EØS-komiteen vedtok den 25. februar 2015 å innlemme
i EØS-avtalen kommisjonsforordning (EU) nr. 452/2014 av 29. april
2014 om fastsettelse av tekniske krav og administrative framgangsmåter for
luftfartsvirksomhet utøvd av tredjestatsoperatører i samsvar med
europaparlaments- og rådsforordning (EU) nr. 216/2008.
Kommisjonsforordning (EU) nr. 452/2014 av 29. april
2014 fastsetter detaljerte regler for operatører fra tredjestater
som er engasjert i kommersiell lufttransport i, til og ut av EU/EØS-området.
Forordningen fastsetter regler for utferdigelse, opprettholdelse,
tilbakekalling og suspensjon av autorisasjon.
Forordningen stiller krav om at disse operatørene må
få utstedt en egen tillatelse fra det europeiske flysikkerhetsbyrået
(EASA), som sikrer at operatørene oppfyller EUs krav til flysikkerhet
for tredjestatsoperatører. Tredjestatsoperatørene skal overholde
de krav som følger av gjeldende ICAO-standarder.
Forordningen inneholder definisjoner av kommersiell
flytransport, flygninger og tredjestatsoperatører.
Kommisjonsforordning 452/2014 har som formål
å sørge for en tilfredsstillende balanse mellom effektiv behandling
av tillatelser til tredjestatsoperatører og ivaretakelse av et høyt
sikkerhetsnivå innen EU/EØS-området. Forordningen vil medføre at
søknadsprosessen for tredjestatsoperatører blir enklere og mer harmonisert,
noe som norske myndigheter vurderer som positivt. Ved at det stilles
felles krav til flysikkerhet som skal ivaretas av EASA på vegne
av samtlige EU/EØS-stater, vil regelverket på sikt kunne øke flysikkerheten
innen EU/EØS-området.
Den største endringen i forhold til dagens ordning
er at myndigheten til å kontrollere og gi sikkerhetsmessig autorisasjon
til tredjelandsoperatører overføres fra de enkelte medlemsstatene
i EU/EØS til EASA. Metodene som skal brukes i forbindelse med søknader
og undersøkelser, vil være mer omfattende enn det som praktiseres
i Norge i dag.
Forordning 452/2014 foreslås gjennomført i norsk
rett ved fastsettelse av en ny forskrift som gjør EASAs godkjenning
av tredjestatsoperatører gyldig i Norge.
Forordningen gir EASA myndighet til å foreta den
flysikkerhetsmessige vurderingen av tredjestatsoperatører som skal
fly til, fra eller innen Norge, og innebærer en begrenset myndighetsoverføring.
Den vurderes derfor til å være av særlig stor viktighet, slik at
Stortingets samtykke til godkjennelse av EØS-komiteens beslutning
er nødvendig etter Grunnloven § 26 annet ledd.
Det er i dag Luftfartstilsynet som behandler
søknader om tillatelse fra tredjestats luftfartsoperatører. Innføringen
av forordningen forventes ikke å få budsjettmessige konsekvenser
for Luftfartstilsynet eller andre statlige myndigheter.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kjell-Idar Juvik, Ingvild Kjerkol, Sverre Myrli, Magne Rommetveit
og Eirin Sund, fra Høyre, Torill Eidsheim, lederen Linda C. Hofstad Helleland,
Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Ingebjørg
Amanda Godskesen, Åse Michaelsen og Roy Steffensen, fra
Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne
Sjelmo Nordås, og fra Venstre, Abid Q. Raja, ser positivt
på innlemmelse i EØS-avtalen av forordning nr. 452/2014 om fastsettelse
av tekniske krav og administrative fremgangsmåter for luftfartsvirksomhet utøvd
av tredjestatsoperatører.
Komiteen vil understreke at en
tillatelse etter forordningen ikke i seg selv gir tredjestatsoperatører rett
til å fly i EU/EØS-området. Operatørene må søke om trafikktillatelse
i tråd med eksisterende luftfartsavtaler, hvilket betyr at for Norges
del er det fortsatt Luftfartstilsynet som vil ha det endelige ordet.
Komiteen ser det som en styrke
at det nå stilles felles krav til flysikkerhet. Regelverket vil
kunne medføre en administrativ besparelse for Luftfartstilsynet
i tillegg til at EASAs vurdering vil kunne danne et godt grunnlag
for Luftfartstilsynets vurdering av trafikktillatelser.
Komiteen vil påpeke at metodene
som skal brukes i forbindelse med søknader og undersøkelser, vil
være mer omfattende enn det som praktiseres i Norge i dag. Det er
viktig at Norge benytter seg av sin møte-, forslags- og uttalelsesrett
i EASAs styre for å kunne fremme norske interesser.
Komiteens utkast til innstilling har vært forelagt utenriks-
og forsvarskomiteen til uttalelse, jf. vedtak i Stortinget av 26.
mai 2015.
Utenriks- og forsvarskomiteen uttaler følgende
i brev av 10. juni 2015:
«Utenriks- og forsvarskomiteen viser til transport-
og kommunikasjonskomiteens utkast til innstilling datert 4. juni
2015 vedrørende Prop. 123 S (2014-2015) Samtykke til godkjenning
av EØS-komiteens beslutning nr. 28/2015 av 25. februar 2015 om innlemmelse
i EØS-avtalen av forordning (EU) nr. 452/2014 om fastsettelse av
tekniske krav og administrative framgangsmåter for luftfartsvirksomhet utøvd
av tredjestatsoperatører.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser
til transport- og kommunikasjonskomiteens utkast til innstilling
vedrørende Prop. 123 S (2014-2015) og har ingen ytterligere merknader.
Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti sine medlemer i komiteen merkar seg
at det i proposisjonen ikkje kjem fram opplysningar som tyder på
at dagens praksis, der Luftfartstilsynet har ansvaret for å kontrollere
og gje autorisasjon for flysikkerheit til tredjelandsoperatørar,
ikkje tek vare på flytryggleiken i Noreg på ein god måte.
Desse
medlemene vil peike på at det heller ikkje ser ut til at regjeringa
har prøvd ovanfor EU å sikre at Noreg held på det mynde me så langt
har hatt på dette området. Når ein ikkje ser klåre teikn til veikskap med
dagens ordning, burde det vere sjølvsagt at ei kvar norsk regjering
vil prøve å vareta Noreg sin suverenitet og sjølvråderett. Desse
medlemene meiner regjeringa her har vist manglande vilje til å halde
fast på norsk sjølvråderett.
Desse medlemene ser
det som problematisk at regjeringa legg opp til ei løysing der Noreg
gjev frå seg suverenitet utan ein meir omfattande og prinsipiell debatt
om spørsmålet. Den korte tidsramma for handsaming av denne saka
er ikkje eigna til å handsame den på ein så grundig måte som naudsynt.
Desse
medlemene merkar seg at regjeringa legg opp til at Stortinget skal
gje sitt samtykke til EØS-komiteens avgjerd etter Grunnlova § 26
andre ledd. Ei kvar avståing av norsk suverenitet krev bruk av §
115 i Grunnlova, som krev ¾ fleirtal for at Noreg kan gje frå seg
råderett på eit sakleg avgrensa område. Det står ikkje står noko
i Grunnlova om at ei «mindre suverenitetsavståing» eller ei avgrensa
overføring av mynde kan gjerast ved bruk av § 26 gjennom eit simpelt
fleirtal i Stortinget. Desse medlemene vil peike på at Stortinget
har utvikla ein praksis med å sjå bort frå § 115 sjølv om det ikkje
finst noko dekning for ein slik praksis i Grunnlova.
Desse
medlemene peiker på at Grunnlova § 115 fyrste avsnitt krev at Noreg
er «tilslutta eller sluttar seg til» den internasjonale organisasjonen
som får overført kompetanse å utøve makt i Noreg og som etter Grunnlova
elles er lagt til norske statsorgan. Dersom dette vilkåret ikkje
er oppfylt i den konkrete saka kan ikkje Stortinget bruke § 115.
Desse medlemene viser til Prop. 123 S (2014-2015), som slår fast at
Noreg ikkje vil ha røysterett og dermed ikkje vil delta på lik line
med andre EU-statar i avgjerdprosessane i EASA. Noreg kan difor
ikkje reknast å vere tilslutta EASA i tråd med kravet i Grunnlova
§ 115.
Desse medlemene vil på dette grunnlaget hevde at
Stortinget, ut i frå Grunnlova, ikkje har høve til å slutte Noreg
til EASA. For å kunne gjere dette må anten regjeringa syte for at
Noreg får like retter som dei andre EU-landa som er tilslutta EASA,
eller så må Stortinget gjere eit vedtak etter Grunnlova § 121, som
medfører ei endring av Grunnlova.
Desse medlemene
viser på dette grunnlaget til at Stortinget ikkje kan slutta Noreg
til EASA. Dersom Stortinget ynskjer å slutte Noreg til EASA må saka sendast
attende til regjeringa, slik at regjeringa kan sikre Noreg røysterett
og fulle rettar som medlem av EASA.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti, viser til det initiativ som er tatt for
å vurdere praksis med hensyn til overføring av vedtakskompetanse
som er «lite inngripende» i Grunnlovens kompetanseregler. Dette
medlem mener overføringen av vedtakskompetanse til EASA illustrerer
betydningen av at det nå blir gjort en prinsipiell gjennomgang av
denne praksisen og ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med
dette på egnet måte.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre,
viser til sine respektive partiers merknader i uttalelsen fra utenriks-
og forsvarskomiteen av 10. juni 2015.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser
til uttalelsen fra utenriks- og forsvarskomiteen av 10. juni 2015. Dette
medlem viser til egne merknader fra Kristelig Folkepartis medlem
i utenriks- og forsvarskomiteen. Dette medlem slutter
seg til disse merknadene.
Komiteens medlem fra Senterpartiet viser
til uttalelsen fra utenriks- og forsvarskomiteen av 10. juni 2015. Dette
medlem viser til egne merknader fra medlemmene fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti i utenriks- og forsvarskomiteen. Dette
medlem slutter seg til disse merknadene.
Komiteen viser til proposisjonen
og merknadene og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Stortinget samtykker i
godkjenning av EØS-komiteens beslutning nr. 28/2015 av 25. februar
2015 om innlemmelse i EØS-avtalen av forordning (EU) nr. 452/2014
om fastsettelse av tekniske krav og administrative framgangsmåter
for luftfartsvirksomhet utøvd av tredjestatsoperatører.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den
11. juni 2015
Linda C. Hofstad Helleland | Torill Eidsheim |
leder | ordfører |