Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Dag Terje Andersen, Fredric Holen Bjørdal, Lise Christoffersen og Rigmor Aasrud, fra Høyre, Stefan Heggelund, lederen Arve Kambe, Bente Stein Mathisen og Bengt Morten Wenstøb, fra Fremskrittspartiet, Ingebjørg Amanda Godskesen og Erlend Wiborg, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Venstre, Sveinung Rotevatn, og fra Sosialistisk Venstreparti, Kirsti Bergstø, viser til representantforslaget, samt svarbrev fra statsråden til saken. Hensikten med representantforslaget er å sikre pensjonsrettigheter til ansatte i virksomheter som overdras fra offentlig sektor til private aktører ved konkurranseutsetting. Forslaget redegjør for noen av de utfordringer en slik konkurranseutsetting innebærer.

Komiteen viser til at det er bred enighet om at ansattes rettigheter skal sikres ved overdragelse av virksomhet. Slik sikring av ansattes rettigheter gjøres i arbeidsmiljøloven. Der slås det fast at ansatte har rett til å opprettholde arbeidsforhold og fastholde arbeidsvilkårene hos den nye arbeidsgiveren. Det er rettigheter som gjelder uavhengig av hvilken part virksomheten overdras fra og hvilken part virksomheten overdras til. Det har tidligere – senest i 2011 – blitt vurdert om tariffbestemte regler om pensjonsordninger skulle inkluderes i de ovennevnte rettigheter, men det har ikke blitt gjennomført.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, merker seg at det er store forskjeller mellom pensjonsordninger i offentlig og privat sektor. Dette er et gjentagende tema i vurderinger av pensjonssystemet i Norge, og det er mange gode grunner til å harmonisere. Inntil en slik harmonisering er gjennomført, vil det medføre en lang rekke utfordringer å sikre ansattes pensjonsordninger ved virksomhetsoverdragelse. For eksempel vil det kunne bli et spørsmål om den ansatte skal kunne ha rett til å stå i «gammel» pensjonsordning, noe som vil skape en situasjon hvor en virksomhet vil kunne ha ansatte på flere vidt forskjellige pensjonsordninger.

Komiteen viser for øvrig til at overgangen til ny AFP-ordning skal evalueres av partene i arbeidslivet senest i 2017.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til åpen høring om representantforslaget 2. november 2015, der LO Kommune, LO Stat, Unio, YS, Akademikerne og Handel og Kontor møtte. Arbeidstakerorganisasjonene understreket at forskjellene i AFP- og tjenestepensjonssystemet kan føre til en av de mest alvorlige konsekvensene for de ansatte ved bytte av arbeidsgiver. De påpekte også de konkurransemessige konsekvensene av forskjeller i tjenestepensjonsordningene i offentlig og privat sektor. Arbeidsmiljøloven § 16-2 sier at pensjonsordningen kan videreføres ved virksomhetsoverdragelse, men brukes i praksis ikke etter at lov om obligatorisk tjenestepensjon trådte i kraft i 2006. Det er heller ikke noe krav i forskriften om arbeidsvilkår i offentlige kontrakter om å stille krav til kvaliteten i pensjonsordninger ved tjenestekontrakter. Disse medlemmer viser i den forbindelse til statsrådens svarbrev, datert 15. september 2015, som sier at det i 2011 ble vurdert om kravet til lønns- og arbeidsvilkår ved offentlige anskaffelser også burde omfatte tariffbestemte regler om pensjonsordninger, men uten at dette ble gjennomført.

Disse medlemmer mener at det for kjerneområder som helse, skole og eldreomsorg skal være gode offentlige tilbud som omfatter alle, og at slike grunnleggende velferdstjenester ikke skal privatiseres eller kommersialiseres. Disse medlemmer viser til at pensjon kan utgjøre en vesentlig kostnadsforskjell når offentlige tjenester settes ut på anbud. Som representantforslaget viser til, har man over en tid sett at det særlig er pensjonsvilkårene til de ansatte som kommer under press. Disse medlemmer mener derfor at det må vurderes hvordan arbeidstakernes pensjonsvilkår kan sikres ved bruk av anbud, virksomhetsoverdragelse, franchiseorganisering, skifte av leverandør mv.

Disse medlemmer viser i den forbindelse til at det pågår flere utredninger som er relevante for den utfordringen som reises i forslaget. Det vises i den forbindelse til statsrådens svarbrev til komiteen, datert 15. september 2015, der det fremgår at partene i privat sektor har blitt enige om å evaluere overgangen til ny avtalefestet pensjon, senest i 2017. Statsråden viser også til det arbeidet som ble igangsatt 12. juni 2015 sammen med partene når det gjelder tjenestepensjon til offentlig ansatte, og at utforming av AFP i offentlig sektor er en del av dette arbeidet. I første omgang utarbeides en rapport som er ventet ferdig før utgangen av 2015.

En problemstilling som ikke er tatt opp i representantforslaget, gjelder ideelle aktører. Disse medlemmer viser til at regjeringen 10. april 2015 nedsatte et ekspertutvalg som skal vurdere eventuell statlig dekning av ideelle organisasjoners historiske pensjonskostnader. Mange av de ideelle aktørene som leverer tjenester til det offentlige, har tradisjonelt hatt offentlige tjenestepensjoner for sine ansatte. Kostnadene har etter hvert blitt så store at mange av de ideelle aktørene vurderer om de er i stand til å levere slike tjenester i fremtiden. Flere av dem har også byttet arbeidsgiverorganisasjon, for å komme inn under rimeligere pensjonsordninger.

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen vurdere hvordan det kan motvirkes at bruk av anbud i offentlig sektor, herunder ved virksomhetsoverdragelse og skifte av leverandør, svekker ansattes pensjonsvilkår.»

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti ønsker et godt, trygt og forutsigbart pensjonssystem i Norge. Arbeidstakere kan i dag oppleve store tap i pensjon som følge av at arbeidsplassen deres privatiseres. En lovendring som sikrer ansattes pensjon ved konkurranseutsetting vil gjøre hverdagen tryggere for mange. Den vil også gjøre det enklere å rekruttere til særlig helse- og omsorgssektoren, hvor det er et stort behov for personale i årene som kommer. Å forhindre dårlige pensjonsordninger i denne sektoren vil være avgjørende for om man lykkes med det.

Dette medlem viser til at det ble arrangert høring om forslaget 2. november 2015, der LO Kommune, LO Stat, Unio, Akademikerne, YS og Handel og Kontor var til stede. Arbeidstakerorganisasjonene støttet forslaget og ba om at nødvendige endringer i lov og regelverk blir iverksatt så raskt som mulig.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen foreslå en lovendring som gjør det mulig å etablere likeverdige pensjonsordninger uavhengig av driftsform, jf. sykepleierordningen, eller gir ansatte rett til å beholde minst like gode pensjonsytelser som før ved privatisering av virksomhet i offentlig sektor.»