2. Komiteens behandling
Som ledd i behandlingen av saken har komiteen avholdt kontrollhøring, der følgende deltok:
helseministeren
helsedirektøren
Norsk Helsenett SF
KS Kommunesektorens organisasjon
brukere av elektronisk meldingsutveksling, representert ved Haukeland Universitetssykehus og Fjell kommune og Kvam kommune
leverandører av systemer for elektronisk meldingsutveksling
Norsk Sykepleierforbund
Den norske legeforeningen
IKT-Norge
Direktoratet for forvaltning og IKT
Komiteen besluttet at høringen skulle omhandle – men ikke begrense seg til – følgende problemstillinger:
Helsedirektoratet, regionale helseforetak og leverandører meldte allerede i 2008–2009 at målene om at alle aktører skulle ha tatt i bruk elektronisk meldingsutveksling innen 2013, ikke var realistiske. Hvordan er dette håndtert av Helse- og omsorgsdepartementet?
Hvorfor har ikke Helse- og omsorgsdepartementet og Helsedirektoratet sørget for at det blir utviklet nasjonale standarder for å legge teknisk til rette for elektronisk meldingsutveksling mellom alle aktører?
Organisatoriske og tekniske løsninger må tas i bruk samtidig av de ulike aktørene for at elektronisk meldingsutveksling skal fungere. Hvorfor har man ikke fått til dette?
Hvilken rolle har leverandørene av systemer for elektronisk meldingsutveksling hatt i arbeidet med å nå målet om elektronisk meldingsutveksling?
Det ble tatt stenografisk referat fra høringen, og referatet følger som vedlegg til denne innstillingen.