1. Sammendrag
- 1.1 Innledning
- 1.2 Endringsforslag
I proposisjonen legger Kulturdepartementet fram forslag til endringer i statsbudsjettet for 2015.
Stortinget vedtok våren 2015 endringer i arveloven, som innebærer at herreløs arv skal tilfalle frivillige organisasjoner som arbeider for barn og unge, jf. Innst. 183 L (2014–2015) og Prop. 18 L (2014–2015). Det er lagt opp til at de regnskapsførte inntektene fra herreløs arv to år før budsjettåret skal legges til grunn for tildelingen til de frivillige organisasjonene. Inntektene fra herreløs arv i 2013, som er lagt til grunn for bevilgningen under posten i 2015, utgjorde 6,5 mill. kroner, jf. Prop. 119 S (2014–2015).
Lovendringen trådte i kraft 1. september 2015. Tilskuddet skal utbetales til Landsrådet for barne- og ungdomsorganisasjoner (LNU), som vil være ansvarlig for å fordele midlene. Kulturdepartementet skal gi nærmere regler om fordelingen. Fordi målgruppen for ordningen er vid, vil det være viktig at ordningen tydelig avgrenser hvilke formål som skal være tilskuddsberettiget. Departementet trenger noe tid til å utarbeide regelverk og innretning for tilskuddsordningen.
Det foreslås derfor at bevilgningen tilføyes stikkordet «kan overføres», jf. forslag til vedtak II.
Formålet ved ordningen for merverdiavgiftskompensasjon ved bygging av idrettsanlegg er å lette finansieringen av anleggsinvesteringer for foreninger og idrettslag.
I 2015 er det bevilget 125 mill. kroner til ordningen, hvorav 1,2 mill. kroner er benyttet til forvaltning av ordningen. Som følge av høy investeringsaktivitet blant idrettslagene er det et samlet godkjent søknadsbeløp for totalt 171,9 mill. kroner i 2015.
Kulturdepartementet foreslår at bevilgningen på posten økes med 48,1 mill. kroner. Med dette vil anleggsbyggerne i 2015 få full kompensasjon for betalt merverdiavgift.
Bevilgningen på posten foreslås redusert med 1,8 mill. kroner for å dekke merutgifter under kap. 324 post 1, jf. omtale nedenfor.
Bevilgningen skal dekke utgifter for Rikskonsertene, samt evaluerings- og kvalitetsutviklingsarbeid og visse fellestiltak. Rikskonsertene forventer lavere inntekter i 2015 enn opprinnelig budsjettert, jf. omtalen under kap. 3323 post 1. Bevilgningen på posten foreslås med bakgrunn i dette redusert med 3,2 mill. kroner.
Bevilgningen på posten foreslås redusert med 350 000 kroner for å dekke merutgifter under kap. 324 post 1, jf. omtale nedenfor.
Bevilgningen på posten skal dekke Riksteatrets utgifter utenom turnévirksomheten, som dekkes av post 21. Riksteatrets driftsutgifter forventes å bli 2,5 mill. kroner lavere enn budsjettert, samtidig som utgiftene til turnévirksomheten forventes å bli 2,5 mill. kroner høyere. Posten foreslås med bakgrunn i dette redusert med 2,5 mill. kroner, mot tilsvarende økning under kap. 324 post 21.
På posten er det budsjettert utgifter til evaluering av sceneinstitusjoner og til utredninger av mulige fremtidige byggeprosjekter ved Den Nasjonale Scene og Nationaltheatret. Utgiftene ved dette forventes å bli 2,1 mill. kroner høyere enn budsjettert. Merutgiftene foreslås dekket gjennom tilsvarende reduksjoner under kap. 321 post 1 og kap. 323 post 78, jf. omtale ovenfor.
Departementet foreslår at bevilgingen på posten reduseres med 0,4 mill. kroner.
Bevilgningen på posten skal dekke utgifter til Riksteatrets turnévirksomhet. Utgiftene til Riksteatrets turnevirksomhet forventes å bli 2,5 mill. kroner høyere enn budsjettert. Kulturdepartementet foreslår at merutgiftene dekkes gjennom tilsvarende reduksjon under kap. 324 post 1, jf. omtale ovenfor.
Departementet foreslår at bevilgingen på posten økes med 2,5 mill. kroner.
NORLA – Senter for norsk litteratur i utlandet, har tatt initiativ til å søke om at Norge skal være hovedland ved bokmessen i Frankfurt i 2019. Bokmessen er verdens største markedsplass for litteratur og Tysklands største publikumsarrangement. Hvert år er ett land hovedgjest, med egen paviljong og betydelig profilering. Det blir gjennomført om lag 300 arrangementer knyttet til hovedlandet under bokmessen. I tillegg vil det lages et program der norsk kunst og kultur vises frem ved andre kulturinstitusjoner over hele Tyskland, gjennom hele året. Å være hovedland i Frankfurt vil være en unik anledning til å styrke Norges omdømme og norske bedrifters merkevare, øke salget av norsk litteratur og norske produkter, samt være en møteplass for viktige relasjoner.
Departementet foreslår at staten bidrar med 25 mill. kroner til forberedelse og gjennomføring av et slikt arrangement. Det foreslås at Stortinget samtykker i at det gis tilsagn om statlig tilskudd på inntil halvparten av utgiftene til gjennomføring av prosjektet Norge som hovedland på bokmessen i Frankfurt i 2019, jf. forslag til vedtak III. Støtten er begrenset oppad til 25 mill. kroner fordelt på 2018 og 2019. Det er lagt til grunn at tilskuddet skal finansieres med like deler fra Utenriksdepartementet, Nærings- og fiskeridepartementet og Kulturdepartementet.
Bevilgningen på posten gjelder utgifter til inventar og utstyrsanskaffelser i Arkivverket. Bevilgningen foreslås økt med 1,2 mill. kroner til dette.
Posten gjelder Rikskonsertenes inntekter fra skolekonserter, barnehagekonserter og prosjektvirksomhet m.m. Rikskonsertenes samarbeid med Utenriksdepartementet i Brasil er avsluttet. Som følge av dette vil inntektene på posten være lavere enn opprinnelig forventet, jf. omtale under kap. 323 post 1.
Departementet foreslår at bevilgningen på posten reduseres med 3,2 mill. kroner.
Posten gjelder inntekter fra salg og distribusjon av video, film og dvd, inntekter fra Cinemateket i Oslo og Filmmuseet, samt inntekter knyttet til Kreativt Europa. Som følge av at Norsk filminstitutts inntekter ved dvd-salg er redusert, foreslås bevilgningen på posten redusert med 2,5 mill. kroner.