2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Else-May Botten, Ingrid Heggø, Odd Omland og Knut Storberget, fra Høyre, Frank Bakke-Jensen, Ingunn Foss, Gunnar Gundersen og Ove Trellevik, fra Fremskrittspartiet, Morten Ørsal Johansen, Øyvind Korsberg og Jørund Rytman, fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette Hjemdal, fra Senterpartiet, lederen Geir Pollestad, og fra Venstre, Pål Farstad, viser til at Stortinget i den forrige meldingen, St.meld. nr. 40 (2006–2007) satte som forutsetning at modellen for forvaltning av kongekrabben skulle evalueres etter fem år. Komiteen registrerer at modellen med delt forvaltning har vært vellykket. Man har klart å utvikle et kommersielt fiske i øst, samtidig som man evner å holde bestanden under kontroll med et utrenskningsfiske i vest.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet, er tilfredse med den økende verdiskapingen av krabbefisket, og støtter regjeringen i de forvaltningsmessige endringene som er gjort for ytterligere å profesjonalisere fisket.
Flertallet viser til at krav om båtstørrelse på minimum seks meter er riktig av hensyn til sikkerheten for utøverne, og en bedre behandling av råstoffet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet er tilfredse med den økende verdiskapingen fra kongekrabbefisket og støtter en videreføring av det todelte forvaltningsregimet. Det er viktig å sikre at kongekrabben som ressurs blir utnyttet på best mulig måte innenfor det todelte forvaltningssystemet. Disse medlemmer vil påpeke at det fortsatt er viktig å overvåke miljøpåvirkningen. Disse medlemmer viser til at tilskuddsordningen fortsatt vil være et viktig tiltak for å begrense spredningen, og at det er viktig å videreføre tilskuddsordningen.
Komiteen viser til at i meldingen varsler regjeringen innføring av et krav til aktivitet og omsetning i andre fiskerier for å få tildelt kvote i kongekrabbefisket.
Komiteen støtter dette og viser til at den forrige meldingen satte som betingelse at det var de som mistet tilgang på fiske på grunn av krabbens inntreden, som skulle få kvote i fisket. Den andre og nå aktuelle begrunnelsen er behovet for profesjonelle fiskere som kan ivareta fangsten i et fiske der en større del av krabbene leveres levende til markedet. Å pleie et marked for levende krabbe har vist seg meget positivt både for å utvide markedene og for å øke verdiskapingen av fisket. Det er også en markedsorientert begrunnelse for den foreslåtte endringen av kvoteårets start til 1. januar. Komiteen er enig med regjeringen i et prinsipp der markedets behov vektlegges høyere når man utarbeider reguleringer for dette fisket. Et markedsorientert fangstmønster vil bidra til ytterligere økt verdiskaping, noe reguleringsregimet bør legge til rette for.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet er kjent med at hovedbegrunnelsen for å gi kvoter til kongekrabbe var at de som var mest plaget av kongekrabbens inntreden og av den grunn mistet tilgang til fiske, var de som skulle få kvoter i fisket.
Dette vil også gjelde dem med båter under seks meter. Med aktivitetskrav og kvotefordelingstabell vil kvoten til fartøyene under seks meter være meget begrenset, og det bør ikke utløse de store ekstra kontrolltiltakene. Det må stilles strenge krav som sikrer god dyrevelferd ved at fartøy har dekksplass for krabben om bord, noe som bidrar til å ivareta sikkerheten under utøvelsen av fisket.
Komiteen er kjent med at det fra fiskerne i Måsøy kommune har vært etterlyst en mulighet for å kunne delta i det kommersielle fisket. Måsøy er en grensekommune, og også kommunen har påpekt dilemmaet med at man i garn- eller linefiskeri får problemer med at kongekrabbefisket opptar gamle fiskefelt, og på den måten er til hinder for det tradisjonelle fisket.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet støtter likevel regjeringens syn der Måsøy-fiskerne ikke tillates kvote i den kommersielle sonen med begrunnelsen at eventuelt inntektstap kompenseres med krabbefisket i fri sone, og at det ville bli store problemer med kontrollen om et grenseoverskridende fiske skulle tillates.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener at også fiskerne fra Måsøy er berørte på grunn av krabbens inntreden, både ved at krabben kan være til hinder for tradisjonelt fiske og indirekte gjennom grenseproblematikk opp mot kommersielle fangstområder. Det bør være mulig å lage en ordning der de som ønsker det kan søke om å få kvote i det kommersielle området, men at de da er avskåret fra å drive desimeringsfiske i den perioden de driver i det kommersielle fiske. Dette for å imøtekomme kontrollaspektet. En båt som søker om å få delta i det kommersielle fiske må oppgi perioden det skal fiskes i, for eksempel januar og februar. Når kvoten i det kommersielle fisket er tatt opp, kan man igjen fiske i desimeringsområdet. Det må på samme måte være lov for båter som har kvote og er bosatt øst for Nordkapp (grensen for det kommersielle området) å få drive med desimeringsfiske etter at den kommersielle kvoten er tatt opp.
Det er ønskelig at flest mulig av fiskerne i Måsøy skal drive med desimeringsfiske. Ved å gi dem tilgang til det kommersielle fisket vil de få en sikrere inntekt slik at de kan investere i utstyr for krabbefiske. Disse medlemmer mener videre at det også her må tas med et forpliktende og konkret utformet aktivitetskrav i desimeringsfisket, f.eks. i form av levert kvantum desimeringskrabbe, for at de skal få kvote i de kommersielle områdene.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen åpne for at fiskere fra Måsøy i et begrenset omfang kan delta i det kommersielle fisket.»
Disse medlemmer støtter at det blir innført en kvotestige basert på omsetning av annen fisk, slik regjeringen foreslår. Disse medlemmer påpeker at enkelte tradisjonelle fiskerier er vanskeliggjorte, på grunn av kongekrabben, eksempelvis fjordfiske etter rognkjeks og flyndre, slik at man til en viss grad vil kunne være negativt berørt av kongekrabben selv om det ikke er levert fangst. Disse medlemmer påpeker også at skillet mellom fiskere på blad A og B med henholdsvis halv og hel kvote er opphørt. Disse medlemmer ber om at både øvre og nedre grense i en slik modell blir overvåket nøye, og evaluert etter en tid. Det forutsettes konsultasjon med Sametinget før det eventuelt gjøres nye endringer.
Komiteen registrerer at det i meldingen fremheves at kongekrabben som del av opplevelsesturismen har utviklet seg meget positivt. Komiteen har også fått innspill på at det gjeldende regimet for tildeling av turistkvote er for komplisert, og anmoder regjeringen om å forenkle prosessene rundt dette. Det er også naturlig at den positive utviklingen i dette reiselivssegmentet følges opp av en økning i kvoten avsatt til turistfiske. Den avsatte kvoten er i dag på to tonn. Signalene fra næringa antyder at en dobling ikke på noe vis vil være til ugunst for reiselivsaktørene.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet er tilfredse med at høringsuttalelsene i stort støtter regjeringens syn. Det har ved komitébehandling ikke meldt seg noen som ville delta på en høring om meldingen, noe disse medlemmer tolker som at det er stor enighet om den valgte modellen.