1. Sammendrag
I denne proposisjonen legger Kulturdepartementet fram forslag til oppheving av lov 12. juni 1981 nr. 68 om forbud mot profesjonell boksing (proffbokseloven).
En oppheving av proffbokseloven vil innebære at proffboksing bare blir regulert av lov 15. juni 2001 nr. 73 om organisert kampaktivitet som tillater knockout (knockoutloven) og tilhørende forskrift av 31. august 2001 nr. 1013 om sikkerhetsbestemmelser til loven (knockoutforskriften). All kampaktivitet der knockout er tillatt vil da være regulert av én og samme lov.
Alle kampsportforbundene som har sendt inn høringsinnspill støtter forslaget om å oppheve proffbokseloven. De framhever at det nasjonale regelverket (knockoutloven med tilhørende forskrift) bør være i samsvar med de internasjonale reglene for de enkelte kampaktivitetene.
De medisinske fagmiljøene, Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF) og godkjenningsnemnda er alle kritiske til departementets forslag. De advarer mot å oppheve proffbokseloven i lys av de foreslåtte endringene i sikkerhetsbestemmelsene i knockoutforskriften.
Departementet ønsker å legge til rette for at profesjonell boksing kan utøves i Norge innenfor samme regelverk som annen organisert kampaktivitet som tillater knockout. Tilrettelegging for profesjonell boksing i Norge forutsetter at proffbokseloven oppheves. Proffbokseloven fastsetter at deltakelse i konkurranse, oppvisnings- eller treningskamp i profesjonell boksing er forbudt.
Oppheving av proffbokseloven vil innebære at profesjonell boksing reguleres av knockoutloven og den tilhørende knockoutforskriften. Departementet anser det hensiktsmessig at all kampaktivitet, herunder profesjonell boksing, reguleres av én og samme lov. En slik samordning vil være klargjørende, medføre forenkling og sikre likebehandling av ulike kampaktiviteter som tillater knockout, uavhengig av hvordan aktiviteten benevnes.
Departementet er kjent med at profesjonell boksing, i likhet med andre idrettsgrener, medfører skaderisiko. Det er likevel departementets vurdering at skaderisikoen forbundet med profesjonell boksing ikke er et tilstrekkelig tungtveiende argument for å opprettholde et lovforbud. Forbudet har ingen konsekvenser for norske utøveres mulighet til å utøve idretten i utlandet. Intensjonen om å beskytte utøvernes helse gjennom forbudet blir derfor i begrenset grad ivaretatt i dag.
Departementet mener videre at det er riktig at utøvelse av profesjonell boksing skjer innenfor rammen av et enhetlig nasjonalt regelverk som ivaretar grunnleggende sikkerhetskrav til aktiviteten. Sikkerhetskravene vil ikke kunne fjerne skaderisikoen som knytter seg til aktiviteten. Innenfor de sikkerhetskrav som settes vil det være opp til den enkelte utøver å vurdere om man ønsker å utsette seg for de skaderisikoer som følger med aktiviteten. En slik tilnærming ligger allerede til grunn for knockoutloven.