Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

3. Forslag om endringer av inntekter og utgifter

Bevilgningen på posten gjelder utgifter til regjeringens medlemmer, statssekretærer, politiske rådgivere samt enkelte andre utgifter knyttet til den politiske ledelse i departementene.

Stortinget vedtok 19. juni 2014 en regulering av godtgjørelsene for stortingsrepresentanter og regjeringens medlemmer som tilsvarer en lønnsvekst på om lag 3,3 pst. med virkning fra 1. mai 2014. I tilknytning til Stortingets vedtak har Statsministerens kontor besluttet å regulere godtgjørelsene for statssekretærer og politiske rådgivere tilsvarende. Reguleringen av lønnen for statssekretærer og politiske rådgivere medfører en utgiftsøkning på 1,77 mill. kroner i 2014 og en helårsvirkning på 3 mill. kroner i 2015.

Ved behandlingen av Prop. 93 S (2013–2014) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet for 2014 ble bevilgningen på posten økt med 2,6 mill. kroner til etablering av sikkerhetstiltak for enkelte av regjeringens medlemmer. Tiltakene er basert på politifaglige vurderinger og er nødvendige for å ivareta sikkerheten for regjeringens medlemmer. Utgiftene til sikkerhetstiltakene (engangsutgifter) blir 1 mill. kroner høyere enn opprinnelig anslått.

Samlet foreslås det å øke bevilgningen under kap. 21 post 1 med 2,77 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Regjeringsadvokaten fører sivile rettssaker på vegne av staten og vurderer rettslige spørsmål for alle departementer. Bevilgningen på kap. 24 Regjeringsadvokaten, post 21 Spesielle driftsutgifter gjelder prosessutgifter og utgifter ved leie av eksterne advokater.

Regjeringsadvokatens saksmengde er generelt økende, og antall rettssaker har i 2014 økt med om lag 20 pst. sammenliknet med 2012 og 2013. For saker på utlendingsområdet er økningen per 3. kvartal 2014 på 55 pst. sammenliknet med samme periode i 2013. Som en konsekvens av dette har også prosessutgiftene økt. På grunnlag av den økende saksmengden og fordi det er behov for rask behandling av rettssaker på utlendingsområdet foreslås det å øke bevilgningen under kap. 24 post 21 med 2,9 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Stortingets presidentskap besluttet 16. oktober 2014 at det skal fremmes forslag om å øke bevilgningen på kap. 41 Stortinget, post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold. Økningen gjelder framskynding av betalingsplanen for rehabilitering av Prinsens gate 26 (19 mill. kroner) samt noen mindre endringer i startfasen av prosjektet (4,5 mill. kroner). Endringene er innenfor kostnadsrammen for rehabiliteringsprosjektet på 1,14 mrd. kroner. Det foreslås på denne bakgrunn å øke bevilgningen under kap. 41 post 45 med 23,5 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Det foreslås å øke bevilgningen under kap. 1600 post 1 med 3,5 mill. kroner som følge av større driftsutgifter enn forutsatt. Bevilgningen under post 21 Spesielle driftsutgifter reduseres tilsvarende, jf. forslag under post 21.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Bevilgningen under kap. 1600 post 21 Spesielle driftsutgifter foreslås redusert med 3,5 mill. kroner som følge av lavere utgifter enn forutsatt, jf. post 1 Driftsutgifter.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Bevilgningen på posten dekker Skatteetatens driftsutgifter, herunder utgifter for bruk av elektronisk ID (eID) på høyt sikkerhetsnivå utstedt av private leverandører. Utbetalingene skjer over kap. 540 Direktoratet for forvaltning og IKT, post 22 Betaling av elektronisk ID og digital post til private leverandører. Det blir foretatt avregninger av transaksjonsvolumet for den enkelte virksomhet. Skatteetaten vil bli belastet med flere transaksjoner enn forutsatt. For 2014 vil det bli overført 72 000 kroner fra Skatteetaten.

Det foreslås på denne bakgrunn at bevilgningen under kap. 1618 post 1 reduseres med 72 000 kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Bevilgningen på posten gjelder utgifter til innkreving av skatter og avgifter. Bevilgningen dekker også idømte saksomkostninger. En stor andel av utgiftene gjelder de kommunale skatteoppkrevernes aktivitet. Bevilgningsbehovet varierer blant annet med omfanget av mislighold, og Skatteetaten kan således i begrenset grad styre utgiftene på posten. Merutgiftene på posten i 2014 gjelder saksomkostninger i en omfattende skattesak hvor staten ble pålagt å dekke motpartens saksomkostninger. Det er behov for å øke bevilgningen på posten med 21 mill. kroner for å dekke disse utgiftene.

Det foreslås at bevilgningen på kap. 1618 post 21 økes med 21 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Kommuner og fylkeskommuner kompenseres for merverdiavgift på anskaffelser av varer og tjenester. Hensikten er at merverdiavgiften i minst mulig grad skal påvirke kommunenes beslutninger om enten å produsere avgiftspliktige tjenester med egne ansatte eller kjøpe dem fra private.

Basert på regnskapstall vil utgiftene til merverdiavgiftskompensasjon i 2014 bli lavere enn lagt til grunn i saldert budsjett. Dette skyldes i stor grad at virkningen av en regelverksendring fra 2013 (fjerning av fritak for merverdiavgift for staten og for kommuner og fylkeskommuner ved bygging og drift av kommunale veier og fylkesveier) er blitt mindre enn tidligere anslått.

Det foreslås at bevilgningen på kap. 1632 Kompensasjon for merverdiavgift, post 61 Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner, reduseres med 800 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

For ikke å skape konkurransevridninger mellom kommunal og privat produksjon av velferdstjenester er private og ideelle organisasjoner omfattet av kompensasjonsordningen for merverdiavgift. Regnskapstall viser at utgiftene til merverdiavgiftskompensasjon vil bli noe høyere enn lagt til grunn i saldert budsjett.

Det foreslås at bevilgningen på kap. 1632 post 72 Tilskudd til private og ideelle virksomheter, økes med 60 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Ved kongelig resolusjon av 14. februar 2014 ble det bestemt å avvikle Statens finansfond. Etter avvikling av fondet framgår det at driftsutgiftene blir 1,7 mill. kroner lavere enn forutsatt i saldert budsjett.

Det foreslås at bevilgningen under kap. 1645 post 70 reduseres med 1,7 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Bevilgningen på posten gjelder renteutgifter på statslån med ulike rentebetingelser, samt statlige fond og ordinære kontolån som er plassert som innskudd i statskassen. Som følge av lavere rentenivå enn forutsatt vil renteutgiftene bli lavere enn tidligere anslått. Bevilgningen under kap. 1650 post 89 foreslås redusert med 286,9 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Posten omfatter avdrag på langsiktige statsobligasjonslån. Det er ingen bevilgning på posten i saldert budsjett for 2014 da ingen av lånene har forfall i 2014. Det er heller ikke hensiktsmessig å angi overslag over omfang av eventuelle tilbakekjøp og førtidige innfrielser da dette kan innsnevre handlefriheten i markedet.

Hittil i år er det gjort fire tilbakekjøp av statsobligasjoner, som til sammen har medført utgifter på 17 206 mill. kroner. Disse tilbakekjøpene er det delvis tatt hensyn til i forslaget til statsbudsjett 2015, jf. Prop. 1 S (2014–2015) for Finansdepartementet.

Det foreslås at utgiftene bevilges over kap. 1651 post 98 (Ny) med 17 206 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Bevilgningen er motpost til tilleggsbevilgninger til blant annet forhandlinger hvor staten er part, herunder lønnsoppgjøret for statsansatte, regulering av pensjoner mv. i folketrygden, takstoppgjøret for privatpraktiserende leger, fysioterapeuter og psykologer og regulering av godtgjørelsen til vernepliktige, og til uforutsette utgifter. Bevilgningen på posten settes ned i forbindelse med nysalderingen på høsten, og ikke etter hvert som merutgifter pådras gjennom året. I saldert budsjett 2014 var bevilgningen på kap. 2309 post 1 på 10 800 mill. kroner. Bevilgningen ble redusert med 323,8 mill. kroner ved Stortingets behandling av Prop. 93 S (2013–2014), jf. Innst. 260 S (2013–2014).

Ved behandlingen av Prop. 116 S (2013–2014) vedtok Stortinget en bevilgning under kap. 2315 post 1 på 1 616,0 mill. kroner til merutgifter etter lønnsoppgjøret i staten. Finansdepartementet fikk fullmakt til å fordele bevilgningen på departementenes poster med lønnsbevilgning. De endelige beregningene viser at virkningene for statsbudsjettet for 2014 av lønnsoppgjøret i 2014 er 2,3 mill. kroner lavere enn tidligere anslått, jf. vedlegg 4. I Prop. 111 S (2013–2014) ble det foreslått utgiftsøkninger på i alt 6,5 mrd. kroner som følge av regulering av grunnbeløpet og pensjoner i folketrygden mv., mens det i Prop. 117 S (2013–2014) ble foreslått økte utgifter på 10,7 mill. kroner som følge av regulering av godtgjørelsen til vernepliktige. Ved behandlingen av Prop. 114 S (2013–2014) fikk regjeringen fullmakt til å endre bevilgningene til trygderefusjonene for legehjelp, psykologhjelp og fysioterapi fra 1. juli 2014 i tråd med eventuelle avtaler med Den norske legeforening, Norsk Psykologforening, Norsk Fysioterapeutforbund, Norsk Manuellterapeutforening og Privatpraktiserende Fysioterapeuters Forbund fra samme dato. Det er kommet til enighet mellom staten og organisasjonene som innebærer økte utgifter i 2014 med 228,4 mill. kroner. Merutgiftene til inntekts- og trygdeoppgjør mv. utgjør samlet sett 8 347,9 mill. kroner i 2014.

Bevilgningen dekker også enkelte mindre, uforutsette utgifter som regnskapsføres på kapitlet, samt merutgifter det er gitt tilsagn om gjennom samtykke fra Finansdepartementet eller ved kongelig resolusjon. Posteringene kommer fram ved framleggelsen av statsregnskapet.

Det legges opp til at det skal stå igjen 50 mill. kroner på posten etter nysalderingen, som skal dekke de mindre, utforutsette utgiftene. Bevilgningen foreslås på denne bakgrunn redusert med 10 426,2 mill. kroner i nysalderingen, hvorav inntekts- og trygdeoppgjør mv. utgjør 8 347,9 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

I forbindelse med Stortingets behandling av Prop. 116 S (2013–2014), jf. Innst. 296 S (2013–2014), ble det bevilget 1 616 mill. kroner på kap. 2315 til dekning av utgifter ved lønnsreguleringen for arbeidstakere i det statlige tariffområdet. Finansdepartementet fikk fullmakt til å fordele bevilgningen på departementenes poster med lønnsbevilgning. De endelige beregningene viser at virkningene for statsbudsjettet for 2014 av lønnsoppgjøret i 2014 er 2,3 mill. kroner lavere enn tidligere anslått, jf. vedlegg 4. Det foreslås derfor at bevilgningen på kap. 2315 post 1 reduseres med 2,3 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

I saldert budsjett 2014 ble det på kap. 2800 post 50 bevilget 314 129 mill. kroner. Grunnlaget for overføringen er statsbudsjettets netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten. Bevilgningen foreslås redusert med 5 185 mill. kroner i denne proposisjonen, slik at samlet bevilgning på kap. 2800 post 50 blir 308 944 mill. kroner. Overføringen til Statens pensjonsfond utland vil først bli fastsatt endelig i forbindelse med avleggelsen av regnskapet for 2014, basert på regnskapsførte inntekter fra petroleumsvirksomheten.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Stortingets presidentskap har besluttet at det skal foreslås å øke inntektsbevilgingen på kap. 3041 Stortinget, post 40 Salg av leiligheter, med 13 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Bevilgningen på posten gjelder blant annet inntekter fra vinningsavståelse ved brudd på verdipapirloven, og gebyrer som ilegges ved for sent innlevert regnskap eller brudd på forskriftene om melde- og flaggingsplikt. Posten var ny i 2012, og inntektene er lite forutsigbare. I saldert budsjett 2014 er det lagt til grunn inntekter på 0,5 mill. kroner. Basert på regnskapstall anslås nå inntektene å bli 7 mill. kroner i 2014. Økningen skyldes bl.a. innbetalinger fra to store enkeltsaker i september.

Det foreslås at bevilgningen på kap. 4602 post 86 økes med 6,5 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Bevilgningen på posten omfatter inntekter fra refusjon av utleggs- og tinglysingsgebyr som Skatteetaten eller skatteoppkreverne har betalt til den alminnelige namsmannen, og som dekkes av skattyter eller den avgiftspliktige når innfordringen fører fram.

På grunnlag av regnskap og forventede innbetalinger foreslås det å redusere bevilgningen under kap. 4618 post 1 med 1,5 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Bevilgningen på posten omfatter gebyrinntekter fra utleggsforretninger som skattekontorene selv utfører.

På grunnlag av regnskap og forventede innbetalinger foreslås bevilgningen under kap. 4618 post 5 økt med 2 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

2014 er første året Skatteetaten ilegger gebyrer til arbeidsgivere som ikke kan legge fram en oppdatert personalliste. Som opplyst i Prop. 1 S (2013–2014) for Finansdepartementet var inntektsanslaget svært usikkert. Basert på inntektene så langt i 2014, anslås inntektene å bli om lag 10 mill. kroner. Bevilgningen på posten i saldert budsjett er 0,1 mill. kroner.

Det foreslås at bevilgningen på kap. 4618 post 85 økes med 10 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Statistisk sentralbyrå har med hjemmel i statistikkloven anledning til å ilegge tvangsmulkt. Inntektene varierer noe med hvilke statistikkoppgaver som innhentes år om annet. På grunnlag av regnskap foreslås det å øke bevilgningen under kap. 4620 post 85 med 5 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Bevilgningen på posten gjelder innkreving av misligholdte lån i Statens lånekasse for utdanning. På bakgrunn av regnskap anslås inntektene under post 85 å øke med 50 mill. kroner. Årsaken til økningen er både flere krav og at det er åpnet for å motregne skatt til gode i innkrevingen.

Det foreslås at bevilgningen på kap. 4634 post 85 økes med 50 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Bevilgningen på posten gjelder inntekter fra bøter (forenklede forelegg, vanlige forelegg og bøter som blir ilagt ved dom) samt inndragninger og saksomkostninger. I første halvår 2014 ble det ilagt et stort antall krav med høye beløp, rettet mot foretak, og flere av disse kravene er dekket. Dette medfører at anslaget for samlede inntekter på posten økes med 350 mill. kroner.

Det foreslås at bevilgningen på kap. 4634 post 86 økes med 350 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Posten omfatter inntekter fra trafikkgebyr, parkeringsgebyr og overlastgebyr, utferdiget av politiet og Statens vegvesen. På grunnlag av regnskap og forventede inntekter foreslås bevilgningen under kap. 4634 post 87 redusert med 2 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Bevilgningen på posten gjelder innbetalinger av forsinkelsesgebyr som er ilagt av Regnskapsregisteret. På bakgrunn av regnskap og forventede innbetalinger foreslås bevilgningen på posten økt med 50 mill. kroner.

Komiteens slutter seg til regjeringens forslag.

Ved kongelig resolusjon av 14. februar 2014 ble det vedtatt å avvikle Statens finansfond ved utløpet av første kvartal 2014. Fondets kapital tilbakeføres nå til statskassen. Avviklingen av fondet skjer på samme måte som ved avviklingen av Statens obligasjonsfond, jf. Prop. 93 S (2013–2014) Tilleggsbevilgninger og omprioriteringer i statsbudsjettet for 2014.

Det foreslås at 50 000 mill. kroner bevilges på kap. 4645 (Nytt) Statens finansfond, post 95 (Ny) Fondskapital.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

På dette kapitlet inntektsføres uforutsette inntekter det ikke er naturlig å føre under andre kapitler. I saldert budsjett 2014 er det på kap. 5309 Tilfeldige inntekter, post 29 Ymse bevilget 50 mill. kroner. Bevilgningen ble økt med 100 mill. kroner i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2014.

Blant annet i lys av regnskapsførte inntekter på posten per 30. september 2014, anslås inntektene nå til 350 mill. kroner i 2014. Bevilgningen på kap. 5309 Tilfeldige inntekter, post 29 foreslås derfor økt med 200 mill. kroner, til 350 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

På denne posten inntektsføres summen av avskrivninger på statens kapital som bevilges på underpost 3 i statens forretningsdrift (kap. 2445–2490). På bakgrunn av endringer på disse underpostene foreslås bevilgningen på kap. 5491 post 30 økt med 232,4 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

På grunnlag av utliknede tilsynsavgifter for 2013 vil innbetalte tilsynsavgifter til Finanstilsynet i 2014 bli om lag 309,8 mill. kroner. Dette er 20 mill. kroner lavere enn lagt til grunn i saldert budsjett 2014.

Det foreslås at bevilgningen på kap. 5580 post 70 reduseres med 20 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

På denne posten føres inn- og utbetalinger av utgåtte avgifter. Det er ikke budsjettert netto innbetalinger på denne posten i saldert budsjett. På grunnlag av regnskap foreslås det å bevilge 200 000 kroner under kap. 5584 post 70 (Ny).

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

På denne posten inntektsføres summen av renter av statens kapital som bevilges på underpost 4 i statens forretningsdrift (kap. 2445–2490). På bakgrunn av endringer på disse underpostene foreslås bevilgningen på kap. 5603 post 80 redusert med 3,5 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Innestående på statskassens foliokonto forrentes på bakgrunn av renten Norges Bank får på sine utenlandske fordringer. På grunn av lavere rentenivå enn tidligere forutsatt vil det i 2014 ikke bli inntektsført renter på kap. 5605 post 80.

Det forslås at bevilgningen på posten reduseres med 233,2 mill. kroner til null.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Posten omfatter blant annet renter av statens bankinnskudd til bruk ved utenriksstasjonene. På grunnlag av regnskap foreslås bevilgningen under kap. 5605 post 81 redusert med 150 000 kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Bevilgningen på kap. 5605 post 82 gjelder renteinntekter som staten får på egenbeholdning av statspapirer for markedspleieformål. På grunnlag av lavere renter enn tidligere lagt til grunn forventes inntektene å bli 34 mill. kroner lavere enn gjeldende bevilgning på posten.

Det foreslås at bevilgningen på posten reduseres med 34 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

De regionale helseforetakene kan ta opp lån i statskassen til investeringsformål. Rentene kapitaliseres og tillegges lånene gjennom en egen låneordning for opptrekksrenter under Helse- og omsorgsdepartementets kap. 732 post 83 og post 91. Kap. 5605 post 84 er den motsvarende inntektsposten. Videre inntektsføres renter av de regionale helseforetakenes trekk på driftskredittrammen på denne posten. På bakgrunn av lavere renteinntekter enn tidligere forutsatt foreslås bevilgningen på posten redusert med 99,6 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Statens finansfond ble avviklet første halvår 2014. På grunnlag av regnskap foreslås bevilgningen under kap. 5605 post 87 redusert med 400 000 kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

Bevilgningen på posten gjelder garantiprovisjon på utestående lån til Island gjennom IMFs stabiliseringsprogram. Den norske delen av det samlede nordiske lånetilsagnet var på 480 mill. euro, og staten mottok 2,5 pst. garantiprovisjon per år på utestående lånebeløp. Løpetiden på lånet var 12 år, med fem års avdragsfrihet.

I juli 2014 innfridde Island resterende del av dette lånet. Det er per oktober 2014 regnskapsført 23,5 mill. kroner i garantiprovisjon for 2014.

Det foreslås derfor å redusere bevilgningen under kap. 5605 post 89 med 16,6 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.

På kap. 5800 post 50 ble det i saldert budsjett 2014 bevilget 137 502,3 mill. kroner som overføring fra Statens pensjonsfond utland for å dekke det oljekorrigerte underskuddet på statsbudsjettet. Det anslås nå et oljekorrigert underskudd på 156 027,5 mill. kroner. Det foreslås at det tilbakeføres midler til å dekke det oljekorrigerte underskuddet i nysaldert budsjett 2014. Overføringen fra Statens pensjonsfond utland foreslås derfor økt med 18 525,2 mill. kroner i denne proposisjonen, til 156 027,5 mill. kroner.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til at budsjettforliket 2015 mellom de fire samarbeidspartiene inkluderer forslag om tilleggsbevilgning i nysalderingen for 2014 på 137 mill. kroner. Flertallet fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2014 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Kroner

5800

Statens pensjonsfond utland:

50

Overføring fra fondet, forhøyes med

18 662 182 000

fra kr 137 502 298 000 til kr 156 164 480 000»

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til eget forslag om å kompensere kommunene for skattesvikten i 2014 under kap. 571 post 68. Dette motsvares av økt overføring fra kap. 5800 post 50.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2014 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Kroner

5800

Statens pensjonsfond utland:

50

Overføring fra fondet, forhøyes med

20 662 182 000

fra kr 137 502 298 000 til kr 158 164 480 000»

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til eget forslag om å kompensere kommunene for skattesvikten i 2014 under kap. 571 post 68, og forslaget om å ta imot 123 flyktninger. Dette motsvares av økt overføring fra kap. 5800 post 50.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

«I statsbudsjettet for 2014 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Kroner

5800

Statens pensjonsfond utland:

50

Overføring fra fondet, forhøyes med

20 689 082 000

fra kr 137 502 298 000 til kr 158 191 380 000»

Bevilgningen knyttet til statslånemidler er en saldering av statsbudsjettets inntekter og utgifter inkludert lånetransaksjoner. Bevilgningen motsvarer dermed statsbudsjettets brutto finansieringsbehov.

I Prop. 36 S (2014–2015) ble det foreslått bevilget ‑22 269,5 mill. kroner på kap. 5999 post 90. Forslaget i Prop. 40 S (2014–2015) om å øke bevilgningen på kap. 950 post 95 med 5,0 mrd. kroner øker statsbudsjettets brutto finansieringsbehov med samme beløp. På denne bakgrunn foreslås det bevilget ‑17 269,5 mill. kroner på kap. 5999 post 90 i 2014, mot tidligere foreslått -22 269,5 mill. kroner.

Komiteen slutter seg til regjeringens forslag.