Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Vedlegg

Jeg viser til representantforslaget fra stortingsrepresentanten Audun Lysbakken om kompetanseløft i barnehagen.

Barnehageloven stiller krav om utdanning for pedagogisk leder i barnehagen. Bakgrunnen for dette kravet er at de ansattes kompetanse er den viktigste enkeltfaktoren for at barn skal trives og utvikle seg i barnehagen. I forskrift om pedagogisk bemanning er det bestemt at ”det skal være minimum en pedagogisk leder per 14-18 barn når barna er over tre år og en pedagogisk leder per 7-9 barn når barna er under tre år og barnas daglige oppholdstid er over seks timer.”

Dersom barnehageeier ikke lykkes med å skaffe det antall pedagogiske ledere som er bestemt i forskrift om pedagogisk bemanning § 1, har eier to valg:

1) Eier kan søke kommunen om midlertidigdispensasjon fra norm for pedagogisk bemanning, jf. forskrift om pedagogisk bemanning § 3.

2) Eier kan søke kommunen om dispensasjon fra utdanningskravet, jf. forskrift om midlertidig og varig dispensasjon og unntak fra utdanningskravet for styrer og pedagogisk leder.

Forslagsstillers forslag om å fjerne kommunens mulighet til å gi varige dispensasjoner fra dagens krav om barnehagelærerutdanning for pedagogisk leder innebærer en endring av forskriften beskrevet i alternativ 2. Jeg vil understreke at det er regjeringens ambisjon i Sundvolden-erklæringen å heve kvaliteten i barnehagene og utdanne flere pedagoger til barnehagesektoren.

Jeg er enig i at det er gode grunner til å vurdere å endre reglene om varig dispensasjon. Kunnskapsdepartementet utreder dette nærmere, og vil se det i forbindelse med øvrig regelverk som regulerer bemanning i barnehagene.

NOVA har på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet studert utvikling i sysselsettingen av personer med barnehagelærerutdanning ved hjelp av registerdata. Hovedfunnet i undersøkelsen er at stadig flere barnehagelærere arbeider i barnehage, og de er blitt en mer stabil arbeidskraft. Særlig stabile er de som tar barnehagelærerutdanning samtidig som de arbeider i barnehage. Jeg er veldig glad for at stadig flere barnehagelærere jobber i barnehage og at utviklingen nå går riktig vei. Det er også meget positivt at mange barnehagelærere blir værende i barnehagene i mange år. Barnehagelærerne er nå den mest stabile arbeidsgruppen i barnehagesektoren.

Samtidig har mange regioner, herunder Oslo, Akershus og Rogaland betydelige utfordringer med å oppfylle dagens pedagognorm. Regjeringen vil derfor prioritere å sikre at dagens pedagognorm oppfylles før man eventuelt vurderer forslag om 50 prosent barnehagelærerdekning. Regjeringen vil vurdere særskilte tiltak for å styrke rekrutteringen i områder som opplever de største utfordringene.

Gjennom strategien Kompetanse for framtidens barnehage satser regjeringen offensivt på tiltak for blant annet å rekruttere og beholde flere barnehagelærere. Vi har i 2015 styrket arbeidet med kompetanse- og rekrutteringstiltak med 60 mill. kroner. Et viktig tiltak er arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning (ABLU) som bidrar til å øke antall barnehagelærere der behovet er størst. Det er også igangsatt en offensiv satsing på lederutdanning for styrere, for å bidra til å rekruttere og beholde dyktige ansatte.