Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Arild Grande, Hege Haukeland Liadal, Sonja Mandt og Rigmor Aasrud, fra Høyre, lederen Svein Harberg, Kårstein Eidem Løvaas og Mette Tønder, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Ib Thomsen, og fra Kristelig Folkeparti, Geir Jørgen Bekkevold, viser til forslaget fra stortingsrepresentantene Rigmor Aasrud, Hadia Tajik og Hege Haukeland Liadal om etablering av en nasjonal enhet mot kampfiksing og manipulering. Komiteen viser til at forslaget har som mål å forebygge, avdekke og reagere på kampfiksing i idretten.
Komiteen er enig med forslagsstillerne i at kampfiksing og manipulering er en alvorlig trussel for idretten, og mener det er viktig å slå hardt ned på slik virksomhet. Komiteen viser til brev fra kulturministeren datert den 10. oktober 2014 (vedlagt) som svar på familie- og kulturkomiteens henvendelse i forbindelse med dette representantforslaget, hvor hun skriver at Kulturdepartementet nå vurderer den konkrete utformingen av en nasjonal plattform som skal ha arbeidet mot manipulering av idrettskonkurranser som sitt ansvarsområde.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Kristelig Folkeparti, viser til høringsnotat om «oppheving av lov om forbud mot profesjonell boksing» fra Norges Idrettsforbund, der det legges frem påstander om at det er organisert kriminalitet, doping og kampfiksing innen profesjonell boksing. Det vises også til at det er velkjent fra mediene at doping og kampfiksing er nært knyttet til miljøer som er forbundet med organisert kriminalitet. Flertallet er overrasket over disse opplysningene som nå kommer fra Norges Idrettsforbund, og som var ukjent for Stortinget.
Kampfiksing og doping er også velkjente fenomen innenfor andre grener av norsk idrett, og komiteen er glad for at Norge er ett av 15 land som nylig har underskrevet Europarådet-konvensjonen (2014) mot kampfiksing, og at det er en reell vilje til å gjøre noe med dette viktige området og bruke de kontrollmekanismene som finnes i den organiserte idretten. Norge er det første landet som har ratifisert den nye konvensjonen (registrert hos Europarådet 9. desember 2014).
Komiteen bemerker at det er opprettet et samarbeidsforum med deltakelse fra NIF, Norges Fotballforbund, Lotteri- og stiftelsestilsynet, Norsk Tipping, Norsk Rikstoto, Det Norske Travselskap, Kripos og Kulturdepartementet. Gjennom samarbeidsforumet vil Kulturdepartementet kartlegge behovet for informasjonsutveksling mellom partene i Norge, og kravene som stilles til en effektiv ivaretakelse av de oppgavene som den nasjonale plattformen skal utføre.
Komiteen ser frem til samarbeidsforumets konklusjon og Kulturdepartementets vurdering.
Komiteen viser til at Stoltenberg-regjeringen tok initiativ til Nasjonal handlingsplan mot kampfiksing i idretten 2013–2015, med mål om å forebygge, avdekke og reagere på kampfiksing i idretten.
Komiteen viser også til at daværende kulturminister og justis- og beredskapsminister ved undertegningen av planen uttrykte behovet for å styrke kunnskapen, prioritere holdningsskapende arbeid, overvåke og regulere spillvirksomheten, styrke idrettens regelverk og styrke norsk deltakelse i internasjonalt samarbeid mot kampfiksing. Lotteri- og stiftelsestilsynet, Norsk Tipping AS, Norges Idrettsforbund og Norges Fotballforbund var aktive deltakere og undertegnet planen, som forutsatte felles innsats på tvers av sektorene.
Komiteen viser til at kampfiksing utgjør en alvorlig trussel imot idrettens grunnleggende verdier og mot spillmarkedet og Norsk Tippings avhengighet av tillit til sine produkter. Dette var også understreket i begrunnelsen for handlingsplanen.
Komiteen viser til statsrådens vurdering i svar til komiteen av 10. oktober 2014, hvor det bekreftes at regjeringen fortsetter både det nasjonale og internasjonale engasjementet som følger av handlingsplanen.
Videre viser komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet til Finansdepartementets svar til Arbeiderpartiets fraksjon i finanskomiteen på spørsmål 274.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Kristelig Folkeparti er overrasket over at det ikke er høyere tempo i arbeidet med å etablere en sterkere struktur, og hadde forventet at en nasjonal enhet/nasjonal plattform var kommet nærmere en realisering.
Ikke minst når en ser på tiltakene som presenteres knyttet til den internasjonale konvensjonen, er det jo åpenbart at Norge – på mange områder – allerede var godt i gang. Slik sett kunne det vært naturlig at Norge fortsatt var i front i dette arbeidet. Dette av hensyn til en svært skadelig virksomhet i Norge, men også for å gi drakraft til dette utenfor Norges grenser. Disse medlemmer vil minne om at flere norske utøvere har vært åpne om sine opplevelser rundt kampfiksing, at det foregår rekruttering til slik virksomhet via sosiale medier, og at politiet presenterte omfattende siktelser i juni 2013.
Disse medlemmer viser dessuten til at fenomenet var hovedtema på fagseminaret i samband med fjorårets idrettsgalla. Problemet omtales som minst like alvorlig som doping, og disse medlemmer ser ingen grunn til ytterligere utsettelser av etablering av en nasjonal enhet mot kampfiksing og manipulering.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen opprette en nasjonal enhet mot kampfiksing og manipulering. Formålet skal være å bidra til kunnskap, å overvåke og å gjøre det enkelt å melde ifra ved mistanker og henvendelser. Regjeringen bes fremme forslag til etablering av denne nasjonale enheten i statsbudsjettet for 2016.»