Det er hensiktsmessig å forenkle Trygderettens rutiner
ved slike meldinger. Det er unødvendig med så utstrakt bruk av rekommandert
sending. Det sentrale er at underretning om rettens kjennelse til
den ankende part sendes rekommandert. Ankemotparten er en profesjonell
part og har ikke tilsvarende behov for å få slike meldinger tilsendt
ved rekommandert brev.
I samsvar med Trygderettens praksis bør det fremgå
av § 31 første ledd at beslutninger som hever en sak som bortfaller
uten realitetsavgjørelse, også sendes rekommandert til den ankende
part.
Det vises til lovforslaget, trygderettsloven
§ 31.
Når ordningen med legmedlemmer bortfaller, er det
hensiktsmessig at reglene om innkalling av vitner og sakkyndige
samles i § 29, og at § 28 oppheves. Det kan være hensiktsmessig
å ta inn en bestemmelse om innkalling av partene.
Trygderettsloven § 32 vil da omhandle innkalling
av parter, vitner og sakkyndige til rettsmøte ved muntlig saksbehandling.
Det vises til lovforslaget, trygderettsloven
§ 32.
Någjeldende første ledd i trygderettsloven § 30 er
ikke lenger aktuell.
Bestemmelsen for øvrig gjelder godtgjørelser
for vitner og sakkyndige som innkalles av retten. Godtgjørelse gis
etter samme regler og satser som er fastsatt for vitne og sakkyndig
i alminnelige sivile saker.
Det er tilstrekkelig med en henvisning til bestemmelsene
i vitnegodtgjøringsloven. Denne loven har også regler om reise-
og kostgodtgjørelse. Det er derfor unødvendig å ha bestemmelser
om dette i trygderettsloven.
Det vises til lovforslaget, trygderettsloven
§ 33.