Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Åsmund Aukrust, Per Rune Henriksen, Audun Otterstad, Tone-Helen Toften og Terje Aasland, fra Høyre, Nikolai Astrup, Tina Bru, Odd Henriksen og Tage Pettersen, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen og Oskar J. Grimstad, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, fra Senterpartiet, Marit Arnstad, fra Venstre, lederen Ola Elvestuen, fra Sosialistisk Venstreparti, Ingunn Gjerstad, og fra Miljøpartiet De Grønne, Rasmus Hansson, viser til at Norge har et behov for gradvis omstilling fra en oljeavhengig økonomi til en grønnere økonomi. En viktig forutsetning for å lykkes med det grønne skiftet, hvor nasjonale utslipp skal reduseres og vi skal nå våre klimamål, er å skape et bærekraftig og grønnere næringsliv med flere bein å stå på.

Komiteen viser til at Norge i dag har store mengder fornybar kraft som både benyttes i norsk industri og eksporteres til utlandet hvor den bidrar til å redusere klimagassutslipp. I fremtiden vil Norge ha et betydelig kraftoverskudd som følge av økt kraftproduksjon, både fra vann- og vindkraft. Elsertifikatordningen, som er et norsk-svensk samarbeid for å øke produksjon av fornybar kraft, har et mål om ny produksjon av fornybar elektrisitet tilsvarende 26,4 TWh i år 2020.

Komiteen mener Norge trenger flere nye grønne arbeidsplasser. Norge, med sine store ressurser av fornybar kraft, har mulighet til å legge til rette for ny grønn industri.

Komiteen registrerer at datasentre blir stadig viktigere i vår digitaliserte verden. Digitalisering er viktig for å øke både produktivitet og effektivitet. Det foregår i dag flere prosesser, både innen privat og offentlig sektor, som tar sikte på digitalisering av arbeidsoppgaver for å øke effektiviteten. Å investere i digital infrastruktur, som for eksempel datasentre, er derfor en viktig oppgave. Behovet for flere store datasentre vil øke i hele verden fremover. I Europa er det ventet behov for minst 60 nye sentre innen 2020. Norge har gode forutsetninger til å bli en gunstig plassering for nye store datasentre. Vårt kjølige klima gjør behovet for kunstig kjøling minimal, vi har flere store fjellhaller som egner seg godt som lokasjon, vi har god tilgang på arbeidskraft og kompetanse, og vi har rikelig med tilgjengelig og billig fornybar kraft. Dersom Norge lykkes med å tiltrekke seg nye etableringer innen denne industrien, har Norge mulighet til å skape flere nye arbeidsplasser samtidig som man bygger ny grønn industri og kompetanse.

Komiteen viser til at Danmark og Finland har omklassifisert datasentre over 5 MW til «kraftkrevende industri», noe som gjør at de kvalifiserer til redusert elavgift. Omklassifisering er godkjent av EU-kommisjonen. Sverige er nå i gang med å utrede det samme. Det store sosiale medier-selskapet Facebook har bestemt å plassere sitt første store datasenter (utenfor USA) i Sverige. Beregninger anslår at dette vil skape omtrent 4 500 nye arbeidsplasser og gi økonomiske gevinster og ringvirkninger for rundt 9 milliarder svenske kroner.

Komiteen påpeker at det i Norge er etablert flere store datasentre de siste årene, blant annet i Rennesøy, Rjukan og Fet. Disse har et effektuttak i kraft på rundt 10 MW. Det finnes også flere mindre datasentre med noe lavere kraftbehov.

Komiteen viser til at kraftkrevende industriprosesser som kraft til kjemisk reduksjon, elektrolyse, metallurgiske og mineralogiske prosesser, er fritatt for elavgift. Ordinær sats for elavgiften i 2014 var 12,39 øre per kWh. Annen industri, bergverksdrift, fjernvarmeproduksjon og landanlegg for petroleumsvirksomheten ilegges avgift med redusert sats (0,45 øre per kWh) for selve produksjonsprosessen. Drift av datasentre er ikke definert som kraftkrevende industri i Norge og heller derfor ikke omfattet av redusert sats eller fritak for avgift i dag.

Komiteen har merket seg at det i budsjettforliket mellom regjeringspartiene og Kristelig Folkeparti og Venstre ble vedtatt et anmodningsforslag om å vurdere hvordan avgiften på elektrisk kraft bør avgrenses med redusert sats i lys av at det etableres ny, energiintensiv virksomhet utenfor tradisjonell industri, bl.a. datasentre, og legge fram et forslag i statsbudsjettet for 2016.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser til anmodningsforslaget vedtatt i budsjettforliket mellom regjeringspartiene, Kristelig Folkeparti og Venstre. Disse medlemmer er av den oppfatning at forslagene som fremmes i denne saken representerer en innsnevring av vedtaket fra budsjettforliket, og mener derfor disse forslagene er uheldige. Disse medlemmer imøteser regjeringens forslag på bakgrunn av budsjettforliket.

Disse medlemmer mener at regjeringen bør kunne foreta en større vurdering rundt hvordan avgiften på elektrisk kraft bør avgrenses med redusert sats i lys av at det etableres ny, energiintensiv virksomhet utenfor tradisjonell industri, uten å begrenses til å gjelde datasentre med uttak over 5 MW. Disse medlemmer støtter derfor ikke de forslag som fremkommer i denne innstillingen.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne, viser til et enstemmig anmodningsvedtak under behandlingen av Innst. 2 S Tillegg 1 (2014–2015), hvor Stortinget ber regjeringen vurdere hvordan avgiften på elektrisk kraft bør avgrenses med redusert sats – i lys av at det etableres ny, energiintensiv virksomhet utenfor tradisjonell industri, bl.a. datasentre, og legge frem et forslag i statsbudsjettet for 2016.

Flertallet forventer på denne bakgrunn at det faktisk blir lagt frem forslag om redusert sats på avgift for elektrisk kraft til slik industri, og tar derfor opp forslag 1 i Dokument 8:8 S (2014–2015).

Flertallet viser videre til de muligheter for gevinst som ligger i konsolidering av offentlige norske datasentre, og tar derfor opp forslag nr. 2 i Dokument 8:8 S (2014–2015). Flertallet mener det er naturlig at regjeringen kommer tilbake til Stortinget på egnet måte med en vurdering av dette.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener at det vil være mest hensiktsmessig at datasentrene blir etablert nær kraftens produksjonssted for å unngå å måtte transportere strøm over avstander som vil medføre tap av effekt i nettet. En desentralisert lokalisering vil også bidra til lokale arbeidsplasser.