13. Landbruks- og matdepartementet
Regnskapet for 2013 for Landbruks- og matdepartementet viser 17 206 mill. kroner i utgifter og 618 mill. kroner i inntekter. 294 mill. kroner er overført til neste år.
Departementet har ansvar for syv virksomheter og fem selskaper. Mattilsynet og Veterinærinstituttet har fått vesentlige merknader for 2013. Disse fikk ikke merknader for årene 2009–2012.
Kontroll- og konstitusjonskomiteen behandlet i Innst. 103 S (2012–2013) Riksrevisjonens undersøkelse av bærekraftig reindrift i Finnmark. Komiteen forventet at Landbruks- og matdepartementet operasjonaliserte målene om økonomisk og økologisk bærekraftig reindrift ved å følge opp de distriktene som har et for høyt reintall, og at det ble fastsatt frister for å utarbeide reduksjonsplaner. Bruksregler for alle distrikter og frister for reintallsreduksjon skulle vært ferdigstilt sommeren 2012. Statens reindriftsforvaltning rapporterer for 2013 at bruksregler for distrikter i Vest-Finnmark fremdeles ikke er godkjent. Det rapporteres at reintallet i Vest-Finnmark i stedet for å ha gått ned, har økt med om lag 1 000 dyr fra 2010/2011 til 2012/2013. Foreløpige slaktetall for sesongen 2013/2014 viser at uttaket av slaktedyr samlet sett ikke er tilstrekkelig til å følge opp gitte reduksjonsvedtak.
Riksrevisjonen har følgende merknader til Landbruks- og matdepartementet for 2013:
Vesentlige mangler ved forvaltningen av produksjonstilskudd på landbruksområdet.
Mangelfullt regnskapsavlegg i Veterinærinstituttet.
Riksrevisjonen anbefaler at Landbruks- og matdepartementet vurderer følgende tiltak:
iverksette egnede tiltak som kan forbedre forvaltningsregimet for produksjonstilskudd på landbruksområdet for å sikre tilfredsstillende kontroll, særlig på kommunenivå
følge tettere opp at de tiltak departementet pålegger aktørene, blir etterlevd
gjennomføre evalueringer for å sikre at forvaltningssystemene fungerer
Komiteen viser til at kontroll- og konstitusjonskomiteen ved behandling av Riksrevisjonens undersøkelse av bærekraftig reindrift i Finnmark, uttalte i Innst. 103 S (2012–2013) at antall rein var for høyt, og at det ble fastsatt frister for å utarbeide reduksjonsplaner. Komiteen konstaterer at slike planer ikke foreligger, selv om de skulle vært ferdigstilt sommeren 2012. I stedet for at reintallet skulle gå ned, har det i Vest-Finnmark gått opp med om lag 1 000 dyr fra 2012 til 2013. Dette er stikk i strid med Stortingets forutsetninger.
Komiteen forventer at departementet aktivt følger opp overfor Statens reindriftsforvaltning og fylkesmennene, slik at Stortingets tidligere vedtak blir fulgt opp, og at departementet vurderer sanksjoner overfor de reineierne som ikke følger opp vedtakene.
Komiteen viser videre til at Riksrevisjonen har avdekket store svakheter i etterlevelsen av fastsatte rutiner for oppfølging og kontroll av tilskuddsforvaltningen. Konsekvensen er at det årlig utbetales 9 milliarder kroner uten tilstrekkelig sikkerhet for at utbetalingene skjer i henhold til vedtatte rammer og aktuelt regelverk.
Komiteen er enig med departementet i at det ikke er akseptabelt å la være å kontrollere tilskuddsmottakerne fordi regelverket er komplisert, eller fordi kontrollørene føler ubehag med å gjennomføre kontroll på grunn av nærhet til søkerne.
Komiteen forventer at de tiltak som er iverksatt de senere år vil gi resultater, og at departementet og Landbruksdirektoratet aktivt følger opp og arbeider målrettet med ytterligere forbedringstiltak om det blir nødvendig.
Komiteen har for øvrig merket seg at det er utarbeidet to versjoner av årsregnskaper til Veterinærinstituttet, og at det sist utarbeidede regnskapet ikke er endelig styregodkjent etter kravene i tildelingsbrevet, med den følge at Riksrevisjonen ikke kan uttale seg om regnskapet. Komiteen forventer at dette blir ordnet opp i.