensjonsfond utland for å dekke det oljekorrigerte underskuddet på statsbudsjettet. Det anslås nå et oljekorrigert underskudd på 185 863,0 mill. kroner. Det foreslås at det tilbakeføres midler til å dekke det oljekorrigerte underskuddet i nysaldert budsjett 2015. Overføringen fra Statens pensjonsfond utland foreslås derfor økt med 11 638,5 mill. kroner i denne proposisjonen, til 185 863,0 mill. kroner.

Komiteen viser til Innst. 145 S (2015–2016) fra utenriks- og forsvarskomiteen vedrørende endringer i statsbudsjettet for 2015.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet, viser til at den humanitære krisen i Syria og i nabolandene er mer og mer akutt. Fem år inn i krigen opplever stadig flere barn i Syria akutt underernæring. At WFP (Verdens matvareprogram) i en slik situasjon må redusere matrasjonene, er uakseptabelt. Flertallet vil også peke på at FNs høykommissær for flyktninger (UNHCR) har store budsjettutfordringer. Med den store migrasjonen er det et prekært behov for å hjelpe de mange på flukt og ikke minst de som befinner seg i Syrias nærområder f.eks. i Libanon og Jordan. Flertallet viser derfor til at Stortinget i forbindelse med behandlingen av Innst. 145 S (2015–2016) fra utenriks- og forsvarskomiteen, vedtok å styrke kap. 170 post 73 med 100 mill. kroner til FNs matvareprogram og kap. 170 post 74 med 100 mill. kroner til UNHCR. De økte midlene ble øremerket innsats i Syria og nærområdene.

På denne bakgrunn foreslår et annet flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, å øke bevilgningen under kap. 5800 post 50 med 200 mill. kroner i forhold til regjeringens forslag, tilsvarende 11 838,5 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett. Dette flertallet viser til at det strukturelle, oljekorrigerte budsjettunderskuddet etter dette vil være redusert med 400 mill. kroner sammenlignet med revidert nasjonalbudsjett 2015.

Komiteens medlem fra Senterpartiet vil vise til egne merknader og forslag under andre kapitler i denne innstillingen, samt de flertallsmerknader som dette medlem inngår i under dette kapittel. På denne bakgrunn foreslår dette medlem å øke bevilgningen under kap. 5800 post 50 med 526 mill. kroner sammenlignet med regjeringens forslag, tilsvarende 12 164,4 mill. kroner sammenlignet med tidligere vedtatt budsjett. Dette medlem viser til at det strukturelle, oljekorrigerte budsjettunderskuddet etter dette vil være redusert med 74 mill. kroner sammenlignet med revidert nasjonalbudsjett 2015.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2015 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

5800

Statens pensjonsfond utland

50

Overføring fra fondet, forhøyes med

12 164 372 000

fra kr 174 224 510 000 til kr 186 388 882 000»

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til at FNs matvareprogram har et stort ansvar i konfliktområder som Sahel og i Syria. I Sahel-området er mange fordrevet fra sine hjem på grunn av tørke og konflikter. FNs matvareprogram leverer også mat til syriske flyktninger i og utenfor Syria. UNHCR har hovedansvar for organisering av flyktningleirer og hjelp til flyktninger i svært mange steder i verden. I lys av den akutte flyktningkrisen er det nødvendig å styrke organisasjonens arbeid. UNAIDS har, sammen med mange aktører, klart å redusere antall hiv-smittede, men man ser nå en økning av utbrudd i Europa og Nord-Afrika. Organisasjonen er rammet av kutt fra flere donorer på grunn av flyktningkrisen. Dette medlem viser til merknader og forslag i Innst. 145 S (2015–2016) hvor Sosialistisk Venstreparti foreslår å styrke FNs matvareprogram med 100 mill. kroner, UNHCR med 250 mill. kroner og UNAIDS med 50 mill. kroner.

Bevilgningen knyttet til statslånemidler er en saldering av statsbudsjettets inntekter og utgifter inkludert lånetransaksjoner. Bevilgningen motsvarer dermed statsbudsjettets brutto finansieringsbehov. Ved at nysaldert budsjett viser et samlet brutto finansieringsbehov på 102 924,2 mill. kroner foreslås samme beløp bevilget på kap. 5999 post 90.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.