Vedlegg
Det vises til brev 6. mars 2015 fra næringskomiteen med spørsmål til ovennevnte proposisjon som er til behandling.
Det fremgår av proposisjonen at departementet, etter en vurdering, har konkludert med at det bør fremmes et forslag om et påbud om å ha på seg flyteutstyr rettet mot barn og ungdom. Begrunnelsen er at det ikke kan forventes at denne gruppen ivaretar sin egen sikkerhet i tilstrekkelig grad eller ser alle konsekvenser av egne eller andres handlinger. Videre fremgår det i proposisjonen at det, etter departementets syn, er usikkert om et generelt påbud om bruk av flyteutstyr vil ha noen vesentlig innvirkning på ulykkesstatistikken. Det er også vist til at et generelt påbud, dersom det skal ha ønsket effekt, bør følges opp med økte kontrolltiltak. En vesentlig økning av kontrollnivået for å håndheve påbudet vil gå ut over andre viktige oppgaver. Departementets vurderinger fremkommer under kap. 5.1.4 i proposisjonen.
Etter mitt syn har regjeringen derfor i proposisjonen utkvittert vedtak nr. 606 ved å foreslå at det innføres et påbud om bruk av flyteutstyr for barn og ungdom under 16 år. Jeg noterer meg at departementet likevel anmodes om å komme med en vurdering av hvordan et generelt påbud kan gjennomføres, herunder lovteknisk bistand. En mulig formulering kan være;
I fritidsbåt med lengde mindre enn åtte meter skal personer ha på seg egnet flyteutstyr ved utendørs opphold i båten når båten er i fart.
Komiteen stiller spørsmål til om departementets vurderinger i proposisjonen står seg også ved et påbud som ikke er aldersbetinget. Departementets syn er at merknadene knyttet til den foreslåtte bestemmelsen fortsatt står seg dersom det innføres et generelt påbud. Merknadene er i all hovedsak generelle. I kap. 12 annet avsnitt hvor begrepet ”båt” er omtalt fremgår det at at hensynet bak regelen tilsier at påbudet også gjelder ved vannsport og bruk av vannleker. Dette hensynet gjør seg også gjeldende dersom det innføres et generelt påbud. Videre er det i avsnitt fire under omtalen av begrepet ”utendørs” angitt at det kan oppstå farlig situasjoner ved bruk av flyteutstyr under dekk. Dette hensynet vil også omfatte bruk av flyteutstyr for voksne under dekk.
Brudd på et påbud om bruk av flyteutstyr kan straffes med bøter jf. § 28 og forenklet forelegg jf. § 42. Et generelt påbud om bruk av flyteutstyr i en ny § 23 a vil omfattes av disse sanksjonsbestemmelsene. Justis- og beredskapsdepartementet vil foreta nødvendige endringer i forskriften om forenklet forelegg for overtredelse av småbåtloven, slik at manglende bruk av flyteutstyr kan bøtelegges med hjemmel i forskriften.