Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jette F. Christensen, Gunvor Eldegard og lederen Martin Kolberg, fra
Høyre, Erik Skutle og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet, Kenneth
Svendsen og Helge Thorheim, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Venstre, Abid Q. Raja, fra
Sosialistisk Venstreparti, Bård Vegar Solhjell, og fra Miljøpartiet
De Grønne, Rasmus Hansson, mener det er avgjørende å tilse
at all overvåkning foregår lovlig og er under demokratisk kontroll
i Norge. Det er avgjørende for publikums tillitt og trygghet og for
EOS-tjenestene selv. Komiteen mener EOS-utvalgets
årsrapport viser at utvalgets arbeid bidrar til dette. Erfaringene
har vist at kontrollen bidrar til å sikre enkeltindividets rettssikkerhet
og skaper tillit til at tjenestene opererer innenfor egne rettslige
rammeverk. Komiteen understreker at tilretteleggingsplikten slik
den er nedfelt i kontrolloven § 4, må forstås slik at tjenestene
har plikt til å opplyse om nye former for aktivitet innenfor utvalgets
kontrollområde og aktivt legge til rette for kontroll av denne.
Komiteen merker seg at utvalget
har gjennomført 25 inspeksjoner, ingen av dem uanmeldte. 39 saker
ble opprettet på eget tiltak som følge av funn fra inspeksjonene.
Komiteen merker seg at utvalget
i sin årsmelding også i år beskriver at EOS-tjenestene har tilrettelagt
for kontrollene og utvalgets arbeid.
Komiteen viser til utvalgets
årsmelding for 2011, 2012 og 2013, hvor det blir påpekt at saksbehandlingstiden
i klareringssaker er for lang i mange tilfeller. Komiteen viser
til sin egen uttalelse i Innst. 225 S (2013–2014). Der ble det fremholdt
en forventning om at den nyopprettede erfaringsbasen ville forbedre
behandling av sikkerhetsklareringssaker i metode og saksbehandlingstid.
Derfor anser komiteen det som bekymringsfullt at
situasjonen likevel ble forverret i 2014. Årsaken er innføring av
Mimir (saksbehandlingssystem for klareringssaker), samt manglende
personalressurser.
EOS-utvalget og Stortinget har gjentatte ganger bedt
om å få brakt disse forhold i orden, mens situasjonen har forverret
seg på bekostning av enkeltpersoner. Komiteen merker
seg at utvalget ber Stortinget behandle forholdet som egen sak. Komiteen har
merket seg at saksbehandlingstiden har vært gjenganger i Forsvaret
ved Ombudsmannsnemdas innberetninger om virksomheten. Komiteen vil
vise til brev av 15. desember 2014 fra Ombudsmannen for Forsvaret
til kontroll- og konstitusjonskomiteen med gjenpart til forsvarsministeren,
forsvarssjefen, Nasjonal sikkerhetsmyndighet og Forsvarets sikkerhetsavdeling.
Ettersom komiteens forventninger til at forholdet
vil bli brakt i orden ikke har blitt innfridd tidligere, ber komiteen Forsvarsdepartementet
om at nødvendige tiltak straks blir iverksatt for å få forholdene
brakt i orden.
Komiteen merker seg at EOS-utvalget
har tatt opp saker av eget tiltak på bakgrunn av den offentlige
debatten. Komiteen mener dette er en viktig del av
utvalgets arbeid og bidrar til økt tillit til deres og EOS-tjenestenes
arbeid.
Komiteen viser til utvalgets
kontroll av PST og deres drøftinger av praksis ved bruk av DocuLive
og Smart. Komiteen mener det er viktig å sikre at
personopplysninger så langt som mulig underlegges politiregisterlovens
behandlingsregime for person- og etterretningsopplysninger. Komiteen deler
utvalgets oppfatning av at alle personopplysninger som tjenesten
innhenter gjennom møter med sine kontakter, og som på føringstidspunktet
vurderes som relevante og nødvendige, bør legges inn i Smart. Komiteen merker
seg at PST ikke har et system for sperring av opplysninger som ikke
(lenger) er nødvendige og relevante for tjenesten, hvilket gjør
dagens praksis for behandling av personopplysninger i møtereferater
i DocuLive problematisk. Komiteen ber Justis- og
beredskapsdepartementet avklare forholdet mellom arkivlovens oppbevaringsplikt
og slettereglene i politiregisterloven.
Komiteen viser til utvalgets
kommentarer til egne undersøkelser av PST, NSM, FSA og E-tjenesten
og deler utvalgets forslag til forbedring. I årsrapportens kapittel
3.7 drøfter utvalget behov for lovjustering. Representanter fra komiteen vil
komme tilbake til dette i eget lovforslag.
I årsrapportens kapittel 4.5 trekker utvalget
frem behovet for ekstern evaluering av gjennomføring av sikkerhetssamtaler. Komiteen vil
understreke viktigheten av at dette arbeidet blir prioritert.
I årsrapportens kapittel 6.2 og 6.3 drøftes
tiltak som er satt i verk og virker etter hensikt for at kontrollene
enklere skal kunne gjennomføres. Komiteen understreker
viktigheten av at kontrollene blir gjort mulig uten at den som blir
kontrollert avgjør omfanget og forventer at et slikt samarbeid vil
fortsette.
Komiteen merker seg at utvalget
avventer Stortingets konklusjon på det prinsipielle spørsmålet om
bestemmelsene om utvalgets innsynsrett i lov og instruks skal gjelde
fullt ut også for E-tjenesten, eller om Stortingets vedtak fra 1999
skal opprettholdes. Komiteen viser til evalueringen
av EOS-utvalgets virksomhet og rammebetingelser/regelverk, og mandatet
for denne evalueringen. Evalueringsutvalget for EOS-utvalget skal
blant annet se nærmere på EOS-utvalgets mandat og verktøy og struktur
for samarbeidet mellom EOS-utvalget og de hemmelige tjenestene. Komiteen avventer
evalueringen før den tar stilling til spørsmålet om utvalgets innsynsrett
i lov og instruks skal gjelde fullt ut også for E-tjenesten.
Komiteen merker seg at utvalget
i årsmeldingen peker på behovet for enkelte endringer i kontrolloven
og kontrollinstruksen. Representanter for komiteen vil
komme tilbake og fremme forslag til endringer i loven og instruksen
i eget representantforslag.