Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

1. Samandrag

Kommunal- og moderniseringsdepartementet legger i proposisjonen fram forslag til endringer i statsbudsjettet for 2015.

Ved innføring av nøytral merverdiavgift i statlig sektor ble det ikke trukket ut anslått merverdiavgift på inntektsposten, kun på utgiftsposten, jf. Prop. 1 S (2014–2015) for Kommunal- og moderniseringsdepartementet. Posten foreslås derfor i proposisjonen redusert med 10,5 mill. kroner til 154,2 mill. kroner.

Prosjektet Urbygningen på Ås vil ha et høyere likviditetsbehov enn bevilget i 2015, jf. økning av kostnadsrammen til 470 mill. kroner i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2015, jf. Prop. 119 S (2014–2015) og Innst. 360 S (2014–2015). Det foreslås i proposisjonen å øke bevilgningen med 81,9 mill. kroner til 1 186,5 mill. kroner.

De samlede kostnadene til sikring av erstatningslokalene var beregnet til 630 mill. kroner. Med unntak av flytting av treningssenteret til Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus (SiO) fra Akersgata 64–68 til nye lokaler og fasadesikring av studentsamskipnadens lokaler i Akersgata 64–68, er de identifiserte og planlagte sikringstiltakene i sluttfasen, og forventes ferdigstilt første halvår 2016.

Når SiO har flyttet ut av Akersgata 64–68, vil Statsbygg overta lokalene og sette i gang arbeid med fasadesikring. På grunn av det privatrettslige leieforholdet mellom studentsamskipnaden og utleier i Akersgata 64–68 har staten til nå ikke hatt nødvendig grunnlag for å fasadesikre lokalene.

Det anslås at de samlede kostnadene til sikringstiltak av erstatningslokalene blir 35 mill. kroner lavere enn tidligere anslått. På denne bakgrunn foreslås det i proposisjonen at bevilgningen i 2015 settes ned med 35 mill. kroner til 198,3 mill. kroner.

Innføringen av nye statlige regnskapsstandarder medfører at en større andel av vedlikeholdskostnadene skal regnskapsføres som investeringer og avskrives i tråd med forventet levetid. Prognosen for utskiftninger og påkostninger etter de statlige regnskapsstandardene har økt med 35 mill. kroner. Det foreslås derfor i proposisjonen å omdisponere 35 mill. kroner fra Statsbyggs driftsbudsjett til post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, jf. omtale under kap. 2445 post 45 og kap. 5445 Statsbygg, post 39 Avsetning til investeringsformål. Forslaget innebærer å redusere underpost 24.2 Driftsutgifter med 35 mill. kroner, mens underpost 24.5 Til investeringsformål økes tilsvarende.

Statsbygg har utarbeidet et skisseprosjekt til et nytt beredskapssenter for politiet til 46,7 mill. kroner. Investeringen er regnskapsført i Statsbyggs balanse. Da Statsbygg ikke skal være byggherre for prosjektet, må Statsbyggs balanse nedskrives med investert beløp. Det foreslås derfor i proposisjonen at underpost 24.3 Avskrivninger økes med 46,7 mill. kroner. Resultatkravet til Statsbygg reduseres med tilsvarende beløp.

Denne økningen motsvares av en tilsvarende inntekt på Finansdepartementets kap. 5491 Avskrivning på statens kapital i statens forretningsdrift, post 30 Avskrivninger.

Ved en inkurie ble underpost 24.5 Til investeringsformål justert opp med 14,9 mill. kroner i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2015, jf. Prop. 119 S (2014–2015) og Innst. 360 S (2014–2015). For å korrigere for dette foreslås det at underpost 24.5 Til investeringsformål reduseres med 14,9 mill. kroner, samtidig som underpost 24.2 Driftsutgifter foreslås økt tilsvarende. Forslaget påvirker ikke post 24 Driftsresultat.

Samlet foreslås det i proposisjonen å redusere underpost 24.2 Driftsutgifter med 20,1 mill. kroner og øke underpost 24.5 Til investeringsformål tilsvarende. Videre foreslås det å øke underpost 24.3 Avskrivninger med 46,7 mill. kroner. Resultatkravet til Statsbygg foreslås redusert med totalt 46,7 mill. kroner.

For perioden 2013–2015 er det bevilget 105 mill. kroner til et nytt beredskapssenter for politiet, mens det er benyttet 46,7 mill. kroner i perioden. Det er besluttet at Statsbygg ikke skal være byggherre for prosjektet, og posten foreslås redusert med ubrukt bevilgning.

Det foreslås i proposisjonen å redusere bevilgningen på posten med 58,3 mill. kroner til 114,1 mill. kroner.

Prosjektet nytt nasjonalmuseum på Vestbanen vil ha et høyere likviditetsbehov enn bevilget i 2015.

Det foreslås i proposisjonen å øke bevilgningen med 32 mill. kroner til 1 454,6 mill. kroner.

Etterspørsel etter denne typen prosjekter er større enn forutsatt og det foreslås å øke bevilgningen med 80 mill. kroner til 730 mill. kroner.

Det er behov for å omdisponere 35 mill. kroner fra post 24 Driftsresultat til post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold for å ivareta endringer av nye statlige regnskapsstandarder, jf. omtale under post 24 og kap. 5445 Statsbygg, post 39 Avsetning til investeringsformål. Det foreslås i proposisjonen å øke bevilgningen med 35 mill. kroner til 241 mill. kroner.

Økte inntekter på kap. 5445 Statsbygg, post 39 motsvares av tilsvarende økning på kap. 2445 Statsbygg, underpost 24.5 Til investeringsformål.

Det foreslås i proposisjonen å øke bevilgningen med 35 mill. kroner til 1 065 mill. kroner som følge av innføring av nye statlige regnskapsstandarder, jf. omtale under kap. 2445 Statsbygg, post 24 Driftsresultat og post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold.

Hver gang en innbygger bruker en elektronisk ID utstedt av BankID, Buypass og Commfides til en offentlig tjeneste, vil det utløse et betalingskrav som utbetales av Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) og som skal dekkes av den virksomheten som forvalter tjenesten. I bevilgningen for 2015 er det rammeoverført 9,3 mill. kroner fra flere virksomheter. Det er også lagt til grunn at en merutgift i 2014 på 1 mill. kroner, som skyldes at eID-leverandørene fakturerte Difi à konto for første kvartal 2015, dekkes av mottakervirksomhetene i 2015.

På bakgrunn av avregning per 30. september 2015, estimater på transaksjonsvolum per 31. desember 2015 samt avregnet merutgift fra 2014, foreslås det i proposisjonen å justere rammeoverføringene i tråd med tabellen nedenfor.

(i 1 000 kr)

Kap./post

Virksomhet

Fordeling i Prop. 1 S (2014–2015)

Bevilgnings behov i 2015

Forslag til justering

605/01

Nav

2 902

2 131

-771

1618/01

Skattedirektoratet, herunder Statens innkrevingssentral

960

494

-466

701/21

Helsedirektoratet

621

273

-348

2410/01

Lånekassen

945

592

-353

280/51

Samordna opptak

210

159

-51

904/01

Brønnøysundregistrene

3 669

2 146

-1 523

Sum

9 307

5 795

-3 512*

* Rammeoverføring fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet

Det foreslås derfor i proposisjonen at bevilgningen på posten reduseres med 3,5 mill. kroner mot en tilsvarende økning på ovennevnte budsjettposter.

Det er i 2015 også lagt opp til å fakturere enkelte virksomheter for 2 mill. kroner mot tilsvarende inntekter på kap. 3540 Direktoratet for forvaltning og IKT, post 5 Betaling for bruk av elektronisk ID og Sikker digital posttjeneste. Utgiftene er nå beregnet til 1,6 mill. kroner, og det foreslås derfor i proposisjonen at bevilgningen på posten reduseres med 0,4 mill. kroner mot en tilsvarende reduksjon på kap. 3540 post 5.

Prognosen for neste år viser at antall autentiseringer og signeringer vil øke. Dette vil bli fakturert à konto fra leverandørene inneværende år. I bevilgningen for 2015 er det ikke satt av midler til dette. Det foreslås derfor å øke bevilgningen på posten med 0,3 mill. kroner.

I bevilgningen for 2015 ble det anslått utgifter knyttet til sikker digital posttjeneste på om lag 7 mill. kroner. Faktiske utgifter for bruk vil bli fakturert avsendervirksomhetene.

På bakgrunn av avregning per 30. september 2015 foreslås det å nedjustere bevilgningen med 3,8 mill. kroner mot en tilsvarende nedjustering av kap. 3540 post 5. Årsaken er færre antall autentiseringer for digital postkasse og mindre utgifter til bruk av digital postkasse enn forventet.

Samlet foreslås det i proposisjonen at bevilgningen på posten reduseres med 7,4 mill. kroner til 10,9 mill. kroner.

På posten budsjetteres inntekter knyttet til betaling fra offentlige virksomheter for bruk av Sikker digital posttjeneste til innbyggere samt kostnader for innlogging til postkassene via ID-porten. Videre gjelder posten betaling for bruk av elektronisk ID på høyt sikkerhetsnivå utstedt av private leverandører, jf. omtale under kap. 540, post 22 Betaling for bruk av elektronisk ID og Sikker digital posttjeneste.

Bevilgningen på posten foreslås i proposisjonen redusert med 4,2 mill. kroner knyttet til en tilsvarende reduksjon under kap. 540 post 22. Bevilgningen foreslås videre redusert med 0,7 mill. kroner som følge av at tilsvarende beløp på post 22 først blir viderefakturert og kommer til innbetaling i 2016. I tillegg kommer en nedjustering med 1,1 mill. kroner som skyldes at posten ikke er justert for uttrekk av merverdiavgift i 2015.

Samlet foreslås det i proposisjonen at bevilgningen på posten reduseres med 6 mill. kroner til 4,4 mill. kroner.

Stiftelsen Romanifolkets/taternes kulturfond fordeler tilskuddsmidlene. Stiftelsen skal levere rapport og regnskap påfølgende år. Bevilgningen i 2015 er 5,2 mill. kroner.

Departementet har på ordinær måte fulgt opp at bevilgningen til stiftelsen blir forvaltet i tråd med Stortingets forutsetninger og de alminnelige kravene i bevilgningsreglementet mv. Det har blant annet vært nødvendig å etterlyse nødvendig dokumentasjon, og midlene for 2015 er derfor ikke utbetalt per november 2015.

Departementet er kjent med at Stiftelsestilsynet følger opp forvaltningen av Stiftelsen Romanifolkets/taternes kulturfond. Etter departementets vurdering bør bevilgningen holdes tilbake inntil organiseringen og driften av stiftelsen er akseptabel og godkjent av Stiftelsestilsynet, og departementet har fått vurdert og godkjent den etterspurte dokumentasjonen.

Det foreslås på denne bakgrunn i proposisjonen at stikkordet kan overføres tilføyes posten i 2015.

Kommunene søker om refusjon året etter at utgiftene har påløpt. Tilskuddet er en overslagsbevilgning. Ordningen forvaltes av Helsedirektoratet.

I 2015 får kommunene kompensert 80 pst. av netto lønnsutgifter til helse- og omsorgstjenester ut over et innslagspunkt på 1 043 000 kroner.

Tilskuddsordningen gjelder for tjenestemottakere til og med det året de fyller 67 år.

I saldert budsjett for 2015 er det bevilget 8 058,7 mill. kroner til ressurskrevende tjenester. Det ble lagt til grunn en vekst i antall tjenestemottakere på 6 pst. og en reell vekst i utgift per mottaker på 1,6 pst. fra 2014. Det har blitt utbetalt totalt 8 264,2 mill. kroner, dvs. 205,5 mill. kroner mer enn saldert budsjett for 2015. Det er 7 517 mottakere som er omfattet av ordningen i 2015, tilsvarende en økning på 5,5 pst. fra 2014. Realveksten i utgift per mottaker var 5,2 pst. Videre har det i 2015 blitt utbetalt 56,5 mill. kroner knyttet til utgifter kommunene hadde i 2013.

På bakgrunn av dette foreslås det at bevilgningen økes med 205,5 mill. kroner til 8 264,2 mill. kroner.

Bevilgningen for 2015 er 2 810 mill. kroner.

Nye anslag tilsier at det vil bli i gjennomsnitt 107 600 husstander som får bostøtte hver måned i 2015, mot tidligere anslag på 108 500 mottakere. Gjennomsnittlig utbetalt bostøtte per mottaker for året anslås til 27 000 kroner, mot tidligere anslag på 25 700 kroner. I tillegg er det satt av midler på posten til etterbetaling av bostøtte, blant annet som følge av opprettinger og klagebehandling. Veksten i gjennomsnittlig utbetalt bostøtte skyldes blant annet at det er flere mottakere uten trygdeytelser enn tidligere anslått. Denne gruppen har lavere inntekt enn andre grupper.

På denne bakgrunn foreslås det å øke bevilgningen på posten med 125 mill. kroner til 2 935 mill. kroner.

Bevilgningen for 2015 er på 57,7 mill. kroner i 2015.

I 2015 anslås det et mindreforbruk på posten. Det foreslås derfor å redusere bevilgningen med 4 mill. kroner til 53,7 mill. kroner i 2015, mot en tilsvarende økning av bevilgningen på kap. 2412, post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold. Det vises til omtale under kap. 2412 post 45.

Bevilgningen er 40,8 mill. kroner i 2015 etter at den ble økt med 6,7 mill. kroner i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2015, jf. Prop. 119 S (2014–2015) og Innst. 360 S (2014–2015).

Som et ledd i regjeringens nasjonale strategi for boligsosialt arbeid, Bolig for velferd (2014–2020), utvikler Husbanken en digital boligsosial veiviser.

For å forsere arbeidet med den digitale boligsosiale veiviseren foreslås det å øke bevilgningen på posten med 4 mill. kroner til 44,8 mill. kroner, mot en tilsvarende reduksjon av bevilgningen på kap. 587, post 22 Kunnskapsutvikling og informasjonsformidling, jf. omtale under kap. 587 post 22.

Bevilgningen for 2015 er 9 mill. kroner.

Porteføljen med lån på særvilkår reduseres fra år til år slik at bevilgningen på posten gradvis reduseres. Nye anslag tilsier at porteføljen er noe høyere i 2015 enn lagt til grunn i budsjetteringen. Det foreslås derfor å øke bevilgningen på posten med 0,5 mill. kroner til 9,5 mill. kroner.

Bevilgningen for 2015 er 18 186 mill. kroner etter en reduksjon på 30 mill. kroner i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2015, jf. Prop. 119 S (2014–2015) og Innst. 360 S (2014–2015). Departementet forventer at lånerammen for 2015 på 20 mrd. kroner blir disponert fullt ut.

Utbetalingene av lån går langsommere enn forutsatt i budsjetteringen.

På bakgrunn av dette foreslås det i proposisjonen å redusere bevilgningen for 2015 med 700 mill. kroner til 17 486 mill. kroner.

På posten blir det inntektsført tilfeldige inntekter, som for eksempel tilbakebetalt tilskudd og bostøtte. Posten har en bevilgning på 19,2 mill. kroner i 2015 etter en økning på 15 mill. kroner i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2015, jf. Prop. 119 S (2014–2015) og Innst. 360 S (2014–2015). Økningen skyldes i hovedsak innføringen av maskinell etterkontroll av bostøtteutbetalingene, noe som har ført til økt tilbakebetaling av bostøtte.

Det anslås at det vil bli innbetalt tilfeldige inntekter for om lag 43 mill. kroner i 2015. Det meste av dette er tilbakebetalt bostøtte. Mottakere som har hatt en vesentlig økning i inntekt eller formue sammenliknet med oppgitt beløp, må tilbakebetale urettmessig støtte. På denne bakgrunn foreslås det å øke bevilgningen med 24 mill. kroner til 43,2 mill. kroner.

Bevilgningen er på 10 680 mill. kroner i 2015 etter en nedjustering på 358 mill. kroner i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2015, jf. Prop. 119 S (2014–2015) og Innst. 360 S (2014–2015).

Det anslås at ordinære avdrag i 2015 blir om lag 200 mill. kroner lavere enn tidligere forutsatt og at ekstraordinære avdrag blir om lag 700 mill. kroner høyere enn forutsatt. Ordinære avdrag reduseres blant annet som følge av senere utbetaling av lån fra Husbanken, jf. omtale under kap. 2412, post 90 Lån fra Husbanken. På denne bakgrunn foreslås det i proposisjonen at bevilgningen økes med 500 mill. kroner til 11 180 mill. kroner.

Bevilgningen er på 3 371 mill. kroner i 2015 etter en reduksjon på 145 mill. kroner i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2015, jf. Prop. 119 S (2014–2015) og Innst. 360 S (2014–2015).

På bakgrunn av regnskapstall per 31. august 2015, høyere gjennomsnittsrente og lavere gjennomsnittlig utlånsvolum enn tidligere forutsatt, anslås det at renteinntektene i 2015 vil bli om lag 100 mill. kroner høyere enn gjeldende budsjett. Det foreslås derfor i proposisjonen å øke bevilgningen på posten med 100 mill. kroner til 3 471 mill. kroner.