Jeg viser til representantforslag 8:82 S (2014-2015)
hvor det fremmes fem konkrete forslag knyttet til bruk av bobiler.
Innledningsvis vil jeg fremheve at jeg er svært positiv
til å vurdere rammevilkårene for bobiler i Norge. Tidlig etter regjeringsskiftet
oktober 2013 ble det igangsatt arbeid på mange tema som berører
kjøretøytekniske spørsmål, deriblant tema rundt bobiler som tas
opp i forslaget.
Vegdirektoratet er gitt i oppdrag å utrede mulig endring
av forskrift om periodisk kjøretøykontroll, slik at bobiler med
tillatt totalvekt over 3500 kg kan få samme kontrollintervall som
M1-kjøretøy (dvs personbiler) med tillatt totalvekt 3500 kg eller
mindre.
Direktoratet er allerede godt i gang med dette
arbeidet og tar sikte på å gjennomføre høring av et slikt forslag
allerede i høst. Trafikksikkerhetsmessige konsekvenser av endret
kontrollintervall vil bli vurdert i forbindelse med høringen. Dersom
prosessen ikke viser avgjørende argumenter mot en slik endring,
vil den kunne komme på plass allerede ved årsskiftet. Samtidig blir det
vurdert om et slikt endret kontrollintervall bare skal gjelde for
M1-kjøretøy (avgifts)registrert som campingbil, eller om endringen
bør gjelde M1-kjøretøy i vektgruppen 3501-7500 kg generelt.
Høringen vil i tillegg ta opp kontrollordningen for
bevaringsverdige kjøretøyer, dvs om det skal gjøres en lemping av
kravene til periodisk kontroll for slike. Enten i form av lengre
kontrollintervaller, en mindre omfattende kontroll, eller fritak.
Jeg er positiv til å øke tillatt fartsgrense
for bobiler med totalvekt mellom 3,5 og 7,5 tonn.
Vegdirektoratet skal gjøre et arbeid med dette, hvor
de blant annet vurderer Miljø- og trafikksikkerhetsmessige konsekvenser
av en slik økning, hvordan en forskriftsbestemmelse skal utformes,
om det er nødvendig å stille særskilte krav for at bobilene skal
kunne kjøre i slik hastighet m.v.. Dette skal utredes og høres.
Jeg er positiv til å endre bomavgiften for alle
bobiler opp til 7,5 tonn, slik at disse behandles likt med personbiler
klasse M1 og bobiler under 3,5 tonn.
I Meld.St.25 (2014-2015) På
rett vei varsles det en gjennomgang av dagens takst- og rabattsystem
for bompenger. I den sammenheng vil departementet se nærmere på
vilkårene for kjøretøy som i dagens system betaler tungbiltakst
ved bompasseringer. Dette gjelder bobiler, men også en del pickup’er
og SUVer. Statens vegvesen har fått i oppdrag å utrede en ordning som
sikrer at bobiler betaler samme takst som lette kjøretøy. Vegvesenet
vil i løpet av kort tid komme med forslag til hvordan dette kan
løses og en tidsplan for når det kan være teknisk mulig å gjennomføre
en slik endring.
I forbindelse med innføring av AutoPASS-brikkelesing
på ferjepasseringer har det kommet klart fram at enkelte særbestemmelser
i regulativet for ferjetakster kompliserer innføring av automatiserte
løsninger.
Vegdirektoratet har derfor startet et arbeid
med å vurdere de økonomiske og tekniske konsekvensene ved å forenkle
særbestemmelser som kan være til hinder for automatiske løsninger.
Et bærende prinsipp for forenkling er at kjøretøyets samlede lengde,
inkludert last, skal være grunnlag for kategoriseringen som igjen
danner grunnlag for prisen. Dette innebærer også at bil med campingvogn
behandles likt med bobiler, ved at samlet lengde blir grunnlag for
prisen for begge disse kjøretøykategoriene.
Arbeidet med å beregne konsekvensene av forenklede
regler ventes å være klart høsten 2015.
På førerkortområdet er Norge, som følge av EØS-avtalen,
forpliktet til å følge EUs regelverk. Etter førerkortdirektivet
(direktiv 2006/126/EF) er førerkort i klasse B begrenset til kjøretøy
med en tillatt totalvekt på inntil 3500 kg, noe som i utgangspunktet
innebærer at man må ha førerett i en tyngre klasse, eksempelvis C1,
for å kjøre bobiler med en høyere tillatt totalvekt enn 3500 kg.
Direktivet åpner imidlertid for at førerettigheter som
tidligere er opparbeidet, fortsatt skal gjelde. Dette innebærer
at land som tidligere har hatt nasjonale regler som ga rett til
å kjøre bobiler med høyere totalvekt på førerkort klasse B, kan videreføre
dette for de som allerede har hatt slike rettigheter. I Norge innebærer
dette at alle som inntil 1979 hadde førerkortklasse 1 fortsatt fikk rett
til å kjøre bil inntil 7 500 kg, først ved et stempel i førerkortet
og fra 1997 ved at førerkortklasse C1(E) måtte påføres førerkortet.
Tilsvarende gjaldt også for de som hadde tatt norsk klasse B i perioden
1979-1992. Ordningen med slike overgangsbestemmelser er nærmere
regulert gjennom egne vedtak fra Kommisjonen.
Forslaget som tas opp er imidlertid en problemstilling
som opptar meg. Jeg vil derfor be om EU-Kommisjonens vurdering av
om direktivet gir handlingsrom for å etablere nasjonale løsninger
som kan tillate at det ikke kreves at førere av bobiler over 3500
kg må ha førerett i en tung førerkortklasse. Jeg vil vurdere dette
videre ut fra tilbakemeldingen jeg får fra Kommisjonen.
Det vises i forslaget til at man i Tyskland
arbeider for å øke vektgrensen til 4500 kg. Vegdirektoratet har
vært i kontakt med tyske myndigheter som ikke kjenner til noe slikt
initiativ fra deres side. De har imidlertid registrert et ønske
fra bobilmiljøet om en slik endring. Jeg vil holde meg orientert
om eventuelle ytterligere internasjonale initiativ i denne retning.