Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Vedlegg

Jeg viser til brev av 13. oktober 2014 fra Stortingets helse- og omsorgskomité hvor det bes om min uttalelse til Dokument 8:83 S (2013-2014) Representantforslag fra stortingsrepresentantene Olaug B. Bollestad, Hans Olav Syversen, Kjersti Toppe og Trygve Slagsvold Vedum om å la Vinmonopolet overta taxfree-ordningen.

Representantforslaget lyder som følger:

«1. Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å la Vinmonopolet overta taxfree-salget på norske flyplasser.

2. Stortinget ber regjeringen foreta en gjennomgang av taxfree-ordningen i et sosialpolitisk perspektiv og legge frem resultatet for Stortinget.»

For meg er det er viktig å sørge for en helhetlig og balansert alkoholpolitikk. I Norge har vi i dag tatt i bruk en bred virkemiddelpakke som skal bidra til begrenset alkoholkonsum og derigjennom reduserte skader og problemer som følge av alkoholbruk. Samtidig er det grunnleggende å sikre at alkoholpolitikken har legitimitet og aksept i befolkningen for å bevare en effektiv alkoholpolitikk på sikt. Taxfree-ordningen er en del av denne totalpakken og kan sies å ha bidratt til aksept av de andre alkoholpolitiske virkemidlene, bl.a. alkoholavgifter og monopolet.

Regjeringsplattformen slår fast at hovedlinjene i alkoholpolitikken skal ligge fast. Taxfree-ordningen slik den er i dag, er en del av dette. Jeg vurderer det ikke som hensiktsmessig at Vinmonopolet skal overta taxfree-ordningen, jf. forslag 1. Etter mitt syn foreligger det ikke tilstrekkelig grunnlag for å endre Vinmonopolets oppgaver. En overføring av taxfree-salget på flyplasser til Vinmonopolet vil være en vesentlig endring av Vinmonopolets oppgaver og reiser en rekke juridiske, økonomiske og praktiske spørsmål. Vinmonopolets samfunnsoppdrag bør etter mitt syn videreføres som i dag og ikke blandes med andre samfunnsformål som å sikre inntekter til flyplasser. Vinmonopolets virksomhet bør derfor, som i dag, fortsatt være begrenset til å tilby avgiftsbelagt alkoholholdig drikk over 4,7 volumprosent i Norge.

På bakgrunn av det overstående, ser jeg det heller ikke som hensiktsmessig å prioritere bruk av ressurser på en særlig gjennomgang av taxfree-ordningen i et sosialpolitisk perspektiv, jf. forslag 2.

Jeg vil for øvrig bemerke at jeg støtter forslagsstillerne i at det er viktig å sørge for forsvarlig utforming av taxfree-butikkene og forsvarlig plassering og synlighet av den alkoholholdige drikken i disse butikkene. Det bør også være en tydelig og naturlig mulighet for å gå utenom taxfree-butikkene ved ankomst og avreise. Dette skal nå, etter hva jeg har forstått, være tatt tak i på de flyplassene hvor det har vært et problem. Jeg vil også påpeke at det er viktig at taxfree-butikkene både ved utformingen av butikken og i sin løpende virksomhet sørger for at forbudet mot alkoholreklame og andre krav i alkoholloven etterleves. Jeg tror det er riktigere å fokusere på dette enn å overføre taxfree-utsalgene på norske flyplasser til Vinmonopolet.

Jeg vil på denne bakgrunn frarå at det fattes vedtak i samsvar med representantforslagene i Dokument 8:83 S (2013-2014).

Som anført over, vil et forslag om at Vinmonopolet skal overta taxfree-salget, reise en rekke juridiske, økonomiske og praktiske spørsmål. Det bør derfor uansett ikke tas noen endelig beslutning om at Vinmonopolet skal overta taxfree-salget ved flyplassene før disse spørsmålene er utredet.