Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Else-May Botten, Ingrid Heggø, Odd Omland og Knut Storberget, fra Høyre, Frank Bakke-Jensen, Ingunn Foss, Gunnar Gundersen og Ove Trellevik, fra Fremskrittspartiet, Morten Ørsal Johansen, Øyvind Korsberg og Jørund Rytman, fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette Hjemdal, fra Senterpartiet, lederen Geir Pollestad, og fra Venstre, Pål Farstad, viser til regjeringens forslag om endringer i lov om Innovasjon Norge, jf. Prop. 89 L (2014–2015). I proposisjonen fremmes det hovedsakelig tre endringer: Staten blir eneeier, opphevelse av lovfesting av regionale styrer, og eiernes ansvar for økonomiske forpliktelser begrenses. I tillegg fremmes det forslag om en rekke lovtekniske endringer, som i stor grad følger av de øvrige endringene.

Komiteen merker seg at hensikten med endringene er å skape bedre rammer for eierstyringen, for forvaltningen av selskapet og for utviklingen av Innovasjon Norge, og at forslagene vil innebære at styret i Innovasjon Norge gis større handlingsrom.

Komiteen understreker viktigheten av å organisere virksomheten slik at fylkeskommunale og regionale behov blir godt ivaretatt.

Komiteen viser til at Innovasjon Norge i dag eies 51 pst. av staten, mens de resterende 49 pst. eies av fylkeskommunene, fordelt på en 2,6 pst. eierandel til alle fylker. Komiteen merker seg at fylkeskommunen som en regional aktør har ansvar og arbeidsoppgaver innenfor kultur, næring, samferdsel og utdanning. Komiteen viser til at regjeringen vil tilbakeføre eierskapet av Innovasjon Norge til staten, og merker seg at flertallet av dagens eiere er negative til å overføre eierskapet til staten. Komiteen viser til at Innovasjon Norge skal bidra til utvikling i distriktene.

Komiteen viser til at de øvrige lovendringene i proposisjonen bygger på at staten overtar eierskapet til Innovasjon Norge. Komiteen registrerer at dette er et standpunkt som ikke flertallet i komiteen stiller seg bak. På denne bakgrunn fremmer komiteen følgende forslag:

«Prop 89 L (2014–2015) Endringer i lov om Innovasjon Norge (eierforhold og forvaltning av selskapet) sendes tilbake til regjeringen.»

«Stortinget ber regjeringen legge frem en ny proposisjon om endringer i lov om Innovasjon Norge.»

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, mener at regjeringens forslag om å fjerne fylkeskommunens eierskap til Innovasjon Norge innebærer en svekkelse av fylkeskommunens muligheter til være en aktør for regional utvikling, og mener det er viktig at fylkeskommunene fortsatt har eierskap til Innovasjon Norge for å sikre lokal forankring.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet mener at fylkeskommunene er en viktig aktør for regional næringsutvikling uavhengig av om fylkeskommunene er eiere av Innovasjon Norge.

Komiteen støtter ikke forslaget om å fjerne det fylkeskommunale eierskapet i Innovasjon Norge, og fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen legge til grunn at dagens eierstruktur i Innovasjon Norge beholdes.»

Komiteen viser til at regjeringen foreslår at lovfesting av regionale styrer oppheves. Komiteen peker på at forslaget innebærer at Innovasjon Norge ikke må ha regionale styrer, men at selskapets hovedstyre kan velge å ha det dersom det fremstår som hensiktsmessig for selskapets samlede virksomhet. Komiteen merker seg at regjeringen foreslår at kravene til regional involvering og samarbeidet med fylkeskommunene foreslås beholdt som i dag.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, merker seg høringsinnspillene om at Innovasjon Norge bør ha større frihet til organisering, og støtter opphevelse av lovfestingen av regionale styrer. Flertallet viser til at opphevelse av lovfesting av regionale styrer ikke er til hinder for at regionale styrer videreføres der det er hensiktsmessig. Flertallet legger til grunn at den regionale tilknytningen ikke reduseres ved opphevelse av lovfesting av regionale styrer.

Flertallet fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen legge til grunn at lovfesting av regionale styrer i Innovasjon Norge opphører.»

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at de regionale styrene representerer viktig kompetanse, bl.a. om næringslivet i regionen, og ønsker at Innovasjon Norge i større grad enn i dag skal samspille med fylkeskommunen og lokale myndigheter. Norge er et land med et mangfoldig næringsliv med geografiske forskjeller, og disse medlemmer er bekymret over at den regionale forankringen av Innovasjon Norge vil bli svekket som en følge av regjeringens forslag.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen legge til grunn at lovfesting av regionale styrer i Innovasjon Norge opprettholdes.»

Komiteen viser til regjeringens forslag om å nedjustere det lovfestede antall styremedlemmer i Innovasjon Norge. Komiteen støtter ikke dette forslaget.

Komiteen mener at den regionale innflytelsen på valg til hovedstyret som et minimum bør være som i dag. Komiteen ber regjeringen sikre en ordning for valg av styret som gir fylkeskommunene reell og forholdsmessig innflytelse over sammensetning av hovedstyret.

Komiteen understreker at en utvidelse av hovedstyret er ønskelig uavhengig av hvordan Innovasjon Norge faktisk velger å forholde seg til at lovfestingen av regionale styrer oppheves.

På denne bakgrunn fremmer komiteen følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen legge til grunn at Innovasjon Norge skal ha et styre på minst 9 medlemmer.»

Komiteen støtter forslaget om at eiernes ansvar for økonomiske forpliktelser begrenses, i tråd med regjeringens forslag i Prop. 89 L (2014–2015).

Komiteen fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen legge til grunn at eiernes ansvar for økonomiske forpliktelser i Innovasjon Norge begrenses i tråd med forslaget i Prop. 89 L (2014–2015) Endringer i lov om Innovasjon Norge (eierforhold og forvaltning av selskapet).»