Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

7. Politiets oppgaver

Politiet skal opprettholde alminnelig orden, forebygge og forhindre straffbare handlinger, og beskytte borgerne og deres lovlydige virksomhet. I tillegg har norsk politi en rekke forvaltningsoppgaver og oppgaver innenfor den sivile rettspleien. Det at politiet har et bredt spekter av oppgaver, er sett som ett av elementene i prinsippet om at politiet skal ha et sivilt preg.

Det er etter departementets mening ikke uten videre enkelt å sortere politiets oppgaveportefølje ved bruk av begreper som «kjerneoppgaver» og «tilleggsoppgaver». Politiets funksjon kjennetegnes i noen grad ved at den er vanskelig å definere og avgrense presist.

Det skal arbeides videre med helt eller delvis å overføre følgende oppgaver til andre aktører:

  • oppgaver med transport av varetektsinnsatte til kriminalomsorgen

  • oppgaver tilknyttet løse og farlige hunder til Mattilsynet eller kommunene

  • godkjenning av brukthandler til kommunene

  • forvaltning av hittegods til kommunene

  • avholdelse av skjønn

  • skiltmyndighet til Statens vegvesen

  • transport av psykisk syke til helsetjenesten

I samarbeid med andre berørte departementer vil Justis- og beredskapsdepartementet forberede de regelverksendringer mv. som er nødvendige for å gjennomføre endringer på disse områdene. Videre skal det vurderes nærmere om:

  • utstedelse av pass og meldingsordningen for EØS-borgere kan overføres til kommunene. Politifaglige og økonomiske hensyn utredes nærmere.

  • sekretariatsfunksjonen for forliksrådene kan overføres til kommunene. De administrative og økonomiske hensyn utredes nærmere.

Det er i dag utstrakt bruk av glattceller i politidistriktene, også i tilfeller hvor isolasjon ikke er påkrevd. Det skal gjennomføres forsøk med å overføre ivaretakelse av overstadig berusede personer til helsevesenet. Forsøket skal gjennomføres i minst ett politidistrikt.

Av ulike grunner legger ikke departementet opp til å utrede videre alle de oppgavene som politianalysen peker på. For noen av oppgavene skyldes dette primært at det er en sammenheng mellom oppgaven og øvrige politioppgaver som ikke bør svekkes, mens det for andre er avgjørende at oppgavene uansett vil måtte utføres på en hensiktsmessig måte, og at det vil være ressurskrevende å utruste andre organer for å overta dem. Behovet for, og hensiktsmessigheten av, å overføre en oppgave beror dessuten på om det kan være rom for en bedre organisering av oppgaveløsingen innenfor politiet. I proposisjonen går departementet noe nærmere inn på spørsmålet om overføring for en del av de oppgavene som det er pekt på i politianalysen.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, vil trekke frem at en av hovedanbefalingene i politianalysen var at politiet i større grad burde kunne konsentrere seg om politiets kjerneoppgaver. Politianalyseutvalget anbefalte således at enkelte polisiære oppgaver, en rekke forvaltningsoppgaver og de aller fleste oppgavene innen den sivile rettspleien utredes med tanke på overføring til andre etater.

Politianalysen pekte på at politiet i dag har for mange og uensartede oppgaver som er med på å vanskeliggjøre prioritering av kjerneoppgavene. Flertallet mener at hensiktsmessigheten av å overføre oppgaver dessuten beror på om det kan være rom for en bedre organisering av oppgaveløsingen innenfor politiet. Flertallet er enig i at det er nødvendig å endre politiets oppgaveportefølje for å understøtte politiets kjernevirksomhet, og mener at det er en forutsetning for å få et mer robust og handlekraftig politi.

Flertallet merker seg at det i Prop. 61 LS (2014–2015) konstateres at det arbeides videre med helt eller delvis å overføre følgende oppgaver til andre aktører:

  • Oppgaver med transport av varetektsinnsatte til kriminalomsorgen.

  • Oppgaver tilknyttet løse og farlige hunder til Mattilsynet eller kommunene.

  • Godkjenning av brukthandler til kommunene.

  • Forvaltning av hittegods til kommunene.

  • Avholdelse av skjønn.

  • Skiltmyndighet til Statens vegvesen.

  • Transport av psykisk syke til helsetjenesten.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet vil påpeke at prosjektet med overføring av oppgaver med transport av varetektsinnsatte fra politiet til kriminalomsorgen, på tross av tilfredsstillende faglige resultater, ikke frigjør politiårsverk i den skala som den økonomiske innsatsen på 25 mill. kroner i 2014 og 40 mill. kroner i 2015 skulle tilsi. Underveisevalueringen av pilotprosjektet viser at bare 21 årsverk er frigjort ved at Kriminalomsorgen har ansatt 40 nye medarbeidere. Dette er om lag halvparten av det som var forutsatt for prosjektet, og tallet inkluderer politifolk, arrestforvarere og administrativt personell. I tillegg utfører politiet fremdeles flere transporter selv enn antall risikotransporter skulle tilsi. Det er av vesentlig betydning at politiet ikke blir sittende igjen med oppgavene, om ansvaret og midlene permanent blir overført til kriminalomsorgen. Målsettingen må fremdeles være å frigjøre flest mulig operative politiårsverk, enten dette skjer ved overføring av oppgaver til kriminalomsorgen, eller ved å øke antallet arrestforvarere i politiet.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, merker seg at det videre skal vurderes nærmere om:

  • Utstedelse av pass og meldingsordningen for EØS-borgere kan overføres til kommunene.

  • Sekretariatsfunksjonen for forliksrådene kan overføres til kommunene.

Flertallet støtter vurderingene gjort av departementet for overføring av oppgaver.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet har merket seg at departementet vil utrede om det kan være grunnlag for å legge oppgavene med å utstede pass til kommunene. Disse medlemmer stiller seg positive til en slik utredning, men påpeker samtidig at en del oppgaver i tilknytning til passutstedelse og -fornyelse trolig fremdeles må ligge hos politiet på grunn av begrensningene som ligger i tilgangen til ulike registre. Dette kan for eksempel dreie seg om tilfeller hvor den som søker om pass eller fornyelse av pass er mistenkt eller siktet i en straffesak eller står i soningskø eller har meldeplikt for politiet. Ved overføring av oppgaver knyttet til pass til kommunene, bør derfor ressurser tilsvarende eventuelle restoppgaver bli værende i politiet.

Komiteens medlem fra Senterpartiet vil peke på verdien av at politiet også beholder et sivilt preg. Gjennom at folk oppsøker lensmannskontoret for ulike sivile tjenester, blir kontaktflaten mellom politiet og innbyggerne større. Publikums møte med et ufarlig politi blir viktigere og viktigere, blant annet som en følge av at vi er blitt et flerkulturelt samfunn. De sivile oppgavene har også større legitimitet når de blir utført av ordensmakten.

Dette medlem er videre skeptisk til å overlate oppgaven med passutstedelse til kommunene, og mener de lokale tjenestestedene håndterer dette godt i dag.