Vedlegg
Jeg viser til brev fra arbeids- og sosialkomiteen fra 1. oktober 2014 med anmodning om statsrådens vurdering av representantforslag 98 S (2013-2014) fra representantene Karin Andersen og Snorre Serigstad Valen om å gi unge under 25 år som ikke er i skole eller arbeid, rett til utdanning, kompetansegivende aktivitet, veiledning og/eller jobbtilbud innen tre måneder.
Jeg setter pris på representantenes engasjement for unge utenfor utdanning og arbeid. Dette er et engasjement jeg deler, og et tema jeg og resten av Regjeringen er opptatt av.
Situasjonen for ungdom i Norge er lite sammenliknbar med situasjonen i enkelte land i Europa, hvor ungdomsledigheten er svært høy. Selv om ungdomsledigheten i Norge er relativt lav i denne sammenhengen, er det også her en utfordring at mange unge står utenfor utdanning og arbeidsliv. Særlig utfordrende er det stabilt høye frafallet fra videregående opplæring. Mange unge som henvender seg til NAV-kontorene har ikke fullført videregående opplæring, og stiller ofte svakt på arbeidsmarkedet.
Forslagsstillerne foreslår å innføre en rettighet som skal gjelde alle unge under 25 år. I den forbindelse er det viktig å være klar over at en stor del av de som kommer til NAV-kontoret har korte ledighetsperioder, og raskt kommer seg over i utdanning eller arbeid på egen hånd. Jeg mener det er mest hensiktsmessig å bruke ressursene på dem som faktisk har et behov for bistand for å komme i arbeid. Behovs- og arbeidsevnevurderingene som gjøres ved NAV-kontorene legger grunnlaget for dette.
Dette er også utgangspunktet for de garantiordningene som ble innført av Regjeringen Stoltenberg i forbindelse med 2013-budsjettet, og som gjelder for unge i dag. Disse garantiene legger til grunn at mange unge kommer seg i utdanning eller arbeid ved egen hjelp, og at ressursene skal konsentreres om den delen av de unge som har et reelt behov for bistand fra NAV-kontoret. Det tjener ingen å gjøre unge til NAV-brukere i tidlig alder uten at det er god grunn til det. Derfor er det viktig å møte friske unge med en forventning om at de klarer dette selv. NAV skal bidra ved behov.
Garantiene som ble innført av den forrige regjeringen er garantier om oppfølging i ulike former. Unge ledige i alderen 20-24 år er garantert en aktivitetsplan innen en måned etter at de har fått et vedtak fra NAV som tilsier at de har behov for arbeidsrettet bistand. Blant unge med nedsatt arbeidsevne i alderen 20-29 år, er det satt som mål at 90 prosent av målgruppen til enhver tid skal ha en godkjent aktivitetsplan. Det er altså selve oppfølgingen som er poenget, ikke nødvendigvis tiltaket. Det kan være aktuelt med tiltak som omfatter et bredt register av virkemidler, så som tiltak rettet mot helse eller den sosiale situasjonen den enkelte ungdom kan befinne seg i. I tillegg gjelder fortsatt garantien om arbeidsrettede tiltak for unge ledige under 20 år.
Jeg vil understreke at det ikke kun er garantiordningene, men summen av tiltak og virkemidler som er avgjørende for hvor godt vi klarer å bistå unge som står utenfor utdanning og arbeid. Regjeringen er opptatt av at de ulike sektorene må samarbeide, både for å unngå at unge faller utenfor utdanning og arbeidsliv, og for å bistå dem som faller utenfor.
Det er et samarbeid mellom ulike departement for å få flere til å fullføre videregående opplæring, og for å følge opp ungdom som faller fra. I arbeidet med den kommende meldingen til Stortinget om livslang læring og utenforskap er målet å utvikle en ny og helhetlig politikk for voksne med svake grunnleggende ferdigheter. Tiltak for unge voksne som verken er i jobb eller i utdanning vil bli drøftet i dette arbeidet.