1. Sammendrag
- 1.1 Innledning
- 1.2 Forslag til endringer under de enkelte
kapitlene
- Kap. 222 og 3222 Statlige grunn- og videregående skoler og grunnskoleinternat
- Kap. 225 tiltak i grunnopplæringen
- Post 21 Spesielle driftsutgifter
- Post 63 Tilskudd til samisk i grunnopplæringen, kan overføres
- Post 64 Tilskudd til opplæring av barn og unge asylsøkere og barn av asylsøkere
- Post 65 Rentekompensasjon for skole- og svømmeanlegg, kan overføres
- Post 67 Tilskudd til finsk i opplæringen
- Post 70 Tilskudd til opplæring av lærlinger og lærekandidater med spesielle behov
- Post 72 Tilskudd til internasjonale utdanningsprogram og organisasjoner
- Post 74 Tilskudd til organisasjoner
- Kap. 3225 Tiltak i grunnopplæringen
- Kap. 226 Kvalitetsutvikling i grunnopplæringen
- Kap. 227 Tilskudd til særskilte skoler
- Kap. 228 Tilskudd til private skoler mv.
- Post 70 Private grunnskoler, overslagsbevilgning
- Post 71 Private videregående skoler, overslagsbevilgning
- Post 72 Private skoler godkjent etter kap. 4 i voksenopplæringsloven, overslagsbevilgning
- Post 73 Private grunnskoler i utlandet, overslagsbevilgning
- Post 74 Private videregående skoler i utlandet, overslagsbevilgning
- Post 75 Private skoler for funksjonshemmede elever, overslagsbevilgning
- Post 76 Andre private skoler, overslagsbevilgning
- Post 77 Den tyske skolen i Oslo, overslagsbevilgning
- Post 78 Kompletterende undervisning
- Kap. 230 og 3230 Kompetansesentre for spesialundervisning
- Kap. 252 EUs utdannings- og ungdomsprogram
- Kap. 256 og 3256 Vox, nasjonalt fagorgan for kompetansepolitikk
- Kap. 270 Internasjonal mobilitet og sosiale formål for studenter
- Kap. 276 Fagskoleutdanning
- Kap. 280 Felles enheter
- Kap. 283 Meteorologiformål
- Kap. 284 De nasjonale forskningsetiske komiteene
- Kap. 287 Forskningsinstitutter og andre tiltak
- Kap. 288 Internasjonale samarbeidstiltak
- Kap. 2410 Statens lånekasse for utdanning
- Kap. 5310 Statens lånekasse for utdanning
- Kap. 5617 Renter fra Statens lånekasse for utdanning
Regjeringen ved Kunnskapsdepartementet foreslår i denne proposisjonen endringer i enkelte bevilgninger i statsbudsjettet 2014. Utgiftene foreslås redusert med til sammen 455,7 mill. kroner, inkludert lånetransaksjoner. Inntektene foreslås redusert med til sammen 616,8 mill. kroner, inkludert lånetransaksjoner.
Det foreslås å øke bevilgningen over post 1 med 6,2 mill. kroner mot en tilsvarende inntektsøkning under kap. 3222 post 2. Forslaget følger av høyere salgsinntekter fra fjernundervisning.
Det foreslås å øke posten med 8,8 mill. kroner som følge av at det var flere eksamenskandidater vårsemesteret 2014 enn tidligere anslått.
Det foreslås å redusere bevilgningen med 6,2 mill. kroner på grunn av lavere elevtall og aktivitet enn forutsatt i saldert budsjett 2014.
Nye prognoser fra UDI viser at færre søker om opphold i Norge enn tidligere anslått. Dette medfører et redusert behov for opplæring av barn og unge i mottak og omsorgssentre. Det foreslås å redusere posten med 8,2 mill. kroner.
Det foreslås å redusere bevilgningen med 21,4 mill. kroner på grunn av lavere renteanslag enn tidligere lagt til grunn.
Det foreslås å redusere bevilgningen med 611 000 kroner på grunn av lavere elevtall og aktivitet enn forutsatt i saldert budsjett 2014.
Det har kommet inn flere søknader til ordningen enn det som ble lagt til grunn i saldert budsjett. Bevilgningen ble i forbindelse med Prop. 1 S Tillegg 1 (2013–2014) økt med 10 mill. kroner for å legge til rette for at flere kan oppnå praksisbrev. Det har ikke kommet inn søknader om tilskudd til praksisbrev.
For at flest mulig lærlinger og lærekandidater skal få tilfredsstillende utbytte av opplæringen foreslår departementet at midlene til praksisbrevkandidater benyttes innenfor formålet med bevilgningen på posten for øvrig. I tillegg foreslår departementet å øke bevilgningen på posten med 6 mill. kroner for å unngå reduksjon i tilskuddsutbetalingen til den enkelte søker som følge av mange søknader.
Utgiftene til Norges bidrag til EUs utviklings- og informasjonssenter for yrkesopplæringen, Cedefop, og kontingenten til Det europeiske språkrådet i Graz, er høyere enn lagt til grunn i saldert budsjett 2014. Det foreslås å øke bevilgningen på posten med 121 000 kroner.
Det foreslås å øke bevilgningen her for å gi driftstilskudd til organisasjonen MOT til arbeid mot mobbing. Bevilgningen foreslås økt med 750 000 kroner mot en tilsvarende reduksjon på kap. 226 post 21 i 2014. Se også omtale under kap. 226 post 72.
Det foreslås å redusere bevilgningen med 787 000 kroner på grunn av endrede forutsetninger for beregning av ODA-refusjon for tilskudd til opplæring av unge asylsøkere og barn av asylsøkere.
Det foreslås å redusere bevilgningen med 1 mill. kroner mot en økning på kap. 225 post 74 på 750 000 kroner og 250 000 kroner på kap. 226 post 72, jf. omtale under disse postene.
På grunn av frafall fra videreutdanningsprogrammet i løpet av studieåret foreslår departementet å redusere bevilgningen med 27 mill. kroner.
Departementet foreslår å øke bevilgningen her for å gi prosjektstøtte til organisasjonen MOT til arbeid mot mobbing. Bevilgningen økes med 250 000 kroner, mot en tilsvarende reduksjon på post 21, jf. også omtale under kap. 225 post 74.
Tilskuddet til opplæring ved Misjonærskolen i Kenya gis som en sats per elev innenfor gitt bevilgning. Basert på oppdatert elevtall per 1. oktober 2014 foreslår departementet å redusere bevilgningen med 546 000 kroner.
Basert på elevtelling 1. oktober 2014 anslås et merbehov på posten. Elevtallet er høyere enn det som er lagt til grunn i gjeldende budsjett. Departementet foreslår derfor å øke bevilgningen med 142 mill. kroner.
Basert på elevtelling 1. oktober 2014 anslås et merbehov på posten. Elevtallet er høyere enn det som ble lagt til grunn i gjeldende budsjett. Departementet foreslår på denne bakgrunn å øke bevilgningen med 14,5 mill. kroner.
Basert på elevtelling 1. oktober 2014 anslås et mindrebehov på posten, idet elevtallet er lavere enn det som ble lagt til grunn i gjeldende budsjett. Departementet foreslår på denne bakgrunn å redusere bevilgningen med 312 000 kroner.
Basert på elevtelling 1. oktober 2014 anslås et merbehov på posten som følge av høyere elevtall enn det som ble lagt til grunn i gjeldende budsjett. Departementet foreslår på denne bakgrunn å øke bevilgningen med 333 000 kroner.
Basert på elevtelling 1. oktober 2014 anslås et mindrebehov på posten som følge av lavere elevtall enn det som ble lagt til grunn i gjeldende budsjett. Departementet foreslår på denne bakgrunn å redusere bevilgningen med 3,2 mill. kroner.
Basert på elevtelling 1. oktober 2014 anslås et merbehov på posten som følge av høyere elevtall enn det som ble lagt til grunn i gjeldende budsjett. Departementet foreslår på denne bakgrunn å øke bevilgningen med 14,8 mill. kroner.
Basert på elevtelling 1. oktober 2014 anslås et mindrebehov på posten som følge av lavere elevtall enn det som ble lagt til grunn i gjeldende budsjett. Departementet foreslår å redusere bevilgningen på posten med 124 000 kroner.
Basert på elevtelling 1. oktober 2014 anslås et merbehov på posten som følge av høyere elevtall enn det som ble lagt til grunn i gjeldende budsjett. Departementet foreslår på denne bakgrunn å øke bevilgningen med 1,4 mill. kroner.
Basert på elevtallsprognoser foreslår departementet å redusere bevilgningen med 6,5 mill. kroner i 2014.
Departementet foreslår å redusere bevilgningen over post 21 med 9,8 mill. kroner mot en tilsvarende reduksjon på kap. 3230 post 1 Inntekter ved oppdrag, som følge av et noe lavere omfang av oppdragsvirksomhet enn tidligere anslått.
Det foreslås å øke bevilgningen med 35 mill. kroner, hovedsakelig som følge av høyere eurokurs og en økning i kontingenten for Erasmus+.
Det foreslås å øke bevilgningen på kap. 256 post 21 med 1,25 mill. kroner mot en tilsvarende økning på kap. 3256 post 1 Inntekter fra oppdrag, som følge av økt oppdragsvirksomhet.
I Prop. 1 S (2014–2015) foreslår regjeringen å endre budsjetteringsmodellen for tilskudd til bygging av studentboliger slik at bevilgningen på posten på en bedre måte følger kontantprinsippet og kravet om realistisk budsjettering. I budsjettforslaget ligger det tilskudd til oppstart av nye prosjekter og videreføring av prosjekter som er i gang og som har fått tilsagn om tilskudd i 2014 og tidligere. Prognoser fra Husbanken tilsier at det vil gå om lag 300 mill. kroner til utbetaling i 2014 mot 563,9 mill. kroner disponibelt på posten. Med gammel budsjetteringsmodell ville ubrukte midler i 2014 blitt overført til 2015, men med ny budsjetteringsmodell ligger disse midlene inne i budsjettforslaget for 2015. På denne bakgrunn foreslår departementet at posten reduseres med 263,8 mill. kroner i 2014.
Tomb fagskole avvikler sin virksomhet fra og med høstsemesteret 2014. Tilskuddet til skolen avvikles dermed fra og med 1. oktober 2014. På denne bakgrunn foreslås bevilgningen redusert med 254 000 kroner.
I forbindelse med at Fagskolen Innlandet har overtatt ansvaret for fagskoleutdanningen ved Norges Byggskole fra studieåret 2014–2015, foreslår departementet at Fagskolen Innlandet får et øremerket tilskudd til drift av dette fagskoletilbudet høsten 2014.
Departementet foreslår å overføre 33 000 kroner fra post 51 til kap. 540 Direktoratet for forvaltning og IKT, post 22 Betaling av elektronisk ID og digital post til private leverandører. Rammeoverføringen skyldes at kostnaden for bruk av eID på høyt sikkerhetsnivå til innlogging i Felles studieadministrativt tjenestesenter (FSAT) i 2014 er høyere enn forventet. FSAT ble etablert 1. juli 2014 og er en sammenslåing av Felles studentsystem (FS), Samordna opptak (SO) og Seksjon for utvikling av nasjonale informasjonssystemer ved USIT/UiO.
Norges andel av kontingenten til NORDUnet AS fastsettes av Nordisk råd og er basert på relativ størrelse på BNP mellom de nordiske landene. Det gjenstår en forpliktelse på om lag 6,7 mill. kroner i 2014. Departementet foreslår derfor at bevilgningen økes med 2,1 mill. kroner.
Meteorologisk institutt ble i 2014 utpekt som en statsinstitusjon som huser skjermingsverdige objekter. Meteorologisk institutt må derfor iverksette sikringstiltak for å beskytte funksjoner av stor samfunnsmessig betydning og for å oppfylle kravene i sikkerhetsloven og forskrift om objektsikkerhet.
Departementet foreslår å øke bevilgningen på posten med 8,2 mill. kroner til tiltak for nødvendig sikring av skjermingsverdige objekter ved Meteorologisk institutt.
Departementet foreslår å øke bevilgningen med 744 000 kroner. De fleste kontingentene til internasjonale organisasjoner er utbetalt. Merbehovet er knyttet til World Meteorological Organization (WMO), der Norges bidrag til WMOs satsing Global Framework for Climate Services øker noe.
Departementet foreslår å øke bevilgningen med 1 mill. kroner. Merbehovet gjelder engangskostnader som De nasjonale forskningsetiske komiteene (FEK) har hatt i forbindelse med flytting til nye lokaler.
Det foreslås å redusere bevilgningen med 450 000 kroner grunnet endringer i tidsplanen for gjennomføring av enkelte prosjekter og lavere bevilgningsbehov enn lagt til grunn i gjeldende budsjett.
Departementet foreslår å redusere bevilgningen med 3,4 mill. kroner grunnet valutakursendringer.
Departementet foreslår å redusere bevilgningen med 27,8 mill. kroner grunnet valutakursendringer.
Departementet foreslår å redusere bevilgningen med 333 000 kroner grunnet valutakursendringer.
Det foreslås å øke bevilgningen med 5 mill. kroner mot en tilsvarende reduksjon på post 45. Dette er en teknisk flytting av midler innenfor bevilgningen til Lånekassens fornyingsprogram LØFT.
Departementet foreslår å overføre 344 000 kroner fra post 1 til kap. 540 Direktoratet for forvaltning og IKT, jf. omtale av tilsvarende overføring fra kap. 280 post 51.
Samlet foreslås det å øke bevilgningen på posten med 4,7 mill. kroner.
Det foreslås å redusere bevilgningen med 5 mill. kroner, jf. post 1.
Videre foreslår departementet å redusere bevilgningen med 16,5 mill. kroner. Mindrebehovet i 2014 skyldes endret periodisering i LØFT-programmet. I Prop. 1 S (2014–2015) for Kunnskapsdepartementet er det foreslått en tilsvarende økning av bevilgningen på posten for 2015.
Samlet foreslås det å redusere bevilgningen med 21,5 mill. kroner.
Departementet foreslår å redusere bevilgningen med 27,1 mill. kroner. Et mindrebehov på 54,4 mill. kroner skyldes at antall mottakere av bostipend er lavere enn det som er anslått tidligere. Samtidig er det et merbehov på til sammen 27,3 mill. kroner på grunn av flere mottakere av flyktningstipend, sykestipend og ekstrastipend til søkere med nedsatt funksjonsevne.
Departementet foreslår å øke bevilgningen med 53 mill. kroner. Merbehovet skyldes endringer i rentenivå og økt beholdning av ikke-rentebærende lån.
Departementet foreslår å redusere bevilgningen med 80 mill. kroner. Reduksjonen skyldes at færre saker enn tidligere anslått blir overført til Statens innkrevingssentral (SI).
Departementet foreslår å redusere bevilgningen med 247,3 mill. kroner. Reduksjonen skyldes i hovedsak endringer i rentesatser og antall støttemottakere. Påløpte renter er redusert med 167 mill. kroner mens redusert rentegjeld denne perioden er økt med 151 mill. kroner, noe som skyldes at påløpte renter betales raskere ved overgang fra kvartalsvis til månedlig forfall. Samtidig er det en økning i anslaget på forsinkelsesrenter på 45,2 mill. kroner og en økning i renter ved overgang til tilbakebetaling på 30,3 mill. kroner.
Departementet foreslår å øke bevilgningen med 8,6 mill. kroner. Det økte behovet skyldes et etterslep av avskrivinger fra høsten 2013. Dette har medført at antall avskrivinger i 2014 øker mer enn tidligere anslått.
Departementet foreslår å øke bevilgningen med 8,2 mill. kroner. Det økte behovet skyldes at økningen i antall purregebyr på grunn av endring fra kvartalsvis til månedlig forfall, er større enn tidligere anslått.
Departementet foreslår å redusere bevilgningen med 583,8 mill. kroner. Reduksjonen skyldes i hovedsak at innbetalte avdrag er blitt lavere enn tidligere anslått. En annen årsak til mindrebehovet er endringer i bevilgningsbehovet til tap på utlån, jf. omtale under kap. 2410 Statens lånekasse for utdanning, post 74 Tap på utlån.
Departementet forslår å redusere bevilgningen med 46,8 mill. kroner. Endringen skyldes endringer i rentenivået og størrelsen på den rentefrie støtten, jf. omtale under kap 2410 Statens lånekasse for utdanning, post 72 Rentestøtte.