Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Are Helseth, Kjell-Idar Juvik, Magne Rommetveit, Eirik Sivertsen og Karianne O. Tung, fra Høyre, Torill Eidsheim, lederen Linda C. Hofstad Helleland, Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Tor André Johnsen, Åse Michaelsen og Morten Stordalen, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til representantforslaget og vedlagte uttalelse, datert 28. oktober 2015, fra Samferdselsdepartementet v/statsråden i saken.

Komiteen vil bemerke at ifølge Luftfartstilsynet er det svært sjelden at det oppleves luftfartshendelser i Norge hvor det avdekkes misbruk av rusmidler. Komiteen mener det er nødvendig med gode rutiner for kontroll med rusmiddelmisbruk i transportsektoren, og viser til at en ordning med obligatorisk rusmiddeltesting av besetningsmedlemmer nå er til vurdering av Luftfartstilsynet. Komiteen vil imidlertid bemerke på generelt grunnlag at nye regulerings- og kontrollgrep bør formålsbegrenses.

Komiteen støtter statsrådens initiativ der Luftfartstilsynet er bedt om å gjøre en vurdering av situasjonen rundt rusmiddelmisbruk i luftfarten, og av hvilke nye kontrollgrep som kan være aktuelle. Komiteen mener at det er viktig at denne vurderingen og mulige kontrollformer tar for seg flere rusmidler enn alkohol.

Komiteen viser til statsrådens svarbrev der det fremkommer at på kort sikt vil det være mest nærliggende å gjennomføre alkotest. Et slikt pålegg vil kunne gjennomføres av flyselskapene selv, eller sikkerhetspersonell på flyplassen. Komiteen vil bemerke at dette er et kontrollgrep som forutsetter lovendring. Det er samtidig slik at det arbeides på europeisk nivå gjennom EASA med felleseuropeiske regler for sporadisk rusmiddeltesting av besetningsmedlemmer. Komiteen er tilfreds med at norske myndigheter vil følge nøye med på det arbeidet som gjøres på europeisk nivå, og at vår innsats rettes inn mot disse prosessene.

Komiteen støtter utgangspunktet om at Luftfartstilsynet først må gjøre ferdig utredningen om misbruk av rusmidler i luftfarten før det er aktuelt å gjennomføre regelendringer. Komiteen mener det imidlertid er viktig at det vurderes muligheter for en midlertidig styrket kontrollinnsats innenfor rammen av dagens regelverk.

Komiteen fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen vurdere muligheten for en midlertidig styrket kontrollinnsats knyttet til rusmiddelmisbruk i luftfarten i påvente av Luftfartstilsynets utredning.»

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet og Venstre, vil bemerke at luftfarten i Norge er preget av høy sikkerhet og videre at alle aktører innen luftfarten jobber med god sikkerhet som formål. Flertallet mener at arbeidet med sikkerhet i luftfarten dreier seg om en rekke faktorer, herunder krav til materiell og betingelser for flypersonell. Flertallet vil bemerke at ettersom flytrafikken er grenseoverskridende er det av stor betydning at det er størst mulig grad av felles regler i internasjonal luftfart. Flertallet vil understreke at sikkerheten i norsk luftfart er god, noe som underbygges av at i 2014 ble ingen passasjerer alvorlig skadet i den kommersielle lufttrafikken. Flertallet vil imidlertid påpeke at den uheldige episoden i august, med berusede besetningsmedlemmer, er en viktig påminnelse om at sikkerhetsarbeid er en kontinuerlig prosess, og at bruk av rusmidler er en sikkerhetsutfordring for flere deler av transportsektoren.

Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen ta en lederrolle internasjonalt i arbeidet med å sikre nulltoleranse for alkoholmisbruk i luftfarten.»

«Stortinget ber regjeringen sørge for at promilletesting av piloter og kabinpersonale før flyvning kommer på agendaen i de nordiske land ved å ta saken opp i Nordisk ministerråd, med formål å få i stand et felles nordisk regelverk.»

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Kristelig Folkeparti mener det trengs nytt regelverk og bedre rutiner for å fange opp piloter og kabinpersonale som er påvirket av alkohol før en flyvning. Disse medlemmer mener det ikke kan overlates til tilfeldighetene hvorvidt promille blir oppdaget før en flyvning, og disse medlemmer viser til at det i dag ikke finnes lovpålagte rutiner for kontroll. Disse medlemmer mener dagens system i for stor grad avhenger av tips fra publikum eller tilfeldige politikontroller. Disse medlemmer mener dagens system er altfor sårbart og at det derfor må innføres strengere regulering hvor blant annet nye kontrollrutiner inngår. Disse medlemmer viser til statsrådens svarbrev hvor det gjøres rede for Luftfartstilsynets foreløpige innspill til representantforslaget, og hvor Luftfartstilsynet peker på at det kan være grunn til å anta at rusmisbruk blant besetningsmedlemmer utgjør en viss sikkerhetsrisiko i Norge. Det fremgår av statsrådens svarbrev at obligatorisk rusmiddeltesting av besetningsmedlemmer før flyging, slik det foreslås i representantforslaget, er ett av tiltakene Luftfartstilsynet vurderer.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen vurdere regelendringer som sikrer at promillekontroller av piloter og kabinpersonale implementeres i rutinene før flyvning, og komme tilbake til Stortinget på egnet måte.»

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til at Luftfartstilsynet mener en slik test trolig vil være mest aktuelt for flygere som tjenestegjør på passasjerfly. Dette medlem er enig med Luftfartstilsynet i at det på kort sikt vil være mest aktuelt med testing i form av pusteprøve i alkometer. Alkotest av besetningsmedlemmer vil enten kunne gjennomføres i det enkelte flyselskaps regi, eller rutinemessig av det ordinære sikkerhetspersonellet på flyplassen. Dette medlem viser til statsrådens svarbrev hvor det fremgår at dersom Luftfartstilsynet skal pålegge aktørene å gjennomføre en slik test, antas det å ville kreve en endring av dagens lovhjemmel i luftfartsloven. Dette medlem mener de nødvendige lovhjemler må komme på plass for å sikre muligheten for rutinemessig kontroll. Dette medlem mener derfor at forslaget om regelendringer slik det er formulert i representantforslaget er høyst relevant og nødvendig.

Dette medlem mener rutinemessige alkoholtester kan skje gjennom installasjon av alkolås i fly eller ved hjelp av regelendring som sikrer at kontroller implementeres i rutinene før hver flyvning.

Dette medlem viser videre til at luftfarten er en internasjonal bransje, og dette medlem er derfor enig med forslagsstillerne i at Norge bør ta en lederrolle i arbeidet med å sikre nulltoleranse for alkoholmisbruk.