Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Sammendrag

Samferdselsdepartementet legg i proposisjonen fram eit forslag om utbygging og finansiering av vegprosjekt og tiltak i Bodø kommune (Bypakke Bodø). I tillegg blir det foreslått endringar i takst- og rabattopplegget for prosjektet rv. 80 Løding–Vikan (Tverlandsbrua), slik at dette blir samordna med bompengeopplegget for Bypakke Bodø.

Bypakke Bodø er utvikla gjennom eit samarbeid mellom Bodø kommune, Nordland fylkeskommune, Statens vegvesen og Jernbaneverket. Bypakke Bodø skal vidareutvikle Bodø som ein attraktiv by å bu og drive verksemd i ved å fremje effektiv, miljøvenleg og trygg transport. Formålet med Bypakke Bodø er å byggje ein ny og trafikksikker innfartsveg til Bodø og samstundes leggje til rette for gåande, syklande og kollektivreisande. Bypakka er tidlegare omtalt i mellom anna Meld. St. 26 (2012–2013) Nasjonal transportplan 2014–2023, Prop. 1 S (2012–2013), og Prop. 1 S (2013–2014).

Det er gjennomført konseptvalutgreiing (KVU) og ekstern kvalitetssikring (KS1) for Bypakke Bodø. KVU/KS1 for rv. 80 Løding–Bodø sentrum blei handsama i samband med arbeidet med Nasjonal transportplan 2014–2023. Det er vedteke at «kombinasjonskonseptet» skal leggjast til grunn for vidare planlegging. Konseptet omfattar mellom anna utvida vegkapasitet frå Bertnes til Bodø hamn, styrka kollektivtilbod, ny haldeplass for tog og tilrettelegging for gåande og syklande.

Bypakke Bodø har ei samla økonomisk ramme på 2 820 mill. 2014-kroner. I tillegg vil fylkeskommunen styrkje drifta av kollektivtilbodet med til saman 59 mill. 2014-kroner i perioden 2014–2021, og det vil bli bygd ny haldeplass for tog på Tverlandet i regi av Jernbaneverket. Utbyggingsplanen er vist i tabell 2.1. i proposisjonen.

Det dominerande prosjektet i pakka er utbygginga av rv. 80 på strekninga Hunstadmoen–Thallekrysset. Vegstrekninga har dårleg trafikkavvikling, mange trafikkulykker og dårleg tilrettelegging for gåande og syklande. I tillegg er bustadmiljøet langs vegen dårleg på grunn av støy og forureining. Prosjektet omfattar bygging av 5,4 km ny firefelts veg. Frå Hunstadmoen vert det bygd ein om lag 2,8 km lang tunnel i to løp vestover til Bodøelv. Prosjektet går vidare langs dagens rv. 80 til Thallekrysset og langs Olav V gate (arm av rv. 80) forbi kryss med Gamle Riksvei. Rekna om til 2014-kroner er styringsramma 2 080 mill. kroner og kostnadsramma 2 400 mill. kroner for prosjektet.

Tiltak for gåande og syklande (inkl. trafikktryggleikstiltak) har ei økonomisk ramme på 500 mill. kroner og kollektivtrafikktiltak ei økonomisk ramme på 210 mill. kroner. Nordland fylkeskommune vil dessutan styrkje kollektivtilbodet ved å auke driftstilskotet med til saman 59 mill. 2014-kroner i perioden fram til og med 2021.

I tillegg er det lagt opp til å byggje ny haldeplass for tog på Tverlandet i regi av Jernbaneverket.

Den lokalpolitiske handsaminga går fram av pkt. 2 i proposisjonen.

Trafikktala som er lagt til grunn for Bypakke Bodø, er observerte trafikktal frå faste teljepunkt i Bodø og resultata frå «Reisevaneundersøkelse Salten (2009)».

Finansieringa av Bypakke Bodø er basert på innkrevjing av bompengar og statlege, fylkeskommunale og kommunale midlar. Finansieringsplanen er vist i tabell 5.1 i proposisjonen.

Samla ramme for prioriterte prosjekt og tiltak er rekna til 2 820 mill. 2014-kroner. Samanlikna med det som er lagt til grunn i dei lokalpolitiske vedtaka, har ramma blitt auka. Årsaka til dette er auka kostnader for prosjektet rv. 80 Hunstadmoen–Thallekrysset og auka meirverdiavgiftspåslag som følgd av oppheving av vegfritaket frå 1. januar 2013.

Dei statlege midlane utgjer 542 mill. kroner og dei fylkeskommunale og kommunale midlane utgjer til saman 253 mill. kroner.

Det er lagt opp til delvis parallellinnkrevjing av bompengar i 7 automatiske bomstasjonar (AutoPASS) med innkrevjing i begge retningar.

Det skal berre betalast for ei passering per time. Denne skal òg gjelde for prosjektet rv. 80 Løding–Vikan (Tverlandsbrua), og det skal betalast for maksimum 80 passeringar per køyretøy i kalendermånaden.

Det blir vurdert som realistisk å starte opp innkrevjinga i 2015 og innkrevjingsperiode om lag 15 år.

Basert på føresetnadene i proposisjonen er dei samla bompengeinntektene rekna til om lag 3 100 mill. kroner i 2014-prisnivå. Av dette er 1 995 mill. kroner føresett nytta til investeringar i prosjekt og tiltak innafor Bypakke Bodø, 30 mill. kroner til etablering av bomstasjonar, 760 mill. kroner til å dekkje finansieringskostnader og 315 mill. kroner til å dekkje innkrevjingskostnader og drift av bompengeselskapet.

Departementet vurderer både trafikkgrunnlaget og dei andre føresetnadene for finansieringsopplegget som sannsynlege og robuste.

Innkrevjinga av bompengar til delfinansiering av prosjektet rv. 80 Løding–Vikan (Tverlandsbrua) starta 9. november 2013. Som det går fram av den lokalpolitiske handsaminga, jf. kapittel 3 i proposisjonen, har Nordland fylkeskommune og Bodø kommune vedteke at innkrevjing av bompengar i Bypakke Bodø skal samordnast med innkrevjinga til Tverlandsbrua ved at timesregelen skal gjelde i begge prosjekta. Av praktiske årsaker inneber dette vedtaket at òg passeringstaket på 80 passeringar per månad må gjelde for Tverlandsbrua.

Det er rekna med at innføring av timesregel, passeringstak og endra rabattstruktur vil gi ei forlenging av innkrevjingstida med om lag 2 år, dvs. frå om lag 5 år til om lag 7 år.

Som omtalt i Prop. 97 S (2013–2014) legg regjeringa opp til ei omorganisering av bompengesektoren frå dagens mange bompengeselskap til eit fåtal selskap. Det overordna målet for dei nye selskapa er å sørgje for effektiv bompengefinansiering av transportinfrastruktur gjennom effektiv innkrevjing og gode finansieringsvilkår. For å spare bilistane for å dekkje store løpande finansieringskostnader, vil regjeringa òg innføre ei rentekompensasjonsordning for bompengelån.

Bompengeopplegget i proposisjonen er basert på føresetnad om 6,5 pst. rente. Dette er i tråd med dei lokalpolitiske vedtaka. Samferdselsdepartementet legg samtidig opp til at det kan gjerast endringar i takst- og innkrevjingsopplegget for Bypakke Bodø når den varsla omorganiseringa av bompengesektoren med rentekompensasjonsordning fører til reduserte finansieringskostnader for prosjektet. Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til Stortinget om dette når den tid kjem.

Fram til ny ordning er på plass, skal det for nye bompengeprosjekt som vil inngå i dei nye bompengeselskapa, som ei overgangsordning, kunne reknast takstar baserte på 10 års statsobligasjonsrente. Samferdselsdepartementet viser til nærare omtale av innrettinga av overgangsordninga i Prop. 119 S (2013–2014).

I samband med KS2 for Bypakke Bodø tilrådde ekstern kvalitetssikrar at det blir vurdert ei noko anna innretting på bompengeopplegget enn det som ligg til grunn i proposisjonen, mellom anna med einvegs innkrevjing. I lys av dei nemnde tilrådingane frå ekstern kvalitetssikrar og i tråd med overgangsordninga for rentekompensasjonsordninga, legg Samferdselsdepartementet opp til at det kan gjerast endringar i takst- og innkrevjingsopplegget. Samferdselsdepartementet ber om fullmakt til å gjere slike endringar.

For bompengepakker er det vanleg at omfanget av utbygginga blir tilpassa den økonomiske ramma. Det er etablert ei styringsgruppe for planlegging og gjennomføring av Bypakke Bodø. I styringsgruppa møter ordførar og rådmann i Bodø kommune, fylkesråd for samferdsel i Nordland fylkeskommune og regionvegsjef i Statens vegvesen Region nord. Styringsgruppa si hovudoppgåve er å prioritere prosjekt innafor hovudsatsingsområda i porteføljen og sjå til at gjennomføringa skjer i tråd med føringane i proposisjonen.

Bodø kommune og Nordland fylkeskommune har fatta vedtak om å stille garanti for ei gjeld på til saman 1 430 mill. kroner, fordelt med halvparten på kvar. Garantiperioden er sett til 17 år. Bompengeselskapet si maksimale gjeld er rekna til om lag 1 430 mill. kroner i 2019. Ved ein eventuell kostnadsauke på prosjektet Hunstadmoen–Thallekrysset opp til kostnadsramma vil den maksimale gjelda auke med om lag 220 mill. kroner.

Bodø kommune og Nordland fylkeskommune har i tillegg fatta vedtak om å forlenge gjeldande garantiar til prosjektet rv. 80 Løding–Vikan (Tverlandsbrua) med 4 år.

Etter at Stortinget har gjort vedtak om delvis bompengefinansiering av Bypakke Bodø og utbygginga av rv. 80 Hunstadmoen–Thallekrysset, vil det bli inngått avtale mellom Vegdirektoratet og bompengeselskapet i tråd med gjeldande standardavtale og dei føresetnadene som er lagt til grunn i proposisjonen.