I punkt 14 presenteres de økonomiske, administrative
og distriktsmessige konsekvenser, så langt det lar seg gjøre.
Nærpolitireformen vil i en gjennomføringsfase samlet
medføre merutgifter. På sikt forventes imidlertid reformen å gi
betydelige gevinster, blant annet i form av økt kvalitet i oppgaveløsingen,
en mer effektiv ressursbruk og frigjøring av personell som kan brukes
til andre prioriterte oppgaver. Politidirektoratet arbeider nå med
en helhetlig gevinstrealiseringsplan knyttet til reformen.
Under gjennomføring av reformen vil det løpende
bli arbeidet med å få fram et best mulig underlagsmateriale for
beslutninger og budsjettmessige konsekvenser. Stortinget vil bli
forelagt dette på egnet måte i forbindelse med regjeringens årlige
budsjettframlegg.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, har
merket seg at gjennomføringsfasen av nærpolitireformen vil medføre
merutgifter. Flertallet forventer, som departementet,
at reformen vil bidra til økt kvalitet i oppgaveløsningen, mer effektiv
ressursbruk og frigjøre personell til prioriterte oppgaver. Flertallet ser
med forventning frem til PODs helhetlige gevinstrealiseringsplanen
ved reformen.
Flertallet legger til grunn at
regjeringens årlige budsjettfremlegg vil vise behovene og kostnadene knyttet
til gjennomføringen av reformen. Flertallet er oppmerksom
på at reformkostnadene er nødvendige for å sikre de vedtatte endringene
i politiet.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til at regjeringen ikke har skissert helhetlig gevinstrealisering
eller helhetlige merkostnader for politireformen.
Disse medlemmer påpeker at denne
åpenbare mangelen svekker Prop. 61 LS (2014–2015) sin legitimitet.
Komiteens medlem fra Senterpartiet noterer
at regjeringen ikke har utredet kostnader med reformen, herunder
reformens effekt på sikt. Dette medlem mener dette
svekker Prop. 61 L (2014–2015), og viser at regjeringens arbeidsmåte
har vært å konkludere før utredningen startet.