Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

10. Politiets desentraliserte struktur fremover – innledning

Politiet skal være tilgjengelig for innbyggerne i hele landet og levere kvalitativt gode polititjenester. Ut fra oppgavene må politi- og lensmannsetaten ha en desentralisert struktur. Den overordnede styringen av etaten og en del øvrige funksjoner må eller kan ivaretas nasjonalt, men som hovedinnretning skal etaten være desentralisert, og ha klare bånd til lokalmiljøene. Landet skal fortsatt være inndelt i politidistrikter. Hvert av politidistriktene skal organiseres i to nivåer.

Politidistriktene skal fortsatt være inndelt i lensmanns- og politistasjonsdistrikter. Dette er en forutsetning for politiets arbeid med oppgaver innen den sivile rettspleien.

Spørsmål om organiseringen av politiet lokalt vekker erfaringsmessig stort engasjement. Departementet understreker at organisering bare er et verktøy, og at ingen organisatorisk løsning i seg selv garanterer for en god polititjeneste. For utviklingen av norsk politi i dag, ser departementet følgende kriterier som sentrale:

  • Politiet må organiseres på en måte som innebærer at det kan styres og utvikles som ett politi, og slik at behov og ressurser kan ses i sammenheng.

  • Polititjenesten bør i stor grad være likeverdig uansett hvor man bor.

Departementet drøfter først spørsmål om utforming av politiets lokale struktur. Behovet for et godt nærpoliti understrekes, og departementet går inn på enkelte tiltak som kan være av betydning for å sikre nærpolitiet. Et annet tema vedrørende den lokale strukturen, er om politiet selv bør kunne treffe avgjørelser om endringer i denne. Departementet mener at det nå er gode grunner til å delegere slik myndighet til Politidirektoratet. Departementet drøfter også enkelte spørsmål om organiseringen av PSTs virksomhet i politidistriktene.

I proposisjonen beskrives en ny politidistriktsinndeling med 12 politidistrikter, og enkelte temaer vedrørende organiseringen av det enkelte politidistrikt.

Komiteen viser til at det i Prop. 61 LS (2014–2015) understrekes at:

«Politiet skal være tilgjengelig for innbyggerne i hele landet og levere kvalitativt gode polititjenester. Ut fra oppgavene må politi- og lensmannsetaten ha en desentralisert struktur.»

Dette er komiteen enig i.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet stiller seg undrende til at PST, med DSE i Oslo og lokale kontorer i politidistriktene, i svært liten grad drøftes av departementet. Lokale PST-kontor er både integrert i og underlagt politidistriktene samtidig som de er underlagt sjef PSTs instruksjonsmyndighet. I forbindelse med politireformen synes det derfor naturlig at man samtidig hadde sett på blant annet organisatorisk plassering, ledelse, styring og finansiering av stillingene ved de lokale PST-kontorene. Disse medlemmer noterer seg at både 22. juli-kommisjonen og Traavik-utvalget har kommet med anbefalinger om PSTs organisering og styring, som ikke følges opp her.