Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Are Helseth, Kjell-Idar Juvik, Ingvild Kjerkol, Eigil Knutsen og Eirin Sund, fra Høyre, Torill Eidsheim, lederen Linda C. Hofstad Helleland, Nils Aage Jegstad og Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Ingebjørg Amanda Godskesen, Åse Michaelsen og Roy Steffensen, fra Kristelig Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Venstre, Abid Q. Raja, viser til at Bypakke Bodø er omtalt i Nasjonal transportplan 2014–2023.

Komiteen har merket seg at denne proposisjonen omfatter utbygging og finansiering av vegprosjekt og tiltak i Bodø kommune (Bypakke Bodø). I tillegg er det forslag til endringer av takst- og rabattopplegget for prosjektet rv. 80 Løding–Vikan (Tverlandsbrua), slik at dette blir samordnet med bompengeopplegget for Bypakke Bodø.

Komiteen vil vise til at formålet med Bypakke Bodø er å bygge en ny og trafikksikker innfartsveg til Bodø, og samtidig legge til rette for gående, syklende og kollektivreisende. Komiteen har også merket seg at prosjektet har som mål å redusere antall drepte og alvorlige skadde i trafikken med minst 50 pst. Videre har komiteen merket seg at det er et mål at tallet på personer som går, sykler eller bruker kollektivtransport skal utgjøre minst 21 pst. av trafikantene, og at tallet på dem som er plaget med vegtrafikkstøy skal reduseres med 25 pst.

Komiteen er positiv til at Bypakke Bodø skal videreutvikle Bodø som en attraktiv by å bo og drive næringsvirksomhet i ved å fremme effektiv, miljøvennlig og trygg transport. I tillegg har komiteen merket seg at Bypakke Bodø vil bidra til at reisetiden mellom Fauske og Bodø blir ytterligere kortet ned.

Komiteen viser til at finansieringsplan for Bypakke Bodø har en samla ramme på 2 820 mill. 2014-kroner, hvorav 76 pst. av den totale ramma vil gå til prosjektet rv. 80 Hunstadmoen–Thallekrysset. Komiteen har merket seg at samla ramme er økt fra 2 215 mill. kroner til 2 820 mill. kroner, og at bompengeandelen i finansieringsplanen samtidig er økt med 220 mill. kroner, fra 1 805 mill. kroner til 2 025 mill. kroner. Komiteen vil vise til at dette innebærer at 72 pst. av den samlede rammen er forutsatt finansiert gjennom bompenger. Videre registrerer komiteen at bompenginnkreving er planlagt startet opp i 2015.

Komiteen har merket seg at også den statlige rammen til prosjektet er økt med 342 mill. kroner sammenlignet med det som var lagt til grunn i de lokalpolitiske vedtakene i 2011. Komiteen har merket seg at årsaken til økningen er økte kostnader for prosjektet rv. 80 Hunstadmoen–Thallekrysset, og økt merverdiavgift som følge av oppheving av vegfritaket fra 1. januar 2013.

Komiteen har merket seg at antallet bomstasjoner på strekningen reduseres fra 8 til 7 stasjoner uten at det påvirker finansieringen av pakken. Videre vil komiteen vise til at Nordland fylkeskommune og Bodø kommune som er omfattet av utbyggingen, har sluttet seg til det foreslåtte opplegget for delvis bompengefinansiering av utbyggingen.

Komiteen har også merket seg at man tar til følge vedtaket fra Nordland fylkeskommune og Bodø kommune om at innkreving av bompenger i Bypakke Bodø skal samordnes med innkrevingen til Tverlandsbrua, hvor innkrevingen startet i 2013.

Når det gjelder bompengeopplegget og rabatter, har komiteen merket seg at Samferdselsdepartementet legger opp til en flat rabatt på 10 pst. for alle kjøretøy, at det blir lagt opp til et tak på 80 passeringer per kalendermåned, samt en timesregel for det samordnede bompengeprosjektet. Komiteen har merket seg at dette medfører at satsene for Tverlandsbrua endres til 21 kroner for lette kjøretøy og 42 kroner for tunge kjøretøy (2014-kroner), og at satsen for Bypakken er satt til 15 kroner for lette kjøretøy og 45 kroner for tunge kjøretøy (2014-kroner).

Komiteen har merket seg at bompengeopplegget i denne proposisjonen er basert på en beregningsteknisk rente på 6,5 pst. Komiteen har videre merket seg at Samferdselsdepartementet med bakgrunn i overgangsordningen som Stortinget vedtok i forbindelse med behandlingen av Prop. 119 S (2013–2014), jf. Innst. 308 S (2013–2014), åpner for en overgangsordning der man kan gjøre endringer i takst- og innkrevingsopplegget, og at lokale garantistyresmakter får tilbud om at takstene kan baseres på en lavere rente enn 6,5 pst.

Komiteen har merket seg at Samferdselsdepartementet ønsker Stortingets fullmakt til å kunne endre takster, innføre envegsinnkreving og kunne redusere antall bomstasjoner i Bypakke Bodø og Tverlandbrua, etter samråd med lokale styresmakter. Komiteen er positiv til å gi en slik fullmakt under forutsetning av at dette innebærer en reell dialog mellom lokale styresmakter og Samferdselsdepartementet, der man kommer frem til felles enighet.

Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre, viser til brev datert 24. oktober 2014 fra Bodø kommune, der de ber om at en ny trasé mellom rv. 80/Gjerdåsveien og Bodø havn blir inkludert som en del av Bypakke Bodø. Flertallet legger til grunn at det åpnes for lokale forhandlinger med Bodø kommune om hvordan deler av det økte økonomiske handlingsrommet skal benyttes, herunder utbygging av ny adkomst til Bodø havn. Flertallet viser til at en slik utbygging vil være av avgjørende betydning for Bodø som intermodalt godsknutepunkt, Bodøs muligheter for sentrumsutvikling samt mulighetene for videre utvikling av bydelene Nordsia og Rønvika.

Flertallet fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen ta initiativ til at det åpnes for lokale forhandlinger med Bodø kommune om hvordan deler av det økte økonomiske handlingsrom for Bodøpakken skal benyttes, herunder utbygging av ny adkomst til Bodø havn.»

Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre,har merket seg at det økonomiske mulighetsrommet for å få enda mer veg for pengene i Bypakke Bodø, er på 460 mill. kroner, jf. tabell 7.1 i proposisjonen. Videre har dette flertallet merket seg Bodø kommunes brev til komiteen av 24. oktober 2014, der det bl.a. understrekes at:

«Det er tverrpolitisk enighet i Bodø kommune om at det økonomiske handlingsrommet som følge av lavere rente, ønskes benyttet til å få «mer vei for pengene», mao. flere tiltak inn i Bypakke Bodø»

Videre merkerdette flertalletseg at Bodø kommune har følgende anmodning til Stortinget:

«Vi anmoder derfor Stortinget om å godkjenne en utvidelse av flere tiltak inn i Bypakke Bodø i den endelige behandlingen. Konkret ønsker vi at Bypakke Bodø utvides til også å omfatte en trasé mellom Riksveg 80/Gjerdåsveien og Bodø Havn.»

Dette flertallet vil understreke at de støtter Bodø kommune som er opptatt av å få «mer vei for pengene» i stedet for kun å senke bompengetaksten som følge av en beregningsteknisk rente på 2,8 pst. i stedet for 6,5 pst.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet avventer regjeringens kommende forslag til en rentekompensasjonsordning for bompengelån, men er positiv til å drøfte og se på fornuftige endringer og justeringer av den beregningstekniske renten for bompengelån. Disse medlemmer vil i den sammenheng understreke at de også er opptatt av å få mest mulig veg for pengene. Disse medlemmer mener at det økonomiske mulighetsrom som følger av at det legges en lavere beregningsteknisk rente til grunn, også bør kunne benyttes til å få mer veg ut av prosjektet dersom lokale myndigheter ønsker dette. Det økonomiske mulighetsrommet vil etter disse medlemmers syn være differansen på de teoretiske finansieringskostnadene for et prosjekt med beregningsteknisk rente på 6,5 pst. versus 2,8 pst.

Disse medlemmer fremmer derfor følgende forslag:

«Samferdselsdepartementet får fullmakt til å inngå avtale med lokale myndigheter om eventuelt å utvide Bypakke Bodø i stedet for kun å redusere takstene som følge av lavere beregningsteknisk rente. Det økonomiske mulighetsrommet som legges til grunn for en eventuell utvidelse av Bypakke Bodø, er differansen på de teoretiske finansieringskostnadene med en beregningsteknisk rente på 6,5 pst. versus 2,8 pst.»

Komiteen viser til at det er et etablert bompengeselskap som skal ha ansvar for dette prosjektet, og at det er naturlig at bompengeavtalen blir inngått med eksisterende selskap. Komiteen viser til regjeringens varslede bompengereform med en prosess for sammenslåing til færre bompengeselskap, og at det da er naturlig at Bypakke Bodø blir vurdert å inngå i et av de fremtidige bompengeselskapene når disse er etablert.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet er opptatt av at bompengeinnkrevingen skal være effektiv og at kostnadene knyttet til innkreving og finansiering skal være så lave som mulig. Lavere kostnader vil komme bilistene til gode gjennom lavere bomtakster eller kortere innkrevingsperiode.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet vil understreke at de er positive til at regjeringen er opptatt av tiltak for å effektivisere og forbedre bompengesektoren. Disse medlemmer vil vise til at mange av tiltakene i den såkalte bompengereformen til Høyre/Fremskrittspartiet-regjeringen ble lagt fram av den rød-grønne regjeringen i Nasjonal transportplan 2014–2023 (NTP), og ble vedtatt i Stortinget i juni 2013, jf. Meld. St. 26 (2012–2013) og Innst. 450 S (2012–2013). Disse medlemmer vil vise til at sentrale elementer for effektivisering i NTP er å slå sammen bompengeselskaper og å samordne takst- og rabattsystemer; noe som vil gi reduserte administrasjonskostnader og gi en mer effektiv drift.