Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kjell-Idar Juvik, Ingvild Kjerkol, Sverre Myrli, Magne Rommetveit og Eirin Sund, fra Høyre, Torill Eidsheim, lederen Linda C. Hofstad Helleland, Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Ingebjørg Amanda Godskesen, Kjell Ivar Larsen og Kari Raustein, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til at prosjektet E134 Damåsen–Saggrenda i Buskerud er et viktig prosjekt for å bedre trafikkflyten, trafikksikkerhet og miljøet i og gjennom Kongsberg.
Komiteen viser til at prosjektet er omtalt i Meld. St. 26 (2012–2013) Nasjonal transportplan 2014–2023 med oppstart i første periode fra 2014 til 2017, og ser positivt på at denne fremdriften følges.
Komiteen viser til at prosjektet foreslås gjennomført innenfor en styringsramme på 4 140 mill. 2014-kroner og en kostnadsramme på 4 900 mill. 2014-kroner. Videre viser komiteen til at prosjektet vil ha byggestart våren 2015 og er planlagt ferdigstilt i 2019. Endelig viser komiteen til at prosjektet er vurdert av kvalitetssikrer å ha en positiv beregnet nytte uavhengig av nivået på bompengesatsene når det gjøres en samlet vurdering av de prissatte og de ikke-prissatte effektene.
Komiteen viser til at strekningen er den mest ulykkesutsatte på E134 i Buskerud, og at en oppgradering av denne strekningen vil være til fordel både for trafikksikkerhet og miljø. Særlig vil komiteen vise til at en ny gjennomfartsvei vil gi betydelige forbedringer for miljø og trafikkflyt langs dagens veinett.
Komiteen viser til at det legges opp til å innføre trafikkbegrensende ordninger på sidevegnettet, herunder også bompenger på noen omkjøringsveger. Komiteen mener det kan være grunn til å vurdere omfanget av disse tiltakene nærmere frem mot at prosjektet er ferdig og den første tiden etter at veien er åpnet. Komiteen fremmer på denne bakgrunn følgende forslag.
«Stortinget ber regjeringen frem mot at prosjektet er ferdig og i den første tiden etter at veien er åpnet, vurdere muligheten for å kunne redusere noen av restriksjonene som Prop. 49 S (2014–2015) legger opp til på sideveiene, herunder muligheten for å redusere antallet bomstasjoner. Regjeringen bes samtidig om å vurdere effekter og konsekvenser av eventuell trafikklekkasje på sideveiene.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, er opptatt av at bompengeinnkrevingen skal være effektiv og at kostnadene knyttet til innkreving og finansiering skal være så lave som mulig.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet vil peke på at lavere kostnader vil kunne komme bilistene til gode gjennom lavere bomtakster eller kortere innkrevingsperiode.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, viser til regjeringens varslede bompengereform med en prosess for sammenslåing til færre bompengeselskap, og at det da er naturlig at prosjektet E134 Damåsen–Saggrenda blir vurdert å inngå i ett av de fremtidige bompengeselskapene når disse er etablert.