Vedlegg
- Brev fra Helse- og omsorgsdepartementet v/statsråden
til helse- og
omsorgskomiteen, datert 27. november 2014
- Dokument 8:17 S (2014-2015) Representantforslag om
oppretting av Rjukan spesialistsenter, oppgaver og finansiering
- fra stortingsrepresentantene Kjersti Toppe, Per Olaf Lundteigen
og Janne Sjelmo Nordås
- Innen utløpet av første halvår 2015 opprette et spesialistsenter på Rjukan etter modell fra Hallingdal Sjukestugu
- I løpet av 2015 etablere en offentlig kø-forkortingsklinikk (friklinikk) på Rjukan
- Øremerke nødvendige omstillingsmidler til Helse Sør-Øst RHF for å etablere Rjukan spesialistsenter, inkludert friklinikk
- Dokument 8:17 S (2014-2015) Representantforslag om
oppretting av Rjukan spesialistsenter, oppgaver og finansiering
- fra stortingsrepresentantene Kjersti Toppe, Per Olaf Lundteigen
og Janne Sjelmo Nordås
Jeg viser til brev fra helse- og omsorgskomiteen av 11. november 2014, vedlagt Dokument 8:17 S (2014-2015).
Stortingsrepresentantene Kjersti Toppe, Per Olaf Lundteigen og Janne Sjelmo Nordås fremmer i representantforslaget følgende forslag:
Stortinget ber regjeringen innen utløpet av første halvår 2015 opprette et spesialistsenter på Rjukan etter modell fra Hallingdal Sjukestugu.
Stortinget ber regjeringen i løpet av 2015 etablere en offentlig kø-forkortingsklinikk (friklinikk) på Rjukan.
Stortinget ber regjeringen øremerke nødvendige omstillingsmidler til Helse Sør-Øst RHF for å etablere Rjukan spesialistsenter, inkludert friklinikk.
Styret i Sykehuset Telemark har ut fra sitt ansvar gjennomgått hva som er en hensiktsmessig oppgavefordeling i regionen og gjort et vedtak om framtidig utvikling gjennom sin utviklingsplan. Sykehuset Telemark sin utviklingsplan 2014-2016 er bygget på faglige vurderinger av hva som vil gi et godt og likeverdig spesialisthelsetjenestetilbud til Telemarks befolkning og er grunnlaget for ressursforvaltningen av fagpersoner og utstyr. Faglig høy kvalitet på tjenestetilbudet og rett kompetanse ved akutt- og døgnbehandling har vært førende for arbeidet med planen og det vedtatte tjenestetilbudet. Planen er utarbeidet etter en bred faglig prosess, og en påfølgende høring med 88 høringssvar. Jeg stadfestet endringene som gjaldt avvikling av akuttfunksjoner i foretaksmøte 5. juni 2014 på bakgrunn av formuleringer i regjeringsplattformen. Det er for øvrig ikke aktuelt for Regjeringen å gripe inn i de omstillingene som nå gjennomføres i Sykehuset Telemark. Jeg vil allikevel kommentere de enkelte forslagene kort:
Sykehuset Telemark vurderte ”Hallingdal Sjukestugu – modellen” i forbindelse med arbeidet med utviklingsplanen. Sykehuset Telemark valgte bort en slik modell med desentralisert døgnbehandling på Rjukan sykehus ut fra krav til kvalitet og beredskap, samt vurderinger ift. befolkningsgrunnlag og avstand til nærmeste akuttsykehus på Notodden. Sykehuset Telemark viser til at befolkningsgrunnlaget knyttet til Rjukan sykehus er betydelig mindre enn den befolkningen som sokner til Hallingdal Sjukestugu.
Sykehuset Telemark ønsker å legge til rette for helseaktivitet i Rjukan sykehus, og er som kjent i dialog med både Tinn kommune og private helseaktører om leie av areal og ev. også kjøp av støttetjenester. Sykehuset Telemark mener det vil være hensiktsmessig å samle flere helseaktører i samme areal for god dialog og godt samarbeid om pasientbehandling og kompetanseoverføring. I følge Sykehuset Telemark så er det foreløpig ikke avklart om Tinn kommune vil etablere kommunal helseaktivitet i sykehusarealet. Sykehuset Telemark starter nå også opp dialog med private interessenter som ønsker å leie areal til helseaktivitet, og har som målsetting å finne plass til både kommunal og privat helseaktivitet på sykehuset.
Når det gjelder ventetid og kirurgisk behandling, så har representantene rett i at det er for lang ventetid. Regjeringen har imidlertid lagt opp til tiltak for å redusere ventetidene i spesialistheletjenesten, både gjennom aktivitetsvekst og gjennom innføring av fritt behandlingsvalg fra og med 2015. Vi har også i inneværende år bidratt til økt bruk av private tjenesteleverandører.
Når det gjelder et offentlig organisert tilbud (statlig) på Rjukan, så er det nettopp dette som er vurdert i forbindelse med Sykehuset Telemark sin utviklingsplan. Helse Sør-Øst opplyser at de pt. ut fra sitt sørge-for ansvar ikke ser noe behov for å videreføre et ytterligere tilbud utover det som det legges opp til i Sykehuset Telemark sin utviklingsplan innenfor spesialisthelsetjenesten på Rjukan.
Jeg er kjent med at private har vist interesse for å etablere seg på Rjukan og at det vil være positivt for Tinn kommune dersom dette skjer. Dette må imidlertid skje innenfor det anbudsregimet som eksisterer i spesialisthelsetjenesten, eller som en selvstendig privat klinikk basert på egenbetaling.
Endringene i Telemark gjøres for å sikre bedre kvalitet og vil også sikre en bedre bruk av midlene som blir bevilget til Sykehuset Telemark. Sykehuset Telemark har i forbindelse med utviklingsplanen vurdert ulike alternativer. Å øremerke midler for å gjennomføre etableringer i spesialisthelsetjenesten utover det som ligger til grunn i Sykehuset Telemark sin utviklingsplan er derfor lite hensiktsmessig. Jeg vil vise til at Høyre, Frp, KrF og Venstre i budsjettforliket i Stortinget foreslår å bevilge 10 mill. kroner i omstillingsmidler til Tinn kommune over Kommunal- og moderniseringsdepartementets budsjett.