Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

11. Kulturdepartementet

Regnskapet for 2013 for Kulturdepartementet viser 9 759 mill. kroner i utgifter og 912 mill. kroner i inntekter. 165 mill. kroner er overført til neste år.

Departementet har ansvar for 13 virksomheter og ti selskaper. Arkivverket, Nasjonalbiblioteket og Språkrådet har fått vesentlige merknader for 2013. Både Arkivverket og Språkrådet fikk merknader også i 2012.

Riksrevisjonen har siden 2006 tatt opp at det er svakheter ved risikostyringen på departementets ansvarsområde. Manglende risikostyring kan redusere måloppnåelsen og føre til lite effektiv bruk av statlige midler. Kontroll- og konstitusjonskomiteen fant det kritikkverdig at risikostyringen hadde mangler i 2012. Årets revisjon viser at Språkrådet fortsatt ikke har tatt i bruk risikostyring, og at Arkivverkets risikostyring bare delvis var på plass før årsskiftet 2013.

Riksrevisjonen har tidligere kritisert Kulturdepartementet for svakheter i resultatrapporteringen til Stortinget. Riksrevisjonen ser positivt på at departementet har satt i gang et utviklingsarbeid med sikte på bedre sammenheng mellom mål og rapportering som skal presenteres for Stortinget i budsjettproposisjonen for 2015.

Riksrevisjonen har tidligere også kritisert at regnskapsføringen av utgifter og inntekter ved oppdragsvirksomhet har vært i strid med bevilgningsreglementet. Revisjonen viser at det fortsatt er feil på dette området.

Svakheter i tilskuddsforvaltningen på departementets ansvarsområde er gjennom årene tatt opp flere ganger. Årets revisjon av stipendordningene arbeidsstipend og garantiinntekt viser at det er enkelte uklarheter med hensyn til hvordan forskriften for Statens kunstnerstipend forstås og praktiseres. Det gjelder blant annet krav til yrkesaktivitet for garantiinntektsmottakere som samtidig mottar uførepensjon, og i hvilket omfang arbeidsstipendmottakere kan ha annet arbeid samtidig med stipendet. Revisjonen viser også enkelte svakheter i internkontrollen rundt tildeling og oppfølging av stipender. Årets revisjon har også omfattet Kulturdepartementets forvaltning av tilskudd til Det nasjonale museumsnettverket og har særlig vært rettet mot bevaring og sikring av samlingene. Siden museene i Det nasjonale museumsnettverket ikke er statlige virksomheter, har departementet og Norsk kulturråd ingen instruksjonsmyndighet overfor museene. Den statlige styringen vil måtte balansere mellom statens legitime rett til å stille vilkår for bruk av tilskuddsmidler og hensynet til museenes autonomi, blant annet eiernes ansvar for ansvarlig drift. Norsk kulturråd har de siste årene styrket arbeidet på området. Konsekvensen er blant annet bedre informasjon om museenes samlingsforvaltning, både om utviklingen på området og i rapporteringen til Stortinget.

Riksrevisjonen har følgende merknad for Kulturdepartementet for 2013:

  • Svakheter ved informasjonssikkerheten i Arkivverket og Nasjonalbiblioteket.

Riksrevisjonen anbefaler at Kulturdepartementet vurderer følgende tiltak:

  • sikre at Arkivverket og Nasjonalbiblioteket gjennomfører tiltak for å få sikkerheten i informasjonssystemene opp på et nivå som minst samsvarer med anbefalt standard for administrasjon av informasjonssikkerhet i offentlig sektor

Komiteen viser til Riksrevisjonens revisjon og kontroll av Kulturdepartementet og dets underliggende virksomheter for 2013.

Komiteen merker seg at Arkivverket, Nasjonalbiblioteket og Språkrådet har fått vesentlige merknader for 2013.

Komiteen har også merket seg at Riksrevisjonen siden 2006 har tatt opp at det er svakheter ved risikostyringen på departementets ansvarsområde. Årets revisjon viser at risikostyring fortsatt ikke er tatt i bruk hos Språkrådet, til tross for at komiteen i tilknytning til fjorårets revisjon fant det kritikkverdig at det var mangler i risikostyringen i departementets virksomheter. Komiteen finner dette lite tilfredsstillende.

Komiteen noterer seg også at det avdekkes enkelte uklarheter med hensyn til hvordan forskriften for Statens kunstnerstipend forstås og praktiseres.

Komiteen anser digitalisering som et vesentlig ledd i tilgjengeliggjøring og vern av kulturarv og kulturminner. Det er dermed positivt at Nasjonalmuseet og Arkivverket har kommet langt i dette arbeidet, men samtidig negativt at nevnte etater ikke etterlever ønsket standard for administrasjon av informasjonssikkerhet i offentlig sektor.

Komiteen er tilfreds med at statsråden påpeker at hun vil sikre at de påpekte forholdene knyttet til informasjonssikkerhet blir brakt i orden.