5. Komiteens tilråding
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slike
vedtak:
Rammeområde 4
(Utenriks)
I
På statsbudsjettet for 2016 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner | Kroner | |
Utgifter | |||||
100 | Utenriksdepartementet | ||||
1 | Driftsutgifter | 2 100 185 000 | |||
21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 12 231 000 | |||
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 17 250 000 | |||
70 | Erstatning av skader på utenlandske ambassader | 998 000 | |||
71 | Diverse tilskudd | 25 205 000 | |||
72 | Hjelp til norske borgere i utlandet | 169 000 | |||
103 | Regjeringens fellesbevilgning for representasjon | ||||
1 | Driftsutgifter | 49 439 000 | |||
104 | Kongefamiliens offisielle reiser til utlandet | ||||
1 | Driftsutgifter | 9 558 000 | |||
115 | Næringsfremme-, kultur- og informasjonsformål | ||||
1 | Driftsutgifter, kan nyttes under post 70 | 17 122 000 | |||
70 | Tilskudd til næringsfremme-, kultur- og informasjonsformål, kan overføres, kan nyttes under post 1 | 49 242 000 | |||
116 | Deltaking i internasjonale organisasjoner | ||||
70 | Tilskudd til internasjonale organisasjoner | 1 551 475 000 | |||
117 | EØS-finansieringsordningene | ||||
75 | EØS-finansieringsordningen 2009–2014, kan overføres | 1 250 000 000 | |||
76 | Den norske finansieringsordningen 2009–2014, kan overføres | 1 150 000 000 | |||
118 | Nordområdetiltak mv. | ||||
1 | Driftsutgifter, kan nyttes under post 70 og 71 | 31 967 000 | |||
70 | Nordområdetiltak og prosjektsamarbeid med Russland, kan overføres, kan nyttes under post 1 | 300 079 000 | |||
71 | Støtte til utvikling av samfunn, demokrati og menneskerettigheter mv., kan overføres, kan nyttes under post 1 | 60 905 000 | |||
76 | Tilskudd til internasjonale klima- og miljøtiltak, kan overføres | 38 530 000 | |||
119 | Globale sikkerhetstiltak | ||||
1 | Driftsutgifter, kan nyttes under post 70 | 2 083 000 | |||
70 | Globale sikkerhetstiltak, kan overføres, kan nyttes under post 1 | 12 003 000 | |||
140 | Utenriksdepartementets administrasjon av utviklingshjelpen | ||||
1 | Driftsutgifter | 1 431 636 000 | |||
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 30 257 000 | |||
141 | Direktoratet for utviklingssamarbeid (Norad) | ||||
1 | Driftsutgifter | 236 172 000 | |||
144 | Fredskorpset | ||||
1 | Driftsutgifter | 45 101 000 | |||
150 | Bistand til Afrika | ||||
78 | Regionbevilgning for Afrika, kan overføres | 2 094 640 000 | |||
151 | Bistand til Asia | ||||
78 | Regionbevilgning for Asia, kan overføres | 591 500 000 | |||
152 | Bistand til Midtøsten og Nord-Afrika | ||||
78 | Regionbevilgning for Midtøsten og Nord-Afrika, kan overføres | 556 000 000 | |||
153 | Bistand til Latin-Amerika | ||||
78 | Regionbevilgning for Latin-Amerika, kan overføres | 80 000 000 | |||
160 | Sivilt samfunn og demokratiutvikling | ||||
1 | Driftsutgifter | 22 110 000 | |||
70 | Sivilt samfunn, kan overføres | 1 955 471 000 | |||
77 | Utvekslingsordninger gjennom Fredskorpset, kan overføres | 142 000 000 | |||
161 | Næringsutvikling | ||||
70 | Næringsutvikling, kan overføres | 139 000 000 | |||
75 | NORFUND – tapsavsetting | 375 000 000 | |||
162 | Overgangsbistand | ||||
70 | Overgangsbistand | 200 000 000 | |||
163 | Nødhjelp, humanitær bistand og menneskerettigheter | ||||
70 | Nødhjelp og humanitær bistand, kan overføres | 4 389 042 000 | |||
72 | Menneskerettigheter, kan overføres | 298 300 000 | |||
164 | Fred, forsoning og demokrati | ||||
70 | Fred, forsoning og demokratitiltak, kan overføres | 390 900 000 | |||
71 | ODA-godkjente land på Balkan, kan overføres | 175 000 000 | |||
72 | Global sikkerhet, utvikling og nedrustning, kan overføres | 154 700 000 | |||
73 | Andre ODA-godkjente OSSE-land, kan overføres | 365 500 000 | |||
165 | Forskning, kompetanseheving og evaluering | ||||
1 | Driftsutgifter | 120 537 000 | |||
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 237 000 000 | |||
70 | Forskning, kan overføres | 148 000 000 | |||
71 | Faglig samarbeid, kan overføres | 305 900 000 | |||
166 | Miljø og bærekraftig utvikling mv. | ||||
70 | Ymse tilskudd, kan overføres | 5 500 000 | |||
72 | Internasjonale miljøprosesser og bærekraftig utvikling, kan overføres | 767 200 000 | |||
74 | Fornybar energi, kan overføres | 470 000 000 | |||
167 | Flyktningtiltak i Norge, godkjent som utviklingshjelp (ODA) | ||||
21 | Spesielle driftsutgifter | 7 381 924 000 | |||
168 | Kvinners rettigheter og likestilling | ||||
70 | Kvinners rettigheter og likestilling, kan overføres | 293 500 000 | |||
169 | Global helse og utdanning | ||||
1 | Driftsutgifter | 15 958 000 | |||
70 | Global helse, kan overføres | 3 065 000 000 | |||
73 | Utdanning, kan overføres | 1 732 000 000 | |||
170 | FN-organisasjoner mv. | ||||
70 | FNs utviklingsprogram (UNDP) | 565 000 000 | |||
71 | FNs befolkningsfond (UNFPA) | 401 000 000 | |||
72 | FNs barnefond (UNICEF) | 505 000 000 | |||
73 | Verdens matvareprogram (WFP), kan overføres | 237 000 000 | |||
74 | FNs Høykommissær for flyktninger (UNHCR) | 350 000 000 | |||
75 | FNs organisasjon for palestinske flyktninger (UNRWA) | 125 000 000 | |||
76 | FN og globale utfordringer, kan overføres | 223 300 000 | |||
77 | FNs aidsprogram (UNAIDS), kan overføres | 120 000 000 | |||
78 | Bidrag andre FN-organisasjoner mv., kan overføres | 187 300 000 | |||
79 | Eksperter, junioreksperter og FNs fredskorps, kan overføres | 47 000 000 | |||
81 | Tilskudd til internasjonal landbruksforskning, kan overføres | 105 000 000 | |||
82 | FNs organisasjon for kvinners rettigheter og likestilling (UN Women), kan overføres | 75 000 000 | |||
83 | Verdens helseorganisasjon (WHO), kan overføres | 183 500 000 | |||
171 | Multilaterale finansinstitusjoner | ||||
70 | Verdensbanken, kan overføres | 841 000 000 | |||
71 | Regionale banker og fond, kan overføres | 820 500 000 | |||
72 | Strategisk samarbeid med multilaterale utviklingsbanker og finansinstitusjoner, kan overføres | 110 500 000 | |||
172 | Gjeldslette og gjeldsrelaterte tiltak | ||||
70 | Gjeldsslette, betalingsbalansestøtte og kapasitetsbygging, kan overføres | 270 000 000 | |||
480 | Svalbardbudsjettet | ||||
50 | Tilskudd | 302 891 000 | |||
Totale utgifter | 40 362 280 000 | ||||
Inntekter | |||||
3100 | Utenriksdepartementet | ||||
1 | Diverse gebyrer ved utenriksstasjonene | 16 180 000 | |||
2 | Gebyrer for utlendingssaker ved utenriksstasjonene | 167 132 000 | |||
5 | Refusjon spesialutsendinger mv. | 46 697 000 | |||
Totale inntekter | 230 009 000 |
II
Merinntektsfullmakter
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2016 kan:
1.
overskride bevilgningen under | mot tilsvarende merinntekter under |
kap. 100 post 1 | kap. 3100 postene 2 og 5 |
kap. 140 post 1 | kap. 3140 post 5 |
Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen, og berører derfor også kap. 1633 post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.
Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.
2. overskride bevilgningen under kap. 166 Miljø og bærekraftig utvikling mv., post 70 Ymse tilskudd, mot tilsvarende inntekter under kap. 3166 Miljø og bærekraftig utvikling mv., post 1 Salgsinntekter fra salg av bistandseiendommer som er finansiert over bistandsbudsjettet, og som ikke er avskrevet i forhold til innlemmelse i husleieordningen. Ubenyttede inntekter fra slikt salg kan tas med ved beregning av overførbart beløp under kap. 166 Miljø og bærekraftig utvikling mv., post 70 Ymse tilskudd.
III
Omdisponeringsfullmakt
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2016 kan omdisponere inntil 2 mill. kroner per tiltak fra kap. 166 Miljø og bærekraftig utvikling mv., post 70 Ymse tilskudd, til øvrige ODA-godkjente bevilgninger. Beslutning om bruk av midler utover dette og inntil 6 mill. kroner treffes av Kongen.
IV
Agio/Disagio
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2016 gis fullmakt til å utgiftsføre/inntektsføre uten bevilgning kursgevinst og -tap som følge av justering av midlene ved utenriksstasjonene under kap. 100/3100 Utenriksdepartementet og kap. 140/3140 Utenriksdepartementets administrasjon av utviklingshjelpen, post 89 Agio/Disagio.
V
Bruk av opptjente rentemidler
Stortinget samtykker i at opptjente renter på tilskudd som er utbetalt fra Norge til tematisk støtte, multi-bi-prosjekter, samarbeidsprosjekter, stat-til-stat-bistand, støtte til internasjonale og lokale ikke-statlige aktører, kan benyttes til tiltak som avtales mellom Utenriksdepartementet og den enkelte mottaker.
VI
Tilsagnsfullmakter
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2016 kan gi tilsagn om:
1. støtte utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. | Post | Betegnelse | Samlet ramme |
117 | EØS-finansieringsordningene | ||
75 | EØS-finansieringsordningen 2009–2014 | 535,0 mill. kroner | |
76 | Den norske finansieringsordningen 2009–2014 | 210,7 mill. kroner | |
161 | Næringsutvikling | ||
70 | Næringsutvikling | 45,0 mill. kroner | |
166 | Miljø og bærekraftig utvikling mv. | ||
74 | Fornybar energi | 30,0 mill. kroner |
2. tilskudd til utvikling av en vaksine mot pneumokokkbakterien innenfor initiativet Advance Market Commitments for Vaccines (AMC) med inntil USD 57 mill. i perioden 2009–2017 under kap. 169 Global helse og utdanning.
3. tilskudd til International Finance Facility for Immunisation II (IFFlm II) med inntil 1 500 mill. kroner i perioden 2010–2020 under kap. 169 Global helse og utdanning, samt fravike stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av tilskudd før det er behov for å dekke de aktuelle utgiftene og bruke tilskudd som sikkerhet for lån.
4. tilskudd til en global finansieringsordning for kvinne- og barnehelse med inntil 3 600 mill. kroner samlet i perioden 2015–2020 under kap. 169 Global helse og utdanning.
5. tilskudd til Vaksinealliansen Gavi med inntil 6 250 mill. kroner i perioden 2016–2020 over kap. 169, post 70 Global helse.
VII
Garantifullmakter
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2016 kan:
1. gi garantier innenfor en ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar for inntil 20 mill. kroner for å minske norske importørers risiko ved direkte import fra utviklingsland, jf. kap. 161 Næringsutvikling.
2. inngå garantier for perioden 2013–2018 for avtaler om kjøp av prevensjonsimplantater til bruk i utviklingsland, innenfor en ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar for inntil USD 140 mill. Prevensjonsimplantatene skal være godkjent av Verdens helseorganisasjon (WHO), og avtalene skal være inngått med det formål å oppnå prisreduksjoner.
VIII
Dekning av forsikringstilfelle
Stortinget samtykker i at Kongen i 2016 kan inngå avtaler om forsikringsansvar for utstillinger ved visningsinstitusjoner i utlandet innenfor en totalramme for nye og gamle garantier på inntil 3 600 mill. kroner. Forsikringsansvaret omfatter tap og skade under transport, lagring og i visningsperioden.
IX
Toårige budsjettvedtak
Stortinget samtykker i at Norge kan slutte seg til toårige budsjettvedtak i FAO, WHO, ILO, UNIDO, OECD, WTO, IAEA, IEA, Havbunnsmyndigheten, Den internasjonale havrettsdomstolen, Rwandadomstolen, Jugoslaviadomstolen, Mekanismen for internasjonale straffedomstoler (MICT) og for regulært bidrag til FN.
X
Ettergivelse av fordringer
Stortinget samtykker i at Kongen i 2016 kan:
1. ettergi statlige fordringer på utviklingsland i samsvar med kriteriene i handlingsplanen av 2004 Om gjeldslette for utvikling for inntil 500 mill. kroner under Garantiinstituttet for eksportkreditts gamle portefølje (gammel alminnelig ordning og den gamle særordningen for utviklingsland). Fordringene verdsettes til faktisk utestående beløp på ettergivelsestidspunktet.
2. ettergi statlige fordringer på Sudan som stammer fra den norske skipseksportkampanjen (1976–1980) for inntil 1 050 mill. kroner under Garantiinstituttet for eksportkreditts gamle portefølje (gammel alminnelig ordning og den gamle særordningen for utviklingsland). Fordringene verdsettes til faktisk utestående beløp, inklusive påløpte renter, på ettergivelsestidspunktet. Gjeldsettergivelsen gjennomføres uten bevilgning over bistandsbudsjettet og uten å belaste den norske gjeldsplanens ramme.
XI
Utbetaling av tilskudd
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2016 gis unntak fra bestemmelsene i stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av gitte bevilgninger på følgende måte:
1. Utbetalinger av norske medlemskapskontingenter, pliktige bidrag og andre bidrag til internasjonale organisasjoner Norge er medlem av, kan foretas i henhold til regelverket til den enkelte organisasjon.
2. Utbetalinger av tilskudd til utviklingsformål kan foretas en gang i året dersom avtaler om samfinansiering med andre givere innenfor utviklingssamarbeidet tilsier det.
3. Eventuelle utbetalinger av regjeringens gave til TV-aksjoner kan i sin helhet utbetales som et engangsbeløp.
4. Utbetalinger av tilskudd til Climate Investment Fund (CIF) kan foretas i samsvar med fondets prosedyrer for fondsoppbygging.
5. Utbetalinger av tilskudd til følgende fond forvaltet av Den europeiske bank for gjenoppbygging og utvikling (EBRD) kan foretas i henhold til regelverket til det enkelte fond: Early Transition Countries Fund, Eastern Europe Energy Efficiency and Environment Partnership Fund, Eastern Europe Energy Efficiency and Environment Partnership Regional Fund, EBRD Water Fund, EBRD Southern and Eastern Mediterranean Multi-Donor Account og EBRD-Ukraine Stabilisation and Sustainable Growth Multi-Donor Account.
6. Utbetalinger av tilskudd til følgende fond forvaltet av NATO kan foretas i henhold til regelverket til det enkelte fond: Professional Development Programme for Civilian Personnel in the MoD and Other Security Institutions in Georgia, Ukraine Trust Fund for Military Career Transition.
7. Utbetalinger av bidrag til Northern Dimension Environment Partnership Support Fund (NDEP), Chernobyl Shelter Fund (CSF) og Nuclear Safety Account (NSA) kan foretas i samsvar med fondets prosedyrer for fondsoppbygging.
XII
Bruk av gjeldsbrev og raskere trekk på gjeldsbrev
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2016 kan fravike bevilgningsreglementet § 3 annet ledd ved utstedelse av gjeldsbrev i forbindelse med kapitalpåfyllinger under Det internasjonale utviklingsfondet, Det asiatiske utviklingsfondet, Det afrikanske utviklingsfondet og Den globale miljøfasiliteten.
XIII
Deltakelse i kapitaløkninger i internasjonale banker og fond
Stortinget samtykker i at:
1. Norge deltar i den sjette generelle kapitaløkningen i Den afrikanske utviklingsbanken med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av til sammen SDR 30 340 000. Innbetalingen foretas i løpet av årene 2011–2018, og belastes kap. 171 Multilaterale finansinstitusjoner, post 71 Regionale banker og fond.
2. Norge i forbindelse med formalisering av Sør-Sudans medlemskap i Afrikabanken, deltar i en selektiv kapitaløkning i Den afrikanske utviklingsbanken (AfDB) med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av til sammen UA 570 000. Innbetalingen foretas i løpet av årene 2016–2023, og belastes kap. 171 Multilaterale finansinstitusjoner, post 71 Regionale banker og fond. Kapitaløkningen innebærer også en økning i den norske statsgarantien i AfDB med UA 8 930 000.
3. Norges andel i den sjette kapitalpåfyllingen i AfDB økes med motverdien i norske kroner av UA 50 000 per år i 2015 og 2016 som følge av reallokering av aksjer. Innbetalingen belastes kap. 171 Multilaterale finansinstitusjoner, post 71 Regionale banker og fond. Den norske garantirammen i AfDB økes med UA 1 590 000.
4. Norge deltar i kapitalpåfyllingen til Den interamerikanske utviklingsbankens (IDB) organisasjon for privat sektor, Inter-American Investment Corporation (IIC), med en andel på USD 10,1 mill. innbetalt i syv årlige avdrag for perioden 2016–2022. Innbetalingene belastes kap. 171 Multilaterale finansinstitusjoner, post 71 Regionale banker og fond.
5. Norge deltar i kapitalpåfyllingen i Den globale miljøfasiliteten (GEF) med en innbetalt andel på inntil 432 mill. kroner over perioden 2014–2018. Innbetalingene belastes kap. 166 Miljø og bærekraftig utvikling mv., post 72 Internasjonale miljøprosesser og bærekraftig utvikling
6. Norge deltar i kapitalpåfyllingen i Det grønne klimafondet (GCF) med en innbetalt andel på inntil 1,6 mrd. kroner over perioden 2015–2018. Innbetalingene belastes kap. 166 Miljø og bærekraftig utvikling mv., post 72 Internasjonale miljøprosesser og bærekraftig utvikling.
7. Norge deltar i den tiende kapitalpåfyllingen av det internasjonale landbruksutviklingsfondet (IFAD10) med en andel på 315 mill. kroner for perioden 2016–2018, innbetalt i tre årlige bidrag. Innbetalingene belastes kap. 171 Multilaterale finansinstitusjoner, post 71 Regionale banker og fond.
Rammeområde 8
(Forsvar)
I
På statsbudsjettet for 2016 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner | Kroner | |
Utgifter | |||||
1700 | Forsvarsdepartementet | ||||
1 | Driftsutgifter | 378 953 000 | |||
73 | Forskning og utvikling, kan overføres | 33 108 000 | |||
1710 | Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg | ||||
1 | Driftsutgifter, kan overføres | 3 457 740 000 | |||
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres, kan nyttes under kap. 1760, post 45 | 300 592 000 | |||
46 | Komponentutskifting, kan overføres | 56 279 000 | |||
47 | Nybygg og nyanlegg, kan overføres, kan nyttes under kap. 1761, post 47 | 1 472 025 000 | |||
1716 | Forsvarets forskningsinstitutt | ||||
51 | Tilskudd til Forsvarets forskningsinstitutt | 188 763 000 | |||
1719 | Fellesutgifter og tilskudd til foretak under Forsvarsdepartementet | ||||
1 | Driftsutgifter | 329 345 000 | |||
21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres, overslagsbevilgning | 118 541 000 | |||
43 | Til disposisjon for Forsvarsdepartementet, kan overføres | 15 229 000 | |||
71 | Overføringer til andre, kan overføres | 58 779 000 | |||
78 | Norges tilskudd til NATOs og internasjonale driftsbudsjetter, kan overføres | 267 540 000 | |||
1720 | Felles ledelse og kommandoapparat | ||||
1 | Driftsutgifter | 3 842 312 000 | |||
1723 | Nasjonal sikkerhetsmyndighet | ||||
1 | Driftsutgifter | 224 962 000 | |||
1725 | Fellesinstitusjoner og -utgifter under Forsvarsstaben | ||||
1 | Driftsutgifter | 2 009 923 000 | |||
70 | Renter låneordning, kan overføres | 9 408 000 | |||
71 | Overføringer til andre, kan overføres | 19 156 000 | |||
1731 | Hæren | ||||
1 | Driftsutgifter | 5 262 935 000 | |||
1732 | Sjøforsvaret | ||||
1 | Driftsutgifter | 3 890 479 000 | |||
1733 | Luftforsvaret | ||||
1 | Driftsutgifter | 4 759 844 000 | |||
1734 | Heimevernet | ||||
1 | Driftsutgifter | 1 213 630 000 | |||
1735 | Etterretningstjenesten | ||||
21 | Spesielle driftsutgifter | 1 549 955 000 | |||
1740 | Forsvarets logistikkorganisasjon | ||||
1 | Driftsutgifter | 1 295 007 000 | |||
1760 | Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg | ||||
1 | Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 1760, post 45 | 1 408 348 000 | |||
44 | Fellesfinansierte investeringer, nasjonalfinansiert andel, kan overføres | 56 546 000 | |||
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres, kan nyttes under kap. 1761, post 45 | 5 081 182 000 | |||
48 | Fellesfinansierte investeringer, fellesfinansiert andel, kan overføres | 71 500 000 | |||
75 | Fellesfinansierte investeringer, Norges tilskudd til NATOs investeringsprogram for sikkerhet, kan overføres, kan nyttes under kap. 1760, post 44 | 87 549 000 | |||
1761 | Nye kampfly med baseløsning | ||||
1 | Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 1761, post 45 | 162 482 000 | |||
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 6 948 915 000 | |||
47 | Nybygg og nyanlegg, kan overføres | 1 440 635 000 | |||
1790 | Kystvakten | ||||
1 | Driftsutgifter | 1 043 933 000 | |||
1791 | Redningshelikoptertjenesten | ||||
1 | Driftsutgifter | 865 496 000 | |||
1792 | Norske styrker i utlandet | ||||
1 | Driftsutgifter | 703 768 000 | |||
1795 | Kulturelle og allmennyttige formål | ||||
1 | Driftsutgifter | 264 839 000 | |||
72 | Overføringer til andre | 2 564 000 | |||
Totale utgifter | 48 892 262 000 | ||||
Inntekter | |||||
4700 | Forsvarsdepartementet | ||||
1 | Driftsinntekter | 2 371 000 | |||
4710 | Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg | ||||
1 | Driftsinntekter | 4 287 229 000 | |||
47 | Salg av eiendom | 99 863 000 | |||
4719 | Fellesinntekter til foretak under Forsvarsdepartementet | ||||
1 | Driftsinntekter | 791 000 | |||
4720 | Felles ledelse og kommandoapparat | ||||
1 | Driftsinntekter | 67 066 000 | |||
4723 | Nasjonal sikkerhetsmyndighet | ||||
1 | Driftsinntekter | 9 182 000 | |||
4725 | Fellesinstitusjoner og -inntekter under Forsvarsstaben | ||||
1 | Driftsinntekter | 60 682 000 | |||
4731 | Hæren | ||||
1 | Driftsinntekter | 65 911 000 | |||
4732 | Sjøforsvaret | ||||
1 | Driftsinntekter | 54 305 000 | |||
4733 | Luftforsvaret | ||||
1 | Driftsinntekter | 183 233 000 | |||
4734 | Heimevernet | ||||
1 | Driftsinntekter | 6 012 000 | |||
4740 | Forsvarets logistikkorganisasjon | ||||
1 | Driftsinntekter | 76 263 000 | |||
4760 | Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg | ||||
1 | Driftsinntekter | 29 085 000 | |||
48 | Fellesfinansierte investeringer, inntekter | 71 536 000 | |||
4790 | Kystvakten | ||||
1 | Driftsinntekter | 1 079 000 | |||
4791 | Redningshelikoptertjenesten | ||||
1 | Driftsinntekter | 802 216 000 | |||
4792 | Norske styrker i utlandet | ||||
1 | Driftsinntekter | 10 296 000 | |||
4795 | Kulturelle og allmennyttige formål | ||||
1 | Driftsinntekter | 9 684 000 | |||
4799 | Militære bøter | ||||
86 | Militære bøter | 500 000 | |||
Totale inntekter | 5 837 304 000 |
II
Merinntektsfullmakter
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2016 kan benytte alle merinntekter til å overskride enhver utgiftsbevilgning under Forsvarsdepartementet, med følgende unntak:
a. Inntekter fra militære bøter kan ikke benyttes som grunnlag for overskridelse.
b. Inntekter ved salg av større materiell kan benyttes med inntil 75 pst. til overskridelse av bevilgningen under kap. 1760 Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg, post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold.
Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen, og berører derfor også kap. 1633 post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.
Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.
III
Bestillingsfullmakter
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2016 kan:
1. foreta bestillinger ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye bestillinger og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap.
Post
Betegnelse
Samlet ramme
1720
Felles ledelse og kommandoapparat
1
Driftsutgifter
430 mill. kroner
1725
Fellesinstitusjoner og -utgifter under Forsvarsstaben
1
Driftsutgifter
75 mill. kroner
1731
Hæren
1
Driftsutgifter
30 mill. kroner
1732
Sjøforsvaret
1
Driftsutgifter
910 mill. kroner
1733
Luftforsvaret
1
Driftsutgifter
1 500 mill. kroner
1734
Heimevernet
1
Driftsutgifter
65 mill. kroner
1740
Forsvarets logistikkorganisasjon
1
Driftsutgifter
1 320 mill. kroner
1760
Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg
1
Driftsutgifter
100 mill. kroner
44
Fellesfinansierte investeringer, nasjonalfinansiert andel
80 mill. kroner
45
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold
17 000 mill. kroner
48
Fellesfinansierte investeringer, fellesfinansiert andel
165 mill. kroner
1761
Nye kampfly med baseløsning
45
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold
30 245 mill. kroner
1790
Kystvakten
1
Driftsutgifter
2 080 mill. kroner
1791
Redningshelikoptertjenesten
1
Driftsutgifter
60 mill. kroner
1792
Norske styrker i utlandet
1
Driftsutgifter
25 mill. kroner
1795
Kulturelle og allmennyttige formål
1
Driftsutgifter
2 mill. kroner
2. gi Forsvarets forskningsinstitutt fullmakt til å ha økonomiske forpliktelser på inntil 60 mill. kroner ut over det som dekkes av egne avsetninger.
IV
Tilsagnsfullmakter
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2016 kan gi tilsagn om økonomisk støtte ut over bevilgningen, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. | Post | Betegnelse | Samlet ramme |
1700 | Forsvarsdepartementet | ||
73 | Forskning og utvikling | 68 mill. kroner |
V
Nettobudsjettering av salgsomkostninger
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2016 kan trekke salgsomkostninger ved salg av materiell og fast eiendom fra salgsinntekter før det overskytende inntektsføres under kap. 4760 Nyanskaffelser av materiell og nybygg og nyanlegg, post 45 Store nyanskaffelser og kap. 4710 Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg, post 47 Salg av eiendom.
VI
Personell
Stortinget samtykker i at:
1. Forsvarsdepartementet i 2016 kan fastsette lengden på førstegangstjenesten, repetisjonstjenesten og heimevernstjenesten slik det går frem av Prop. 1 S (2015–2016).
2. Enheter oppsatt med frivillig heimevernspersonell kan overføres til forsvarsgrener og fellesinstitusjoner, og benyttes i operasjoner i utlandet.
VII
Investeringsfullmakter
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2016 kan:
1. starte opp nye investeringsprosjekter, herunder større bygg- og eiendomsprosjekter, som er presentert som nye prosjekter i Prop. 1 S (2015–2016), innenfor de kostnadsrammer som der er omtalt.
2. endre tidligere godkjente prosjekter som anført i Prop. 1 S (2015–2016), herunder endrede kostnadsrammer.
3. starte opp og gjennomføre materiellinvesteringer, byggeprosjekter og innredningsprosjekter av lavere kategori.
4. nytte bevilgningen på den enkelte investeringspost, hhv. post 44, 45, 47 og 48 fritt mellom formål, bygg- og eiendomskategorier, anskaffelser og prosjekter som presentert i Prop. 1 S (2015–2016).
5. gjennomføre konsept- og definisjonsfasen av planlagte materiellanskaffelser.
6. igangsette planlegging og prosjektering av bygge-, anleggs- og innredningsprosjekter innenfor rammen av bevilgningen på de respektive poster.
7. inkludere gjennomføringskostnader i investeringsprosjektene for innredning, eiendom, bygg og anlegg på postene 45, 46 og 47.
VIII
Fullmakter vedrørende fast eiendom
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2016 kan:
1. avhende fast eiendom uansett verdi til markedspris når det ikke foreligger annet statlig behov for eiendommen. Eiendommene skal normalt legges ut for salg i markedet, men kan selges direkte til fylkeskommuner eller kommuner til markedspris, innenfor EØS-avtalens bestemmelser. Dersom eiendommene er aktuelle for frilufts- eller kulturformål, kan de selges på samme vilkår til Statskog SF hvis ikke fylkeskommuner eller kommuner ønsker å kjøpe eiendommene. Likeledes kan eiendommer som er nødvendige for å oppfylle samfunnets målsetting om å opprettholde en selvfinansiert sivil luftfart, selges direkte til Avinor AS. Dette gjelder følgende eiendomskategorier:
a. rullebaner, taksebaner med tilhørende sikkerhetsområder, flyoppstillingsplasser og andre arealer og infrastruktur for flyoperasjoner
b. terminal innrettet mot det service- og tjenestebehov som forbrukere og myndigheter har bruk for
c. områder for kollektiv og privat tilbringertjeneste
d. kontorer og lignende
e. eiendommer for fremtidig utbygging
2. avhende fast eiendom til en verdi av inntil 100 000 kroner vederlagsfritt eller til underpris når særlige grunner foreligger.
IX
Tidspunkt for belastning av utgiftsbevilgninger
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2016 kan belaste utgiftsbevilgninger for bestillinger gjennom NSPA (NATO Support Agency), andre internasjonale organisasjoner eller andre lands myndigheter fra det tidspunkt materiell blir bestilt, selv om levering først skjer senere i budsjettåret eller i et etterfølgende budsjettår.