Store Norske Spitsbergen Kulkompani AS (SNSK)
driver kullgruvevirksomhet på Svalbard gjennom det heleide datterselskapet
Store Norske Spitsbergen Grubekompani AS (SNSG). Om lag 95 pst.
av produksjonen eksporteres. Gruvevirksomheten foregår i Svea og
Lunckefjell, som er lokalisert 50 km syd for Longyearbyen. I tillegg
har SNSG noe produksjon i Gruve 7 ved Longyearbyen. Om lag 35 pst.
av kullet fra Gruve 7 leveres til det lokale energiverket. SNSK
arbeider også med å utvikle selskapets eiendommer på Svalbard og
utnytte kompetansen som ligger i konsernet. Konsernet har i dag om
lag 270 ansatte. Arbeidsplassene knyttet til kullgruvedriften har
i mange år bidratt vesentlig til stabil, helårlig norsk aktivitet
og bosetting på Svalbard. Selskapet har et ressursgrunnlag som gir
muligheter til kulldrift på Svalbard i lang tid. SNSK-konsernet
eier betydelige grunneiendommer og infrastruktur på Svalbard.
I Meld. St. 27 (2013–2014) Et mangfoldig og verdiskapende
eierskap, fremgår det at målet med statens eierskap i SNSK er å
bidra til at samfunnet i Longyearbyen opprettholdes og videreutvikles
på en måte som understøtter de overordnede målene i norsk svalbardpolitikk.
Selskapet skal drives på forretningsmessig grunnlag. Staten, ved
Nærings- og fiskeridepartementet, eier 99,94 pst. av aksjene i SNSK.
Øvrige aksjer eies av private.
Som følge av en betydelig reduksjon i kullprisen de
siste årene kombinert med store urealiserte tap på valutasikringsavtaler,
har SNSG kommet i en svært krevende situasjon. Samtidig er markedsutsiktene
for kull dårlige. Selskapet kan ikke drives videre uten å tilføres
likviditet. Styret i SNSK la på denne bakgrunnen frem et forslag
til en tiltaksplan for departementet 16. januar 2015. I tiltaksplanen
ble departementet som eier anmodet om å gi lån til konsernet på 450
mill. kroner, inkludert 50 mill. kroner til utvikling av ny virksomhet.
Departementet legger med dette frem forslag
om å styrke likviditeten i SNSG med 500 mill. kroner. Det foreslås
at 295 mill. kroner tilføres gjennom at staten kjøper grunneiendommer
og infrastruktur som i dag eies av SNSK-konsernet, og at 205 mill.
kroner tilføres ved at det bevilges et ansvarlig lån fra staten til
SNSK. Alle midlene stilles til disposisjon for drift i SNSG.
SNSK gis som en del av forslaget anledning til, på
visse vilkår, å forvalte grunneiendommer og infrastruktur som staten
kjøper fra selskapet. Lånet fra staten til SNSK vil bli gitt til
markedsvilkår, og slik at SNSKs betjening av lånet tilsvarer, og
avhenger av, SNSGs renter og avdrag til SNSK.
Forslaget innebærer at staten får direkte eierskap til
grunneiendommer og infrastruktur på Svalbard som i dag eies av SNSK-konsernet,
samtidig som det legges til rette for videre drift i SNSG.
Likviditetstilførselen legger i første omgang grunnlaget
for kullvirksomhet i et begrenset omfang i 2015 og 2016, men med
mulighet for drift ut over 2016. Sistnevnte vil bl.a. avhenge av
hvorvidt markedsforholdene utvikler seg positivt, hvorvidt selskapet
lykkes med kostnadsreduksjoner og ny finansiering. Dersom markedsforholdene
ikke bedrer seg, er det stor risiko for at kullvirksomheten i SNSG
innen utgangen av 2016 må avvikles.
Dersom Stortinget slutter seg til forslaget,
vil departementet inngå avtale med SNSK, SNSG og selskapets bankforbindelse
DNB om vilkårene for tilførsel av totalt 500 mill. kroner fra SNSK
til SNSG.
Fremtidsutsiktene for kullvirksomhet på Svalbard
er usikre. Regjeringen vil vurdere hvordan staten kan bidra til
omstilling for svalbardssamfunnet, og vil komme tilbake til dette
bl.a. i en egen stortingsmelding om Svalbard.
Det er departementets vurdering at det er hensiktsmessig
for staten å innløse øvrige aksjeeiere i SNSK, som eier 0,06 pst.
av aksjene. Dette kan gi staten som eier mer fleksibilitet ved håndtering
av den videre utviklingen av SNSK-konsernet. Departementet foreslår
derfor at Stortinget gir fullmakt til å utløse minoritetsaksjonærene
ved å fremsette et tilbud om innløsning i tråd med aksjerettslige
prinsipper.
Departementets forslag innebærer følgende endringer
på statsbudsjettet for 2015:
det bevilges 295
mill. kroner til eiendomskjøp i konsernet Store Norske Spitsbergen
Kulkompani AS over kap. 950, post 49 Kjøp av eiendom.
det bevilges 205 mill. kroner til lån fra
staten til Store Norske Spitsbergen Kulkompani AS, over kap. 950,
post 90 Lån til SNSK. Lånet løper til 31. desember 2016. Renten
settes til 15 pst. Det legges opp til at utviklingen i Store Norske
Spitsbergen Grubekompani AS er risikopunkt for lånet, og at rente
og hovedstol betales ved forfall.
det bevilges 205 mill. kroner til tapsavsetning
for lån til Store Norske Spitsbergen Kulkompani AS, over kap. 950,
post 50 Tapsavsetning, lån til SNSK, jf. nærmere forklaring nedenfor.
For 2015 budsjetteres det ikke med inntekter
til staten fra utleieforhold som SNSK i dag har på grunneiendommer
som skal kjøpes av staten, eller forvaltningshonorar til selskapet.
Dette med bakgrunn i at disse utleieinntektene i stor grad allerede
er gjort opp for i 2015, og fordi det vil ta noe tid å inngå endelige
avtaler med selskapet. Inntektene som tilfaller staten og forvaltningshonoraret
staten skal betale selskapet som følge av departementets forslag,
vil bli inntekts- og utgiftsført i de kommende årlige statsbudsjettene.
Regjeringen er innforstått med at det er stor
usikkerhet knyttet til den forretningsmessige utviklingen i SNSG,
og at likviditeten som stilles til rådighet for drift i SNSG må
betraktes som risikokapital med betydelig risiko for at den går
tapt frem mot utgangen av 2016. Risikoen håndteres budsjettmessig
ved at det foreslås å bevilge avsetning til eventuelle fremtidige
tap tilsvarende lånets størrelse. Bevilgningen til avsetning til
tap vil bli utgiftsført i 2015 og aktivert som en avsetning i kapitalregnskapet.
Dersom det oppstår tap, vil dette dekkes av denne tapsavsetningen.
Motsvarende vil det ved tilbakebetaling av hele eller deler av lånet
bli foretatt en inntektsføring av tilsvarende andel av tapsavsetningen.
Forslaget om fullmakt til å utløse minoritetsaksjonærene
i SNSK innebærer at staten kjøper 0,06 pst. av aksjene i selskapet,
som staten i dag ikke eier. Innløsningsbeløpet, som vil komme til
utbetaling i 2015, vil være av begrenset omfang.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Ingrid Heggø, Odd Omland og Knut Storberget, fra Høyre,
Frank Bakke-Jensen, Ingunn Foss, Gunnar Gundersen og Ove Trellevik,
fra Fremskrittspartiet, Morten Ørsal Johansen, Øyvind Korsberg og
Jørund Rytman, fra Kristelig Folkeparti, Line Henriette Hjemdal,
fra Senterpartiet, lederen Geir Pollestad, og fra Venstre, Pål Farstad,
viser til den økonomiske situasjonen som preger Store Norske Kulkompani
AS (SNSK). Som følge av en betydelig reduksjon i kullprisen de siste
årene kombinert med store urealiserte tap på valutasikringsavtalene,
har Store Norske Spitsbergen Grubekompani AS (SNSG) kommet i en
svært krevende situasjon. Samtidig er markedsutsiktene for kull
dårlige. Selskapet kan ikke drives videre uten å tilføres likviditet. Komiteen er
kjent med at styret i SNSK på denne bakgrunn la frem et forslag
til tiltaksplan for Nærings- og fiskeridepartementet 16. januar
2015. I tiltaksplanen ble staten som eier anmodet om å gi lån til
konsernet på 450 mill. kroner, inkludert 50 mill. kroner til utvikling
av ny virksomhet. Komiteen viser til at departementets
forslag om kjøp av eiendom for 295 mill. kroner og lån på 205 mill.
kroner skal gi grunnlag for fortsatt videre drift i SNSG frem til
2016 gitt forventet utvikling, samtidig som staten får kjøpt og
direkte kontroll med grunneiendommer og tilhørende infrastruktur
av betydning som SNSK-konsernet i dag eier. Departementets forslag
svekker ikke SNSK-konsernets grunnlag for videre drift på sikt,
og konsernet vil inntil videre få anledning til å leie tilbake grunneiendommer
og infrastruktur, som staten kjøper på forretningsmessige vilkår,
og som er relevant for selskapets virksomhet. Komiteen viser
til at departementets forslag skal legge et finansielt grunnlag
for minimumsdrift i SNSG i 2015 og 2016, og at videre drift etter
2016 avhenger blant annet av at markedsforholdene bedres og at selskapet
lykkes med kostnadsreduserende tiltak, samt ny finansiering for
videre drift og oppfaring.
Det er etter komiteens syn hensiktsmessig
at departementet innløser øvrige aksjeeiere i SNSK som eier 0,06 pst.
av aksjene. Dette for å sikre nødvendig fleksibilitet og handlingsrom
i tiden fremover.
Komiteen viser til at SNSK skal
drives på forretningsmessig grunnlag og bidra til å understøtte
de overordnede målene i norsk svalbardpolitikk. Komiteen viser
også til at gruvedriften i mange år har bidratt vesentlig til stabil,
helårig norsk aktivitet og bosetning på Svalbard. Komiteen merker
seg at svalbardsamfunnet over de siste årene har fått flere ben
å stå på, og at både forskning og reiseliv i dag er viktig for sysselsettingen.
Komiteen viser til at regjeringen
vil komme med en egen stortingsmelding om Svalbard, der situasjonen
for svalbardsamfunnet bl.a. vil sees i lys av utviklingen i SNSG.
I meldingen vil det være naturlig å vurdere hvilken rolle SNSK bør
ha i næringsutviklingen og i en omstilling av samfunnet på Svalbard framover.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet mener
at Store Norske bør ha en sentral rolle i omstillingen av samfunnet
på Svalbard, og mener at det haster med å komme i gang med denne
omstillingen.
Komiteen viser til
Innst. 291 S (2014–2015) i finanskomiteen angående Statens pensjonsfond
utlands investeringer i kull- og petroleumsselskaper der det ble
enighet om å utrede kriterier for å trekke fondet ut av «gruveselskaper
og kraftprodusenter som har en vesentlig del av sin virksomhet knyttet
til kull som brukes til energiformål». Innstillingen ble avgitt
etter at Prop. 118 S (2014–2015) ble oversendt Stortinget. Enigheten
i Innst. 291 S (2014–2015) har ingen direkte konsekvens for Store
Norske Spitsbergen Kulkompani, men understreker viktigheten av at selskapet
lykkes med sin strategi om å rette sin produksjon mot metallurgisk
industri som et marked med bedre betingelser.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak:
I
I statsbudsjettet for 2015 gjøres følgende endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
950 | | Forvaltning av statlig eierskap | |
| 49 (Ny) | Kjøp av eiendom, bevilges med
| 295 000 000 |
| 50 (Ny) | Tapsavsetning, lån til SNSK, bevilges med | 205 000 000 |
| 90 (Ny) | Lån til SNSK, bevilges med
| 205 000 000 |
II
Stortinget samtykker i at Nærings- og fiskeridepartementet
i 2015 kan utgiftsføre kjøp av aksjer uten bevilgning på kap. 950
Forvaltning av statlig eierskap, post 96 Aksjer i Store Norske Spitsbergen
Kulkompani AS slik at statens eierandel i selskapet økes til 100 pst.
Oslo, i næringskomiteen, den 4. juni 2015
Geir Pollestad | Øyvind Korsberg |
leder | ordfører |