Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Eva Kristin Hansen, Per Rune Henriksen, Anna Ljunggren
og Terje Aasland, fra Høyre, Nikolai Astrup, Tina Bru, Odd Henriksen
og Eirik Milde, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen og
Mette Hanekamhaug, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide,
fra Senterpartiet, Marit Arnstad, fra Venstre, lederen Ola Elvestuen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Ingunn Gjerstad, og fra Miljøpartiet
De Grønne, Rasmus Hansson, viser til at innkjøpspolitikken
er et viktig virkemiddel som brukes for å nå en rekke samfunnsformål.
Miljøhensyn er en integrert del av det norske regelverket, og regjeringen
legger vekt på at offentlig sektor som kunde skal bidra til å ta
i bruk og utvikle nye miljø- og klimavennlige teknologier og løsninger.
Komiteen registrerer at EU har
vedtatt nye direktiver på anskaffelsesområdet, og direktivene åpner
for økt grønt handlingsrom og innovasjon gjennom anskaffelsesprosesser.
Ett av formålene med EUs arbeid med å revidere anskaffelsesdirektivet
har vært å bedre muligheten for å ivareta andre samfunnshensyn i
offentlige anskaffelser, som for eksempel klima og miljø. Mulighetene
til å stille krav til miljø i alle faser av en anskaffelsesprosess
er tydeliggjort og utvidet. Direktivet tydeliggjør og utvider også
muligheten til å trekke inn livssykluskostnader i tildelingsfasen.
Komiteen mener at offentlig sektor
bør bruke sin markedsmakt i kraft av å være den største forbrukeren
i økonomien med rundt 400 mrd. kroner årlig, og at det er rom for
å bruke innkjøpspolitikken aktivt som virkemiddel i det grønne skiftet.
Komiteen er tilfreds med at regjeringen
ser behov for en gjennomgang av dagens regelverk med sikte på å
fornye arbeidet med miljø- og klimahensyn i offentlige anskaffelser.
Regjeringen er nå i gang med en bredere gjennomgang av arbeidet
med miljø- og klimahensyn i offentlige anskaffelser som en del av
satsingen på det grønne skiftet og økt konkurransekraft for norske
arbeidsplasser.
Komiteen viser til at Difi allerede
bidrar med sin fagkompetanse inn i regelverket, og i oppfølgingen
av dette inngår også hvordan livssykluskostnader skal ivaretas. Komiteen ønsker
å påpeke at det er viktig i det videre arbeidet med anskaffelsesregelverket
å få formidlet de muligheter som ligger i regelverket til de enkelte innkjøpere
i offentlig sektor. Det blir viktig å få så vel statlige som kommunale
og fylkeskommunale organer til å bruke regelverket i miljøet og
klimaets tjeneste.
Komiteen viser til Sundvolden-erklæringen der
det stadfestes at regjeringen vil at «offentlig sektor som kunde
bidrar til å ta i bruk og utvikle nye miljø- og klimavennlige teknologier
og løsninger».
Komiteen er tilfreds med at regjeringen
ser behov for en gjennomgang av dagens regelverk med sikte på å
fornye arbeidet med miljø- og klimahensyn i offentlige anskaffelser.
Komiteen viser til at omstillingen
av samfunnet generelt og offentlig sektor i retning lavutslippssamfunnet
er en så stor oppgave at det ikke finnes noen god grunn til at miljø-
og klimahensyn skal være et adskilt anskaffelsestema, men at dette
bør integreres med den øvrige satsingen myndighetene har på anskaffelser.
Komiteen viser til at Difi er
myndighetenes organ for å utvikle offentlig sektor på feltet anskaffelser.
Hovedmålet er at offentlig sektor skal gjennomføre samfunnsnyttige,
kostnadseffektive og kvalitetsrettede anskaffelser i henhold til regelverket. Komiteen mener
derfor det er naturlig at ansvaret for miljø- og klimahensyn er forankret
her, som et minimum inntil en omlegging og etter at en gjennomgang
er gjennomført.
På denne bakgrunn foreslår komiteen:
«Stortinget ber regjeringen videreføre og videreutvikle
Direktoratet for forvaltning og IKTs (Difis) arbeid for kompetansespredning
om miljø- og klimahensyn og livssykluskostnader innenfor gjeldende
budsjettrammer, og stadfeste at rådgivning om miljø- og klimahensyn
og livssykluskostnader i offentlige anskaffelser er definert som
Difis ansvarsområde.»
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Venstre,
Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne, viser
til at myndighetene per i dag ikke har et veiledningstilbud til
offentlige instanser i å stille gode miljøkrav samtidig som anskaffelsesregelverkets
øvrige bestemmelser oppfylles. Regjeringen har skrinlagt satsingen
på miljøhensyn i offentlige anskaffelser gjennom Direktoratet for
IKT og Forvaltning (Difi). Videre har regjeringen unnlatt å gi direktoratet
føringer om å opprettholde aktiviteten og kompetansen innen miljøhensyn
i offentlige anskaffelser gjennom tildelingsbrevet fra Kommunal-
og moderniseringsdepartementet fra januar 2014.
Flertallet viser til konsekvensene
av dette, som innebærer at aktivitetene til Difi på området er i
ferd med å legges ned, og man risikerer at miljø- og livssykluskostnadskompetanse
forsvinner ut av organisasjonen. Flertallet mener at
miljøkriteriesettene og annen veiledning fra Difi har gitt tiltrengt
og faglig trygghet for hvordan miljøkrav og kriterier kan stilles
i konkurranser og anbud.
Flertallet vil påpeke at inntil
fornyet satsing er på plass vil hver enkelt aktør og virksomhet
i det offentlige Norge måtte utvikle egne krav, noe som står i kontrast
til regjeringens målsetting om forenkling av offentlig sektor. Flertallet viser til
at det ikke er noen motsetning i å gjennomgå og fornye arbeidet
med miljø- og klimahensyn i offentlige anskaffelser samtidig som
man opprettholder det eneste kompetansehevingstilbudet som myndighetene
har på feltet. Flertallet mener at en omlegging eventuelt
bør komme som en konsekvens av en slik gjennomgang.
Flertallet viser til at verken
gjeldende eller forbedret regelverk i seg selv er tilstrekkelig
for å tilrettelegge for miljø- og klimariktige offentlige anskaffelser.
Det er heller ikke hvorvidt regelverket er tydelig eller godt nok
som er representantforslagets anliggende, men derimot hvordan en
kan øke kompetansen og tryggheten i hvordan stille krav og hvilke
miljø- eller klimakrav som til enhver tid er de mest oppdaterte.
Flertallet viser til at EUs direktiver
på anskaffelsesområdet mest sannsynlig vil føre til samme eller
økt behov for veiledning, utvikling og oppdatering av miljøkriterier,
sammenliknet med dagens situasjon. Statlige og fylkeskommunale aktører
og kommune-Norge vil fortsatt ha et stort behov for støtte i å utføre
anskaffelser i henhold til gjeldende regelverk og samtidig stille relevante
og oppdaterte miljøkriterier til anskaffelsene.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne viser
til at midlene til satsingen på miljøhensyn i offentlige innkjøp
i Difi ikke ble videreført i regjeringen Solbergs tilleggsproposisjon
Prop. 1 S Tillegg 1 (2013–2014). Disse medlemmer mener
Difis rolle i å sikre at miljøhensyn og livssykluskostnader tas
hensyn til i offentlige anskaffelser, har vært viktig. Disse
medlemmer mener derfor primært at den opprinnelige budsjettposten
bør gjenopprettes.
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til Kristelig Folkepartis alternative budsjett
for 2015, hvor det foreslås å bevilge 10 mill. kroner for å videreføre
satsingen.