Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Eva Kristin Hansen, Per Rune Henriksen, Anna Ljunggren
og Terje Aasland, fra Høyre, Nikolai Astrup, Tina Bru, Odd Henriksen
og Eirik Milde, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen og
Mette Hanekamhaug, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide,
fra Senterpartiet, Marit Arnstad, fra Venstre, lederen Ola Elvestuen,
fra Sosialistisk Venstreparti, Ingunn Gjerstad, og fra Miljøpartiet
De Grønne, Rasmus Hansson, viser til at Norge har bidratt
aktivt i utviklingen av internasjonalt samarbeid på klimaområdet.
Den offentlige klimafinansieringen er i all hovedsak bistandsmidler.
I 2013 bidro Norge med om lag 4,8 mrd. kroner til utslippsreduserende
tiltak og tilpasning til klimaendringer i utviklingsland. Finansiering
gjennom Norfund er da holdt utenom. Den største internasjonale klimasatsingen
er Norges klima- og skogprosjekt. Utvikling av ren energi i utviklingsland
er en annen norsk hovedsatsing.
Komiteen viser til at Norge har
bidratt til etableringen av «det grønne fondet». Fondet har som
målsetting å bli en sentral institusjon for multilateral klimafinansiering. Komiteen forutsetter
at regjeringen følger opp arbeidet med det grønne fondet, og vil
fortsette å ta pådriverrolle for finansiering og videre etablering
av fondet.
Komiteen viser til brev til komiteen
fra klima- og miljøminister Tine Sundtoft 19. mai 2014, som er vedlagt,
hvor hun skriver at det er et stort behov for finansiering til utslippskutt
og klimatilpasning i utviklingsland. Hun skriver videre at regjeringen
mener at Norge skal spille en pådriverrolle for å skape oppslutning
om viktige prinsipper om finansiering i den nye klimaavtalen. Komiteen er
tilfreds med dette synet. Norge bør fortsatt være en stor og viktig
bidragsgiver selv – samtidig som vi er en pådriver for at andre land
skal ta samme rolle.
Komiteen mener at eventuelle
endringer i den internasjonale klimafinanseringen må vurderes i forbindelse
med behandlingen av statsbudsjettet.
Komiteen viser til at klimaendringene
er i gang på alle kontinenter. Uten store reduksjoner i klimagassutslippene
risikerer man at samfunn og økosystemer over hele verden ødelegges.
Ifølge klimapanelet har verden under 1 000 mrd. tonn CO2 igjen å slippe ut dersom man skal unngå
mer enn to graders oppvarming. I 2011 var de globale utslippene
om lag 50 mrd. tonn CO2, og utslippene
øker fortsatt. Komiteen viser til at forhandlingene
om en internasjonal klimaavtale allikevel går tregt, mye på grunn
av en dyp konflikt mellom rike og fattige land. Finansering av klimatiltak
står helt sentralt i forhandlingene. Komiteen mener
Norge kan spille en avgjørende rolle i dette arbeidet.
Komiteen viser til at rike land
på FNs klimatoppmøte i København i 2009 forpliktet seg til å bevilge
100 mrd. dollar årlig til klimafinansiering innen 2020. Dette var
et sentralt krav fra utviklingslandene i klimaforhandlingene.
Komiteen viser til at det er
viktig at Norge fortsatt tar en aktiv og ledende posisjon og bidrar
til at forutsetningen for opprettelsen av FNs grønne klimafond blir
realisert.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne, viser til at det
innenfor andre politikkområder har vært politisk satte ambisjoner
om en prosentsats. Dette gjelder både innenfor kulturpolitikken
og utviklingspolitikken. Disse målsetningene har bidratt til store
ressurser til de formålene. Flertallet mener det
kan være aktuelt å ha lignende ambisjoner innenfor andre politiske
formål, da også i klimapolitikken.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet viser til at regjeringen har uttalt
at den vil prioritere Det grønne klimafondet som finansieringskanal
for norsk klimainnsats i utviklingsland i de kommende årene, og
støtter denne prioriteringen. Disse medlemmer viser til
at bidragsyterne til Det grønne klimafondet hadde sitt første møte
i Oslo i juli. Klima- og miljøminister Tine Sundtoft og utenriksminister Børge
Brende var vertskap for møtet, som samlet deltakere fra 24 land. Disse
medlemmer er derfor glad for at regjeringen i sitt forslag
til statsbudsjett foreslår å bevilge 200 mill. kroner til Det grønne
klimafondet. En oppbygging av fondet vil trolig være avgjørende
for å kunne oppnå en tilfredsstillende klimaavtale på FNs klimatoppmøte
i Paris i 2015. Norge spiller en viktig brobyggerrolle i forhandlingene.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen i sitt forslag til statsbudsjett foreslår å bevilge 1 480
mill. kroner i kapitalpåfylling til Norfund, en økning på 250 mill.
kroner fra kapitalpåfyllingen i 2014. Disse medlemmer mener regjeringens
foreslåtte øremerking av halvparten av kapitalpåfyllingen til Norfund
i 2015 til fornybarinvesteringer i utviklingsland er riktig og fornuftig.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen i slutten av oktober annonserte at Norge vil bidra med
300 mill. kroner til Green Africa Power, et nytt fond som skal stimulere
kommersielle aktører til fornybarinvesteringer sør for Sahara.
Disse medlemmer viser til at
Norge, i samarbeid med FNs miljøprogram (UNEP), annonserte på FNs
klimatoppmøte i New York i september intensjonen om å lansere et
nytt initiativ kalt «The 1 Giga Ton Coalition». Denne gigatonnkoalisjonen
vil hjelpe utviklingslandene med å måle og rapportere reduserte
klimagassutslipp fra satsing på fornybare energikilder og energieffektivisering.
Norge vil sammen med UNEP og andre partnere formelt lansere gigatonnkoalisjonen
på klimaforhandlingsmøtet (COP 20) i Lima i desember 2014.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
i utgangspunktet at en fastsetting av politiske ambisjoner gjennom
prosentmål er en dårlig idé, da det fokuserer på ressursallokering
heller enn på hvorvidt midlene kan brukes effektivt og gi positive
resultater.
Komiteen viser til
den regjeringsoppnevnte Ekspertgruppen om investeringer i kull og
petroleumsselskaper og klimagassutslipp. Denne gruppen skal, etter
opplysninger fra Finansdepartementets hjemmesider, vurdere om utelukkelse
av kull- og petroleumsselskaper framstår som en mer effektiv strategi
enn eierskapsutøvelse og påvirkning for å adressere klimaspørsmål og
bidra til endringer fram i tid. Komiteen vil peke
på betydningen av at de disponeringer som gjøres innenfor SPUs mandat,
har innvirkninger på klimautfordringen, og mener det er viktig at dette
spørsmålet drøftes i den videre behandlingen av ekspertgruppens
anbefalinger.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet,
Venstre, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønneviser til at selv om Statens pensjonsfond
utland ikke er et virkemiddel i klimapolitikken, har investering av
fondets svært store midler i internasjonale finansmarkeder utvilsomt
en klimaeffekt. Disse medlemmer mener det bør vurderes
om SPU skal gis retningslinjer om reduksjon av CO2-intensiteten
i fondets investeringer. Disse medlemmer viser videre
til at midlene som må tilføres FNs grønne fond, er så store at det
bør åpnes for en vurdering av hvordan Norge best kan bidra med midler
som står i forhold til vår rolle og vårt ansvar for fondet.
Komiteens medlemmer fra Venstre
og Miljøpartiet De Grønneviser
til at Norge i perioder har høstet stor anerkjennelse fra mange utviklingsland
for den omfattende klima- og skogsatsingen. Posisjonen som brobygger
er imidlertid i ferd med å utfordres, ettersom Norges svake innsats
med å redusere klimagassutslipp på hjemmebane blir stadig bedre
kjent, ikke minst gjennom økt oppmerksomhet om norsk petroleumspolitikk.
Samtidig har Norge store muligheter til å bidra internasjonalt,
som et svært rikt, oljeproduserende land.
Disse medlemmerviser
til at FNs grønne klimafond ble besluttet opprettet på toppmøtet
i Cancún i Mexico i 2010, og er tenkt å være det sentrale virkemiddelet
som mest mulig effektivt skal kanalisere offentlige og private midler
til klimaprosjekter i lavinntektsland.
Komiteens medlem fra Miljøpartiet
De Grønneviser til at Norge
har allerede gitt administrativ støtte til fondet, og at vi nå bør
sette standarden for reelle overføringer. Slik kan Norge være med
og utløse betalingsvilje hos andre land i forkant av FNs generalsekretær
Ban Ki-moons klimakonferanse i september 2014 og den videre prosessen
frem mot klimatoppmøtet i Paris i 2015. Dette medlem mener
det er avgjørende at FNs grønne klimafond blir fylt med penger så
fort det kommer i drift høsten 2014.
Dette medlem viser til at en
klimaprosent vil innebære at Norge skal bruke tilsvarende 1 prosent
av Norges samlede nasjonalinntekt (BNI) per år til klimatiltak i
utlandet. Det tilsvarer om lag 30 mrd. kroner for 2014 og er i størrelsesorden
det samme som Norge bruker på utviklingsbistand over statsbudsjettet
i dag. Klimaprosenten foreslås finansiert hovedsakelig gjennom å
hente penger fra Statens pensjonsfond utland (SPU) og betale disse
inn til FNs grønne klimafond.
Dette medlem mener at en klimaprosent
tilsvarer om lag det som ville vært Norges rettmessige bidrag til
den globale klimadugnaden, når det gjelder behovet og Norges andel
av verdens inntekter. Dette medlem understreker
også at forslaget innebærer relativt små kostnader for Norge. 25
mrd. kroner tilsvarer i 2014 rundt 0,5 prosent av den samlede kapitalen
i SPU, og vil dermed i liten grad påvirke den videre veksten i fondet.
Dette medlem tar opp forslagene
fremmet i Dokument 8:64 S (2013–2014) om en norsk klimaprosent.