Vedlegg fra kommunal- og moderniseringsdepartementet v/statsråden til kommunal- og forvaltningskomiteen, datert 29. august 2014

Dokument 8:72 S (2013-2014) Representantforslag om en miljøvennlig boligpolitikk

Jeg viser til brev fra kommunal- og forvaltningskomiteen av 28. mai 2014, hvor det bes om min vurdering av Dokument 8:72 S (2013-2014) – Representantforslag om en miljøvennlig boligpolitikk.

Forslagsstillerne tar opp viktige problemstillinger knyttet til de utfordringene vi står overfor som følge av forventet befolkningsvekst i og rundt de største byområdene i årene som kommer. Befolkningsveksten vil medføre en kraftig økning i etterspørselen etter boliger og i behovet for ny og forbedret infrastruktur, spesielt på transportsiden. Samtidig må vi gjennom planleggingen sørge for gode bo- og oppvekstvilkår i byene og tettstedene, blant annet gjennom å ta vare på og videreutvikle friområder og grønnstruktur.

Dette er problemstillinger som regjeringen legger stor vekt på, og i Sundvollen-erklæringen er det en rekke punkter som danner utgangspunkt for regjeringens videre arbeid på dette området. Dette omfatter både tiltak for å stimulere til utbygging rundt sentrale knutepunkt i byer og tettsteder og for en kraftig satsing på infrastruktur i og rundt de største byene. I dette ligger også en forsterket satsing på kollektivtransport i storbyene, i tråd med samarbeidsavtalen med KrF og Venstre. I erklæringen heter det også at regjeringen vil gjøre det lettere for kommunene å åpne opp for økt boligbygging og for utbyggere å bygge i takt med behovet.

Regjeringen har allerede igangsatt tiltak for å holde byggekostnadene nede og gjøre det billigere å bygge boliger. Vi har i den forbindelse lagt frem flere forslag til forenklinger i plan- og bygningsloven. Når det gjelder storbyutfordringene spesielt, ønsker regjeringen å utvikle løsninger sammen med storbyene, gjennom dialog og partnerskap. Jeg mener at vi må legge mer ansvar på og ha større tillit til våre lokalpolitikere, og at det er feil vei å gå å øke den statlige detaljstyringen av byene.

For å lykkes med fortetting og knutepunktutvikling er det likevel helt nødvendig at stat, kommuner, fylker og private aktører samarbeider og samordner sin planlegging, og at det foreligger et overordnet rammeverk for bolig-, areal- og transportutviklingen i byer og tettsteder. Regjeringen vil derfor vedta nye statlige planretningslinjer som skal sikre en slik samordning. Retningslinjene vil legge vekt på fortetting og høy arealutnyttelse rundt knutepunkter slik også forslagsstillerne er opptatt av, og på at planleggingen skal legge til rette for tilstrekkelig boligbygging i områder med press på boligmarkedet, med gode regionale løsninger på tvers av kommunegrensene.

Økt utbygging og fortetting rundt kollektivknutepunktene vil legge grunnlaget for at økningen i persontransporten kan tas med kollektivtrafikk, sykkel og gange. For å sikre et effektivt og miljøvennlig transportsystem i de største byene er det viktig å fortette og bygge ut kollektivtransporten der trafikkgrunnlaget er størst. Dette er et prioritert område for regjeringen.

Gjennom helhetlige bymiljøavtaler og forpliktende dialog med de største byene vil regjeringen bidra til gode transportløsninger som gir attraktive og effektive byer. I dette arbeidet vil regjeringen legge vekt på godt samspill og samarbeid med kommunene og fylkeskommunene. Klimaforliket, som har som mål at veksten i persontransporten i storbyområdene skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange, skal ligge til grunn for bymiljøavtalene. Avtalene vil favne bredere enn dagens bypakker og bestå av elementer som forpliktelser om arealbruk, prioritering av viktige knutepunkter og parkeringspolitikk, samt midler fra Belønningsordningen. Løsningene som velges må bidra til at det i byene sikres bedre framkommelighet, spesielt ved å tilrettelegge for attraktive alternativer til privatbil.

Bymiljøavtalene skal være langsiktige politiske intensjonsavtaler. Samferdselsutfordringer i byområder generelt, herunder oppfølging av helhetlige bymiljøavtaler, vil være sentrale områder når regjeringen legger fram ny Nasjonal transportplan våren 2017.

Forslagsstillerne ønsker å innskjerpe den rikspolitiske bestemmelsen for kjøpesentre. Jeg tror ikke det er veien å gå, og derfor stanset jeg arbeidet som den forrige regjeringen hadde satt i gang med ny rikspolitisk bestemmelse. Jeg tror isteden på en styrking av lokaldemokratiet gjennom økt kunnskap og forståelse og har derfor startet opp arbeidet med en bred evaluering av bestemmelsen fra 2008 som fortsatt er gjeldende. Samtidig med dette evalueringsarbeidet arbeider jeg for å få fram mer kunnskap om hvordan byer og tettsteder kan utvikles med levende og attraktive bysentrum. Dette er kunnskap som skal formidles til kommuner og fylkeskommuner for å gi lokale og regionale beslutninger et godt faglig grunnlag.