Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Are Helseth, Kjell-Idar Juvik, Magne Rommetveit, Eirik Sivertsen og Karianne O. Tung, fra Høyre, Torill Eidsheim, lederen Linda C. Hofstad Helleland, Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Tor André Johnsen, Åse Michaelsen og Morten Stordalen, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Venstre, Abid Q. Raja, merker seg de bevilgningsendringene regjeringen har foreslått og omtale av noen saker under programkategorien 21.20 Luftfartsformål. Komiteen slutter seg til de foreslåtte bevilgningsendringene.

Komiteen merker seg at det er opprettet et eget prosjekt i departementet som skal jobbe med jernbanereformen, og at det er omdisponert 2 mill. kroner fra post 1 Driftsutgifter til post 21 Spesielle driftsutgifter- utredninger, modernisering av transportsektoren.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til behandlingen av Meld. St. 27 (2014–2015) På rett spor – reform av jernbanesektoren, jf. Innst. 386 S (2014–2015), og sine merknader i den forbindelse. Disse medlemmer registrerer at den såkalte jernbanereformen vil kreve store administrative ressurser, og ser med stor skepsis på det store administrative apparatet som vil bli etablert. Disse medlemmer er ikke enig i det stortingsflertallet har vedtatt, og ville i stedet for full konkurranseutsetting og privatisering ha brukt ressurser på å bedre jernbanens infrastruktur for å bygge en mer moderne jernbane rustet for framtida.

Komiteen merker seg videre at det er opprettet et eget midlertidig sekretariat som skal utrede og utvikle et konsept med forslag til lokalisering, arbeidsoppgaver, organisering og finansiering av en miljø-/oljevernbase i Lofoten/Vesterålen, og at det er forventet å benytte 1,5 mill. kroner til formålet i 2015. Opprinnelig bevilgning på 40 mill. kroner reduseres derfor med 38,5 mill. kroner for 2015.

Komiteen registrerer at Samferdselsdepartementet vil åpne for at Avinor Flysikring AS kan levere konsulenttjenester innenfor kjernevirksomheten også utenfor Norge og at dette vil gi selskapet nye markedsmuligheter og bidra til å bygge kompetanse i selskapet. Komiteen slutter seg til departementets krav om at slik virksomhet må være lønnsom.

Komiteen slutter seg til Samferdselsdepartementets ønske om å slå sammen Oslo Lufthavn AS og Avinor AS.

Komiteen viser til at Samferdselsdepartementet har hatt flere møter med Styringsgruppa for Leirin for å vurdere fremtiden og potensialet for Fagernes Lufthavn Leirin når kontrakten om statlig kjøp av flyruta Fagernes–Oslo går ut 31. mars 2016, og at formålet med samtalene har vært å finne en driftsform som ivaretar chartertrafikken, og at det er formålstjenelig med et statlig engasjement for å sikre chartertrafikken. Komiteen merker seg at regjeringen mener at Avinor AS skal drive Fagernes lufthavn Leirin som en ren charterflyplass frem til lokale eiere kan overta, men ikke lenger enn til 1. januar 2019, og at det forutsettes fortsatt dispensasjon fra Luftfartstilsynet. Komiteen merker seg videre at oppgradering av rullebanen ikke er en del av forslaget.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til behandlingen av statsbudsjettet for 2015, jf. Innst. 13 S (2014–2015), der Arbeiderpartiet og Senterpartiet fremmet forslag om å videreføre flyruta Fagernes–Oslo og om at Fagernes lufthamn Leirin skulle videreføres som statlig eid flyplass med driftsansvar tillagt Avinor. Dessverre ble begge forslagene nedstemt av stortingsflertallet.

Disse medlemmer viser til at stortingsflertallet har gitt sin tilslutning til at rutetrafikken på Fagernes lufthamn Leirin skal opphøre 31. mars 2016. Disse medlemmer registrerer at en ikke er kommet fram til noen ny driftsform for flyplassen. For reiselivsnæringa i Valdres og Hallingdal med tilhørende chartertrafikk er det svært viktig å videreføre driften ved Fagernes lufthamn Leirin.

Disse medlemmer registrerer at regjeringen ikke ønsker at Avinor skal drive Fagernes lufthamn Leirin etter 1. januar 2019 og at en dermed har skapt usikkerhet for flyplassens framtid, slik disse medlemmer advarte mot ved behandlingen av statsbudsjettet for 2015. Disse medlemmer viser for øvrig til sine merknader og forslag i Innst. 13 S (2015–2016).

Disse medlemmer ber regjeringen om å sikre videre drift av Fagernes lufthamn Leirin og fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen videreføre Fagernes lufthamn Leirin som statlig eid flyplass med driftsansvar tillagt Avinor, inntil nytt driftskonsept som har tilslutning fra lokale myndigheter er etablert.»

Komiteen viser til at det er foreslått en del endringer under kap. 1320 Statens vegvesen post 23, og at samlet bevilgning er økt med 177 mill. kroner. Beløpet fordeler seg på 15 mill. kroner i forbindelse med skader på riksveinettet etter uværet Petra, 32 mill. kroner etter et jordras på E6 Sørkjosen i Troms, 15 mill. kroner til E18 Skjeggestad bro, 35 mill. kroner i forbindelse med brannen i Gudvangatunnelen (E16). Komiteen merker seg at inntekter på kap. 4320 post 2, budsjetteres med en økning på 80 mill. kroner, og at kap. 1320 post 23, økes tilsvarende.

Komiteen viser videre til at kap. 1320 post 30 Riksveginvesteringer, er foreslått økt med 103 mill. kroner, derav 85 mill. kroner til E18 Skjeggestad bru og 18 mill. kroner i erstatning til privatpersoner i forbindelse med kvikkleireskred i Nord-Trøndelag i 2009 og rettskraftig dom i Nord-Trøndelag tingrett i 2015.

Komiteen viser til Samferdselsdepartementets gjennomgang av behovet for å kunne forplikte staten for investeringsprosjekt på riksvei som ikke er omtalt med kostnadsramme utover bevilgningene for fremtidige budsjettår, og behovet for å kunne øke rammen for å forplikte staten utover budsjettåret for riksveifergedriften. Komiteen slutter seg til departementets vurderinger, jf. romertallsvedtak II.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag om å øke rammene for alternativ bruk av fergetilskudd fra 30 til maksimalt 40 år, og at utbetalingsperioden blir foreslått satt kortere og maksimalt tilsvarende lengden på bompengeperioden.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet merker seg at departementet venter driftskostnader for 2015 for Utbyggingsselskapet for veg på om lag 60 mill. kroner. Disse medlemmer finner dette beløpet noe høyt da selskapet enda er i etableringsfasen. Videre merker disse medlemmer seg at de økte midlene til Utbyggingsselskapet for vei er foreslått omdisponert fra kapittel 1320 post 23 Drift og vedlikehold, trafikant og kjøretøytilsyn. Disse medlemmer vil understreke at denne omdisponeringen ikke må få konsekvenser for planlagte tiltak på post 23.

Komiteen merker seg den sterke kostnadsveksten i kjøp av riksvegfergetjenester, og er bekymret for den videre utviklingen. Dette gjelder også kostnadsutviklingen på fylkesferjesamband.

Komiteens flertall. medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, er tilfreds med at departementet har fokus på konkurransesituasjonen og den sterke kostnadsveksten i kjøp av fergetjenester, og allerede er godt i gang med et arbeid for å kartlegge årsaker til den sterke kostnadsveksten og identifisere mulige løsninger.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener det er avgjørende at departementet følger opp kostnadsutviklingen og kommer tilbake til Stortinget på egnet måte med forslag til tiltak for å redusere kostnadsveksten.

Disse medlemmer finner det også uheldig at de nye kontraktene som ble inngått i juni 2015 for ferjesambandene Lauvik – Oanes, Hjelmeland – Nesvik – Ombod, Mannheller – Fodnes og Hella – Vangsnes – Dragsvik ser ut til å ha blitt vesentlig dyrere enn beregnet blant annet fordi det var for kort tid mellom utlysing av kontrakt til driftsstart. Dette medførte få anbydere, liten konkurranse og høy pris. Disse medlemmer mener dette er forhold som departementet i større grad skal kunne unngå, og ber derfor departementet i fremtiden beregne god nok tid for å oppnå optimale riksvegferjekontrakter.

Videre vil disse medlemmer minne departementet om snarest å konkludere på nye delkostandsnøkler for båt- og ferjeruter i fylkeskommunene, da flere fylker er betydelig underkompensert. Disse medlemmer viser for øvrig til sine respektive merknader i Innst. 16S (2015–2016).

Komiteen registrerer at Jernbaneverket forventes å få et merforbruk på post 23 Drift og vedlikehold. Beløpet omfatter 60 mill. kroner til stasjonsdrift og Norsk jernbaneskole, 40 mill. kroner til rydding etter hendelser og påkjørsler av dyr, 70 mill. kroner til korrektivt vedlikehold og 300 mill. kroner mer til fornyelse av jernbaneinfrastrukturen, samlet 470 mill. kroner. Komiteen merker seg at noen investeringsprosjekt har dårligere fremdrift enn forutsatt i budsjettet for 2015 og at det betyr at bevilgningen på post 30 Investering i linjen kan reduseres med 252 mill. kroner. Post 31 Nytt dobbeltspor Oslo–Ski viser et mindreforbruk på 300 mill. kroner og posten reduseres tilsvarende. Komiteen er opptatt av at prosjektene holder god fremdrift. Når forutsetningene likevel har endret seg som beskrevet i proposisjonen, er komiteen fornøyd med at Samferdselsdepartementet har prioritert å redusere vedlikeholdsetterslepet ytterligere.

Komiteen registrerer at det er tildelt tilskudd på i alt 5 mill. kroner til havnesamarbeid, av en total bevilgning på 10 mill. kroner for 2015, og at kap. 1360 post 71, foreslås redusert med 5 mill. kroner. Komiteen merker seg videre at kap. 5577 post 74 blir øket med 3,5 mill. kroner.

Komiteen registrerer at etterregningsmodellen viser at Posten Norge AS har fått kompensert for mye for kjøp av post- og banktjenester i 2014. Beløpet inklusive renter utgjør 39,9 mill. kroner og budsjetteres i kap. 4370 Posttjenester post 70 for 2015.

Komiteen merker seg at kap. 4380 post 1 blir økt med 700 000 kroner.